Ferdinand Milučký – ASB Osobnosť architektúry a stavebníctva 2008
Podľa vlastných slov prežil 50 rokov v zápase o kvalitu. Stále sa pokúša hľadať dobré, poctivé a úprimné riešenia a doťahovať veci do maximálnej možnej dokonalosti. Aj keď nikdy nebol v strane, dostal sa k významným príležitostiam, ktoré dokonale zúročil. Venoval sa architektúre, tvorbe v pamiatkovom prostredí, urbanizmu, interiéru aj výstavníctvu. Nestor povojnovej slovenskej architektúry – Ferdinand Milučký.
Vie sa zanietiť pre vec a ísť po jej podstate – nielen v tvorbe. Stretnutie s architektom Milučkým sa odvíjalo v strhujúcej debate, ani sme si nevšimli, že sa rozprávame viac než šesť hodín. Podeľte sa so mnou o tento veľký zážitok.
Ste otvoreným kritikom diania v oblasti výstavby a architektúry, ktoré devalvuje prostredie…
Dýchať zodpovedným na chrbát považujem za svoju občiansku povinnosť, aby si uvedomovali zodpovednosť za svoje konanie. Nelegálnemu konaniu môže nastavovať hrádzu jedine dôrazný občiansky záujem. Známy politológ sa nedávno trefne vyjadril, že u nás je veľa politikov nadriadených svojmu voličovi, no vo vyspelej demokracii je to naopak – politik slúži voličovi. Je bežné, že zodpovedné miesta a politické mandáty sú obsadené ľuďmi, ktorým ide o ich osobný prospech a politika im slúži ako špecifický druh podnikania.
A dnešné dianie v architektúre, ktorá vždy bola odrazom svojej doby, je priamym dôsledkom týchto pomerov. Uprednostnenie osobných záujmov na úkor kvality veci verejnej sa bude o generáciu neskôr považovať za hrubú nekultúrnosť dnešnej doby, ktorá sa nadlho negatívne zapíše do života ľudí nekvalitnou architektúrou. Každým zlým projektom si premrhávame šance, ktoré sa už nezopakujú.
Veci treba pomenúvať exaktne, pravými slovami, kritika je dnes prepotrebná ako soľ, tobôž ak navonok všetko vyzerá akoby to bolo v poriadku. V dnešnej dobe sa nedá konať v rukavičkách, treba natiahnuť boxerské rukavice. Žiaľ, som taká povaha, že neviem mávnuť rukou nad vecami, o ktorých som presvedčený, že sú nesprávne, aj keď si uvedomujem riziká, ktoré to prináša. Aj médiá môžu vo veci nápravy veľa urobiť. Žiadalo by sa viac adresnosti a dôraznosti. Pri popisovaní devalvácie prostredia pretrváva v médiách laxnosť a vlažnosť a jej pôvodcovia nie sú adresne pomenovaní.
Slovenskom sa prevalil intenzívny developerský boom. Aké jeho negatíva vidíte v architektúre?
Vyjadrili ste sa, že pri projektoch vo významných lokalitách by mali byť nevyhnutné verejné architektonické súťaže.
Kde nie je súťaž, konkurencia, tam nie je zápas o kvalitu. Len v tvorivej diskusii, v konfrontácii rôznych názorov a v porovnaní rôznych konceptov sa dá zaručiť, že bude vybraté to najlepšie riešenie. Jeden pohľad nikdy neukáže plasticitu celej problematiky. Aj dva pohľady sú len čierno-bielym vykreslením architektonického problému. Čím viac názorov mesto a developer získa, tým lepšie sa dá koncept riešenia poňať a spracovať. Keď sa projekt zadá na priamo, môže vzniknúť len priemerná architektúra. Chceme veci robiť priemerne?
Zoberme si nadstavbu berlínskeho Reichstagu. Na súťaži sa zúčastnilo sedem špičkových svetových architektov a v prvom kole sa neprijal ani jeden návrh. Až v ďalšom kole prišiel Norman Foster s iným návrhom, ktorý uchvátil celý svet. Pôvodnú kupolu nahradil oceľovou presklenou konštrukciou ponúkajúcou výhľad na mesto. Berlínčania nechceli priemernú stavbu, a tak majú architektonický skvost.
Aj odvážnym priznaním modernosti nadstavby…
Dlho ste sa venovali tvorbe v pamiatkovo chránenom prostredí – Bratislavskému hradu a jeho okoliu. Sledujete aktuálny projekt jeho obnovy?
Myslíte, že si ľudia vedia vážiť kvalitu svojho prostredia?
Ani súťaž na Vydricu vás nenecháva chladným…
Nezúčastnil som sa na súťaži, pretože môj koncept nesplnil súťažné podmienky. Tie totiž určili ako záväzné tri rovnobežné hmoty vinúce sa po vrstevnici hradného vrchu. Ja som však uvažoval o zlúčení druhej a tretej hmoty do súboru vnútroblokov ohraničených zástavbou v tvare U a L. Mal som pre to viaceré dôvody. Najdôležitejší bol ten, že som sa takto vyhol doslova zahryznutiu zástavby asi 16 až 19 metrov do hradného vrchu, ale aj horizontalite, čiže pásovosti zástavby, ktorá pre túto oblasť nikdy nebola prirodzená.
