Čistiaca rohožka je aj vizitkou majiteľa domu
Galéria(7)

Čistiaca rohožka je aj vizitkou majiteľa domu

Kto by pred takými dvadsiatimi rokmi poznal pojmy ako zachytávač nečistôt alebo čistiaca zóna? Pred vchod sa jednoducho dala povrazová rohožka, kovový škrabák, prípadne starý koberec a tieto vstupné „čistidlá“ v sebe obsiahli všetky spomínané pojmy zo súčasnosti. Doba sa zmenila, dnes už nepatrí všetko všetkým a v skutočnosti nikomu. Drahé podlahy vo verejných budovách sú chránené hneď od vstupu, predlžuje sa ich životnosť a pôvodná elegancia. Rohožka zmenila svoj vzhľad a stala sa vstupnou vizitkou svojho majiteľa. K nemnohým spoločnostiam, ktoré sa touto špecifickou oblasťou stavebného trhu zaoberajú, patrí aj MBM mat v Považskej Bystrici, ktorú už štrnásť rokov vedú Ing. Miroslav Bellay a Mária Bellayová.

Čo vás podnietilo na to, aby ste sa začali venovať výrobe vstupných čistiacich rohoží?
M. Bellay: V období po novembri 1989 sme začali podnikať s drobnými stavebnými zákazkami a čoraz častejšie sme sa začali stretávať s nedostatkom kvalitných vstupných rohoží. Na Slovensku sa nedali kúpiť, a tak sa dovážali zo zahraničia. Tento stav nám pripadal nevyhovujúci, a tak sme sa v polovici deväťdesiatych rokov rozhodli, že ich sami začneme vyrábať.

M. Bellayová: Podnietili nás na to aj architekti, ktorí po svojich prvých skúsenostiach z vyspelého zahraničia začali hľadať tieto výrobky aj u nás. Začiatky však neboli ľahké, rozbiehali sme sa doslova na zelenej lúke. Najprv sme spolupracovali so zahraničnými firmami, neskôr sme prešli na vlastnú výrobu. Už s úsmevom si dnes spomínam na začiatky, keď som chodila s taškami plnými vzoriek našich výrobkov a predstavovala ich stavebným firmám a projektantom. Niektorí o týchto veciach nemali ani potuchy, ale postupne sa to zlepšovalo.

Spolupráca s architektmi je určite až doteraz pre vás veľmi prospešná. Zúčastňujú sa aj na vytváraní dizajnu vašich výrobkov?

M. Bellay: Architekti sa na nás často obracajú s pomocou pri optimálnom výbere rohože a my sa ju potom snažíme ušiť na mieru zákazníkovej predstavy. My však potrebujeme vedieť, aká bude pravdepodobná prevádzková záťaž a v akej cenovej hladine sa bude daná rohož pohybovať. Samozrejme, tieto cenové ponuky pripravujeme aj stavebnému dodávateľovi. Architekti sa v našich výrobkoch môžu zorientovať aj prostredníctvom našich katalógov a webových stránok.

M. Bellayová: Snažíme sa, aby naše rohože boli farebne i tvarovo zladené s interiérom aj exteriérom danej budovy. Pri tomto sortimente však logicky prevažujú tmavšie alebo melírované farby. Keď sa totiž zašpinia, nevyzerajú až také špinavé. Čo sa týka dizajnu, ten sa prudko nemení, ale usilujeme sa, aby funkčnosť čistiacich rohoží išla ruka v ruke s ich estetickým výrazom.

Zaostrime na váš sortiment. Aké je jeho základné rozdelenie?
M. Bellayová: Odvíja sa od jednotlivých čistiacich zón, pričom prvou je zóna na zachytenie hrubých nečistôt. Tu ponúkame gumovú rohož s plastovými kefami, ktoré zvyšujú čistiacu schopnosť rohože. Používajú sa aj gumovo-hliníkové rohože s vlnovkami z hrubej a pružnej gumy s pridaním hliníkovej pásoviny, ktoré sa spájané lankami z nehrdzavejúcej ocele. Najpoužívanejšie sú však hliníkové rohože s pružnými gumovými násadami v tvare pílky, doplnené škrabkou v tvare písmena Y alebo s kefovými násadami z tvrdého vlákna.

