V súčasnosti analyzujeme viaceré možnosti mýta
Svoje stanovisko k mýtnemu systému a pripravovaným zmenám v najbližšom období nám poskytol aj Ing. Milan Gajdoš, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s.
Aké zmeny v mýtnom systéme sa plánujú v blízkom čase (zvýšenie počtu spoplatnených úsekov, úprava sadzieb atď.)?Slovenský mýtny systém funguje efektívne a priebežne spĺňa vysoké požiadavky na kvalitu a úroveň služby, ktoré sú definované v zmluve medzi NDS a spoločnosťou SkyToll. Efektívne fungovanie systému priebežne potvrdzujú aj merania nezávislého znalca.
Napriek dobrému fungovaniu samotný systém priebežne optimalizujeme, predovšetkým s cieľom neustáleho zvyšovania komfortu služby pre platiteľov mýta (t. j. zákazníkov), ale aj na základe požiadaviek iných skupín obyvateľstva, ako napríklad v prípade poslednej zmeny, ktorou bolo rozšírenie spoplatnenej siete o časť cesty I/75 (od Sládkovičova po Nové Zámky). Táto zmena reagovala na požiadavky obyvateľov obcí a miest na uvedenej ceste, ktorá sa často využíva na obchádzanie spoplatneného úseku.
V súčasnosti analyzujeme viaceré možnosti optimalizácie mýtneho systému. Ak sa rozhodneme niektoré riešenia implementovať, odborná aj laická verejnosť budú, samozrejme, informované vopred.
Sú v súčasnosti príjmy z mýta v očakávanej výške? Ako sa využívajú?
Príjmy z výberu mýta v roku 2012 napĺňajú očakávania NDS. Ich výška priamo závisí od vývoja v oblasti dopravy a dopravnej intenzity, ktoré v súčasnosti výrazne ovplyvňuje makroekonomická situácia v SR aj EÚ, výstavba a rozvoj cestnej infraštruktúry, cena pohonných látok a podobne. Výber mýta zaznamenáva v jednotlivých rokoch prevádzky mýtneho systému rastúci trend, ktorý súvisí najmä s rozširovaním diaľničnej siete a optimalizáciou celého mýtneho systému.
Využitie získaných finančných prostriedkov sa uskutočňuje v súlade so schváleným finančným plánom spoločnosti na správu, údržbu a prevádzku, ako aj výstavbu diaľničnej siete SR.
Budú z hľadiska spoplatnenia zvýhodnené ekologické vozidlá?
Významnejšia diverzifikácia sadzieb mýta podľa emisných tried je jednou z oblastí, ktoré aktuálne riešime. Cieľom je zvýhodniť ekologickejšie vozidlá oproti menej ekologickým, pretože majú menší negatívny vplyv na životné prostredie na Slovensku. Prípadné nové sadzby mýta budú v zmysle európskej legislatívy dohodnuté aj so zástupcami Európskej komisie.
Nákladná doprava často využíva cesty II. a III. triedy, aby sa vyhla plateniu mýta. Existuje nejaký spôsob, ako tomu zabrániť, alebo je to nevyhnutný jav, s ktorým sa musíme zmieriť?
Problém využívania ciest II. a III. triedy s cieľom vyhnúť sa plateniu mýta evidujeme a v minulom roku sme sa aj z tohto dôvodu podieľali na osadení zákazových značiek na vybraných úsekoch ciest II. a III. triedy. Pri hľadaní možných riešení spolupracujeme s inštitúciami, ktorých sa tento problém najviac týka. V rámci tejto spolupráce sa analyzujú viaceré možnosti (napríklad dodatočné osadzovanie zákazových značiek, prípadne intenzívnejšia kontrola príslušníkmi Policajného zboru SR a podobne), ako tento negatívny jav eliminovať v čo najväčšej miere.
Rozhovor pripravila Magdaléna Lukáčová
FOTO: archív NDS
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.