Mosty spájajúce a deliace
Mosty sú na to, aby spájali dva brehy. No každý most – niektorý menej a iný viac – zároveň delí oba brehy na dve časti: na tú napravo od mosta a tú naľavo. Pri nevhodnom doriešení dopravných a peších napojení na existujúce komunikácie alebo v prípade, že nezapadne do charakteru zástavby či prostredia, sa tak z premostenia paradoxne môže stať bariéra. Z tohto pohľadu vám predstavíme dva príklady mostov v rakúskom Welse a jeden most slovenský – a to priamo ten najslávnejší.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Lávka vo Welse
Významnú časť investície, ktorú predstavovala výstavba tohto pešieho mosta v centre mesta, tvoria sponzorské dary spoločností, ale aj mnohých fyzických osôb. Obyvatelia mesta si sami uvedomovali potrebu kultivovaného prepojenia oboch častí centra mesta a sú radi, že mohli v tejto veci pomôcť. O ich sponzorských daroch s istou dávkou zdravej hrdosti hovoria tabuľky s menami sponzorov, ktoré lemujú obe strany mosta.
Diaľničný most cez rieku vo Welse

Bratislavský Nový most
Bratislavský Nový most má mnoho plusov: stal sa nepochybne charakteristickou „značkou“ panorámy Bratislavy a bol vyhlásený za Stavbu storočia. Keby sme však porovnávali jeho empatiu k nábrežiam, nedopadol by v porovnaní s mostami z Welsu dobre. Keď chce chodec prejsť popod neho a navádzače zo strany Starého Mesta, zistí, že je prakticky nemožné prejsť z Hviezdoslavovho námestia či Židovskej ulice na Žižkovu ulicu.
![]() |
![]() |
Most a jeho priľahlé priestory na staromestskom nábreží vôbec chodca nenavádzajú a neukazujú mu možnosti, kadiaľ prejsť a ako sa v priestore orientovať. Tie možnosti totiž nijaké nie sú. Ak chce chodec prejsť medzi spomínanými priestormi, je odkázaný doslova na pirátske preliezanie zvodidiel, prebiehanie cez cestné privádzače, kráčanie po 30 cm širokom chodníčku popri betónovej opornej stene, pričom z druhej strany ho atakujú rútiace sa autá schádzajúce z mosta. Takto si Bratislavčania predstavujú nedeľnú prechádzku Starým Mestom? Ani pripravovaný projekt Vydrice tento problém nerieši. Napokon, pozemky bezprostredne pri moste investorovi nepatria. Čo na to mesto?

Architekt Peter Beňuška sa pripája: „Previazať mestský život z Hviezdoslavovho námestia či Panskej ulice s Vydricou je z mestotvorného hľadiska nevyhnutné, pešie napojenie je základnou, doslova vitálnou otázkou aj pre samotnú Vydricu.“
Martina Jakušová
Foto: Dano Veselský, Martina Jakušová