Dokážu totiž pohltiť obrovské množstvo hrubých nečistôt. Dôležité je, že nečistota nezostáva na povrchu rohože, ale prepadáva sa medzi hliníkové profily. Túto rohož možno použiť aj ako druhú čistiacu zóna s násadami z tvrdého polypropylénového vlákna. Zachytí veľké množstvo vlhkosti a drobnejších nečistôt a znesie extrémne veľkú prevádzkovú záťaž. Okrem požiadavky na dokonalú funkčnosť je výhodou tohto systému možnosť zhotovenia rôznych materiálových, tvarových i farebných riešení podľa želania investora alebo návrhu architekta.

M. Bellay: Pri tretej, dočisťovacej zóne sa zase používajú rohože z nylonového vlákna s podkladom z nitrilovej gumy. Tá sa prisaje k podlahe, nekĺže po nej a okraje rohože sa neohýbajú. Vlákno je mimoriadne odolné proti oteru a je stálofarebné. Do týchto rohoží sa dá vytvoriť napr. logo firmy. Môžu sa vysávať a prať v práčke. Sú určené do interiéru a pri správnom návrhu a výbere dokonale ladia s podlahovými krytinami. Pri voľbe tejto zóny si treba uvedomiť, že je vyvinutá na dočistenie a dosušenie obuvi a samotná, bez predchádzajúcich dvoch, stráca svoju funkčnosť, rýchlo sa zahltí a stáva sa zdrojom nečistoty.

Aká je účinnosť týchto čistiacich zón a ako často sa musia udržiavať?
M. Bellay: Pred nečistotami ochránia až z 98 %, čo je veľmi vysoká účinnosť. Samozrejme, jednotlivé čistiace zóny sa musia pravidelne vyčistiť v závislosti od ich prevádzkovej záťaže a ročného obdobia. Niekedy je čistenie veľmi jednoduché – stačí zónu povysávať, prípadne raz za čas vyčistiť strojom. Navyše, všetky rohože sa dajú bez problémov zrolovať. Pri takejto starostlivosti vieme garantovať ich životnosť na 10 až 15 rokov. Poznám však aj rohože, ktoré majú aj viac rokov a stále bezchybne fungujú.

M. Bellayová: Treba ešte zdôrazniť, že je ideálne, keď sa rohože navrhnú a osadia do stavebného otvoru. Vtedy sú úplne bezbariérové a nie je s nimi žiadny problém. Ak sa na stavebný otvor zabudne, musí sa dať rohožka na podlahu s nábehovými lištami. Naše rohože sú protišmykové a zdravotné, pretože sú pružné, takže pri nich netrpí chrbtica. Keď sú pri nejakom strojovom zariadení, môžeme ich zvýrazniť oranžovými alebo žltými výstražnými hranami. Tieto typy však zatiaľ uprednostňujú najmä zahraniční investori.

Začínajú si na tieto čistiace zóny zvykať aj ľudia v rodinných domoch?
M. Bellayová: Áno, už si nekupujú len kus lacnej látky, ktorú po dvoch mesiacoch vyhodia do koša. Rozumní ľudia vedia, že pri lacných veciach sa dá prerobiť – a v našom prípade to platí dvojnásobne. Pochopili, že rohožka je ich prvou vizitkou, a preto si už dávajú záležať na reprezentatívnosti vstupu. Ak chce, majiteľovi rohožku aj navrhneme a vyrobíme presne podľa jeho predstáv. Vnímame to ako dizajnérsky kus, ktorý okrem svojej prvotnej čistiacej funkcie musí aj ladiť s okolím.

Odkiaľ pochádzajú materiály do vašich výrobkov?

M. Bellay: Gumové a hliníkové komponenty pochádzajú prevažne zo Slovenska, polypropylénové vlákna zase z Nemecka a Holandska. Všetko však montujeme u nás.

Ako si organizujete výrobu?

M. Bellay: Hoci nejde o štandardnú, ale zákazkovú výrobu, snažíme sa dodržiavať bežný pracovný čas – pondelok až piatok. Pri niektorých montážach sa však nevyhneme ani nočným či skorým ranným hodinám. To napríklad platilo v prípade obchodnej galérie v bratislavskom Lamači, kde sme nedávno osadzovali nové čistiace rohože. Jednoducho, keď treba, musíme sa prispôsobiť zákazníkovým potrebám.