Obohatenie zástavby o priečne trakty je oveľa bližšie pôvodnému charakteru zástavby, osviežuje zástavbu rozohratou strešnou krajinou a terén so zeleňou môže voľne plynúť vo svojej pôvodnej konfigurácii dovnútra vnútroblokov. Vznikne tak iná kvalita bývania s umocnením susedských vzťahov a s kontaktom so zeleňou, ktorú sme vždy tak veľmi oceňovali na starej historickej zástavbe. Koncept má výrazné znaky identity a kontextu s historický jadrom, je prirodzenou transformáciou pôvodnej štruktúry vyjadrenej súdobou celistvou architektúrou. Návrh som aj predstavil investorovi a súťažnej komisii ako podnet na uvažovanie v ďalších súvislostiach.
Vaša tvorba má neodškriepiteľne suverénny rukopis, teoretici architektúry hovoria o vašom vlastnom tvarosloví.
U vás je jedným z charakteristických znakov použitie viacerých rovnobežných stien.
Keďže môj otec bol klampiar, od detstva som všade doma vídal pláty plechu dvakrát jeden meter. Možno preto sa mi tento tvar vryl do pamäti ako archetyp, som poznačený plochou a jej hranou. Tento prvok steny som prvýkrát podvedome použil už v roku 1958 na výstave Družstevný byt na Hviezdoslavovom námestí, ktorú sme robili s Vojtechom Vilhanom.
Bratislavské krematórium je asi dotiahnutím tejto koncepcie do dokonalosti. Ako vznikal jeho koncept?
Je to už krajná poloha abstrakcie. Krematórium, rozlúčka s odchádzajúcimi blízkymi, je duchovnou sférou. Pokúšal som sa vytvoriť čo najabstraktnejšiu architektúru – je to však trochu paradox, keďže výrazové prostriedky architektúry sú hmotné. Krematórium spočíva v postavení siedmich rovnobežných stien (bez zvoničky a komína) vytvárajúcich akúsi stenovú skulptúru. Medzi stenami vznikajú priestory, ktoré sú okrem spomínaných stien ohraničené čo možno najmenej hmotnými predelmi. Exteriér je maximálne, takmer nehmotne prepojený s interiérom. Okrem toho som sa snažil vyhnúť akýmkoľvek ďalším výrazovým prostriedkom a oprostiť architektúru od stavebných detailov, ktoré by narúšali steny a prelínajúci sa priestor medzi nimi, aby tak vynikli samotné steny a pozdĺžny priestor vyúsťujúci do dubového lesa.
Kedy pri tvorbe si poviete, že toto je ten pravý nápad?
Aj ľudová architektúra a folklór sú jednou z vašich častejších inšpirácií. Možno má na to opäť vplyv vaše detstvo v Rajci?
Znie to ako paradox, že pri mojej snahe o abstrakciu ma stále fascinuje ľudová architektúra a prvky ľudovej tvorby. Aj v nich je obrovská a fascinujúca miera abstrakcie. Ak si odmyslíme dekoratívne prvky, sú to všetko krásne jednoduché abstraktné tvary formované samotnou funkciou, ktorej slúžili. V 70. rokoch sme chodili s manželkou po Slovensku po starých domoch a žasli sme nad krásou niektorých jednoduchých vecí, ktoré boli v ľudovej architektúre úplnou samozrejmosťou. Dodnes mám pri svojom pracovnom stole ako plastiky kráľa a kráľovnej nádherné hálky z Liptovskej Tepličky.
Pamiatkari takéto veci chránia. Tvorivý človek však túži po tom, aby veci pohol, posunul, spracoval v novom ponímaní. Tak sa nám podarilo zopár vecí z ľudovej architektúry včleniť do našich diel v novom kontexte. Napríklad v roku 1962 som robil výstavu Ľud a krása v Slovenskom národnom múzeu, kde som využil niektoré zásady ľudového staviteľstva. Použil som oceľový kolík a plechový U-profil, ktorý som uplatnil ako konštrukčný spoj. Pôsobilo to v novom ponímaní veľmi minimalisticky.
V súvislosti s Rajcom som veľmi rád, že som mohol rekonštruovať rajeckú radnicu. Je to renesančný dom, ktorého arkády sa počas baroka zamurovali. Rozhodli sme sa s pamiatkarmi tieto arkády opäť obnoviť a prepojiť tak interiér s priestorom námestia. Aby sme dosiahli maximálnu otvorenosť, prepojili sme priestor poschodia s podkrovím. Odstránenie časti trámovej stropnej konštrukcie a umiestnenie oceľového schodiska bolo vzhľadom na historický charakter budovy pomerne odvážnym činom, no vznikol tak zaujímavý vznešený priestor. Je to príklad vrstvenia nového s pôvodným. Ako rajecký rodák vďačím osudu za tento nádherný pocit.