M. Bellayová: Vo výrobe zamestnávame siedmich pracovníkov a pri pracovnom nápore využívame osvedčené partie živnostníkov, ktoré nám vypomáhajú aj pri montáži pre konečného zákazníka.

V akých ďalších objektoch sa možno stretnúť s vašimi výrobkami?
M. Bellayová: Využitie je široké, a to od spomínaných rodinných domov až po priemyselné budovy. Z tých najreprezentatívnejších by som uviedla bratislavské realizácie v hoteli Crowne Plaza, v Digital Parku, Troch vežiach, historickej aj novej budove Slovenského národného divadla, ako aj realizácie pre množstvo obchodných reťazcov, finančné inštitúcie, reštaurácie, administratívne budovy, športové haly, akvaparky po celom Slovensku – skrátka, všade tam, kde požadujú elegantné, estetické a zároveň kvalitne a profesionálne riešené vstupné čistiace zóny.

Prioritným obchodným územím zostáva pre vás Slovensko?
M. Bellayová: Určite, a to najmä južné Slovensko a Bratislava, potom Košice a východoslovenský kraj. V uplynulom období sa nám zvýšil odbyt do Čiech, kde spolupracujeme s miestnymi stavebnými firmami. Tie odporúčajú výrobky investorom, pre ktorých realizujú zákazku. Výhodou je jazyková blízkosť, ale pri plánovanej expanzii do Maďarska a Nemecka budeme už potrebovať obchodného zástupcu.

Ako vyzerá konkurencia v tomto špecifickom odbore?
M. Bellay: Existuje podobne ako v každom inom odvetví, hoci jej možno nie je až tak veľa ako napríklad medzi počítačovými firmami. Pôsobí tu niekoľko firiem, ktoré svoje výrobky prevažne dovážajú, ale aj zahraničné spoločnosti, a to najmä z Čiech, ktoré sa na Slovensko snažia expandovať.

Konkurencia však vedie k neustálemu zlepšovaniu. Ako sa uskutočňujú invencie na vašich výrobkoch?

M. Bellay: Snaha prísť s niečím novým, a teda predstihnúť konkurenciu, je u nás prítomná neustále. Nový výrobok sa zvyčajne snažíme predstaviť na veľtrhu CONECO. Pravda, tá zmena na novinke nemusí byť veľká, niekedy ide len o drobnú úpravu – napríklad výšku rohoží. Naše výrobky však chceme neustále zdokonaľovať, pretože architekti majú niekedy až neuveriteľné požiadavky.

Súčasná situácia na trhu vás asi núti ísť aj do cenovej výhodnosti pre klienta. Do akej miery ste ochotní ísť do obchodných kompromisov?
M. Bellayová: Cena sa stanovuje v závislosti od kvality produktu a jeho dopytu. Pravda, hospodárska kríza aj nás núti ponúkať cenové zľavy, ale nechceme podliezať latku za každú cenu. Vždy si vopred riadne rozmyslíme, či ideme do danej zákazky a za akú cenu. Niekedy budeme radšej robiť o polovicu menej vecí, ale zachováme si vlastnú dôstojnosť a za slušnú cenu. Niekedy je to na rozčúlenie, keď vidím, ako nás trh tlačí s cenami nadol. Človek by si však mal aj v obchode udržať vlastnú hrdosť.

Aké kontúry má vaša budúcnosť?
M. Bellay: Naše úsilie sa sústreďuje na výstavbu novej výrobnej haly. Momentálne sa uskutočňujú prípravné práce a jej dokončenie sa plánuje na jar budúceho roka. Pôjde o výrobnú halu s malou administratívou a bude sa nachádzať neďaleko Považskej Bystrice a súčasne blízko výjazdu na diaľnicu, aby zákazník nemal problém nás navštíviť. Ide o vyvolanú investíciu, pretože na výrobu niektorých rozmernejších zákaziek nám nestačili vlastné priestory a museli sme si prenajímať haly v Považských strojárňach. Popri tom chceme aj naďalej pokračovať v našej filozofii, ktorá hovorí, že aj ten najmenší zákazník je náš pán.

Ľudo Petránsky
Foto: MBM mat

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.