Pán architekt, čomu sa venujete dnes?
Nakoľko môže majiteľ zasahovať do architektonického diela?
Autorský zákon definuje autorstvo realizovanej architektúry ako vlastníctvo myšlienky zhmotnenej v realizácii diela v čase jeho vzniku. Tým, že sa dielo zveční nákresmi, maketou alebo fotografiami, uchová sa vo svojej pôvodnej podobe – a práve v tejto podobe patrí autorstvo jeho autorovi.
Vlastník budovy však vlastní hmotné vyjadrenie tohto duševného diela vo forme stavby a podľa zákona ho môže zlikvidovať. Takto sa zbúralo centrum sídliska Trávniky, na čo mestská časť nepotrebovala môj súhlas. Iné je to však pri prestavbách a zásahoch, ktorými by sa mohla zmeniť podstata autorského návrhu, tam už musí autor so zmenami súhlasiť. Autor má totiž právo na nedotknuteľnosť svojho diela. Tá je hrubo ignorovaná architektami, vlastníkmi a stavebnými úradmi.
Nešťastím však je, že stavebné úrady nesledujú dôsledne, či sa pri stavebných úpravách dodržiava táto podmienka. Nerešpektujú pri výkone ich funkcie autorský zákon a práva autora a dávajú súhlas na zásahy do stavieb bez jeho súhlasu. Takže tento zápas je často na pleciach architekta. Veľa som sa tomu venoval pri rekonštrukcii veľvyslanectva v Ríme či v Moskve. Žiaľ, všetky doterajšie zásahy sa v porovnaní s pôvodným konceptom podpísali na dielach negatívne.
Aj keď ma to stálo neskutočne veľa úsilia, som rád, že sa v rámci možností podarilo zachovať maximum pôvodnosti týchto diel. Slabinou tejto oblasti je aj to, že hoci sú zákony postavené pomerne dobre, nie je dostatočne možné práva sa domôcť.
Ing. arch. Ferdinand Milučký
1929 narodený v Rajci
1949 – 1953 Fakulta architektúry Bratislava
1953 –1958 pedagóg na Fakulte architektúry Bratislava
od 1956 – dodnes člen ZSA (od roku 1989 Spolku architektov Slovenska)
1958 – 1991 architektonická prax (Stavoprojekt, ŠPTÚ)
od 1992 – dodnes člen SKA
Tvorba:
-
Krematórium a urnový háj, Bratislava, 1967
- Spoločenský a obytný dom veľvyslanestva ČSSR (dnes SR), Moskva, 1970
- Veľvyslanectvo ČSSR (dnes SR), Rím, 1971
- Výstavné pavilóny PKO, Bratislava, 1975 (zbúrané)
- Dom umenia, Piešťany, 1980
- Vlastný rodinný dom, Bratislava, 1985
- Sídlisko Trávniky, Bratislava, 1968 (zbúrané centrum)
- Park A. Hlinku, Bratislava, 1978
- Hrad a hradný areál, Hradný vrch, Bratislava, 1986, 1989 – ŠOSP
- Hlavné a Františkánske námestie, Bratislava, 1988
Rekonštrukcie (budovy a interiéry), výstavy:
- Vináreň Veľkí františkáni, 1964
- Bratislavská reštaurácia Expo ’67, Montreal, 1967
- Expozícia dejín Slovenska, Bratislavský hrad, 1965 – 1971 (2 etapy, zlikvidovaná v marci 1993)
- Klenotnica, Bratislavský hrad, 1988
- Renesančná radnica, Rajec, 1991
- CK Tatratour, Bratislava, 1992
- Výstava Družstevný byt, Bratislava, 1958
- Výstava Ľud a krása, SNM, Bratislava, 1962
- Výstava Vlastné dielo, SNM, Bratislava, 1993
Ocenenia tvorby
1964 Cena Dušana Jurkoviča za interiérovú a výstavnú tvorbu (Dom knihy, Ľud a krása)
1966 Cena Dušana Jurkoviča za urbanistickú tvorbu (obytný celok Trávniky), Bratislava
1967 Cena Dušana Jurkoviča za Krematórium a urnový háj, Bratislava
1967 Cena Dušana Jurkoviča za interiérovú tvorbu Expo ’67 Montreal (Slovenská reštaurácia, Kinoautomat)
1969 Štátna cena KO za Krematórium a urnový háj, Bratislava
1971 Cena Dušana Jurkoviča za Spoločenský dom SR v Moskve
1980 Cena ministra výstavby za Dom umenia, Piešťany
1988 Cena ZSA za rekonštrukciu a interiér (klenotnica na Bratislavskom hrade)
1993 Cena Emila Belluša za celoživotné dielo
1999 Cena J. G. Herdera za prínos architektúry v európskom kontexte udelená Univerzitou Viedeň
2005 Rad Ľudovíta Štúra za architektúru a umenie udelená prezidentom SR
Martina Jakušová
Foto: archív F. Milučkého, Dano Veselský