Školy sa menia a budú si vyžadovať adekvátne osvetlenie
Aj často opomínané osvetlenie ovplyvňuje výraznou mierou kvalitu a komfort vnútorného prostredia. Pri vzdelávaní v školách to platí dvojnásobne.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Prostredie, v ktorom prebieha výučba, sa mení od analógového k digitálnemu. Vzdelávacie priestory sa tomuto trendu musia prispôsobiť, aby si aj v budúcnosti zachovali efektivitu a udržateľnosť. Meniace sa vzdelávacie koncepcie si pritom vyžadujú priestory, ktoré bude možné prispôsobovať rozmanitým požiadavkám vrátane správneho osvetlenia. To by malo byť príjemné a komfortné pre deti aj vyučujúcich.
Výkonom dostatočné a súčasne príjemné osvetlenie je bezpochyby jedným z faktorov, ktoré pomáhajú dosiahnuť zdravé a prívetivé prostredie pre deti a učiteľov v školách.
Nové vzdelávacie prostredie na školách, univerzitách či v školiacich ústavoch vzniká v súčasnosti v dôsledku inovatívnych štýlov výučby, flexibilného usporiadania stoličiek aj stolov a postupne aj interaktívneho učenia.
Dôraz sa kladie na samostatné „porozumenie“ aj dynamické študijné procesy v skupinách. Bez ohľadu na to, či ide o prednáškovú sálu, poslucháreň, knižnicu alebo „len“ chodbu, svetlo je neoddeliteľnou súčasťou prostredia príslušnej miestnosti a priamo podporuje proces získavania znalostí. Nižšie predstavíme sedem trendov, ktoré budú formovať učebné priestory zajtrajška a ovplyvňovať požiadavky na osvetlenie pri vzdelávaní.
-
Flexibilné usporiadanie miestnosti, flexibilné osvetlenie
Žiaci a študenti sa budú učiť skôr v pracovných skupinách ako samostatne pri stole. Radšej vytvoria interaktívny kruh, ktorý nahradí doteraz prevládajúci výklad učiteľa stojaceho pred žiakmi. Z toho vyplýva, že moderné učebné štýly si budú vyžadovať miestnosti, ktoré je možné využívať veľmi flexibilným spôsobom a ktoré možno ľahko znova a znova pretvárať v závislosti od požiadaviek učiteľov a študentov.
Osvetľovacie systémy by mali toto všestranné využívanie priestoru a rozmanitej činnosti podporovať tým najlepším možným spôsobom. To sa darí napríklad minimalistickým lineárnym svietidlám od spoločnosti Zumtobel, ktoré poskytujú dokonalé osvetlenie celého priestoru. Ich optimálny pomer priameho a nepriameho svetla zaisťuje homogénne osvetlenie miestnosti, ktoré uľahčuje videnie bez ohľadu na to, ako sú stoly a stoličky usporiadané.
-
Učenie založené na spolupráci v podnetnej atmosfére
Vývoj sa posúva od uzavretých učební k otvoreným priestorom, v ktorých sa neučí každý sám za seba, ale kde sa učia všetci spoločne. Moderná vzdelávacia architektúra podporuje skupinové myslenie a kladie veľký dôraz na kolaboratívne učenie, ktoré môže prebiehať napríklad na takzvaných trhoviskách, v otvorených priestranstvách, na schodiskách na sedenie alebo v predčítacích galériách. Niekoľko učební je často zoskupených v rámci otvorených výukových zón.
Kruhové svietidlá Zumtobel možno použiť na podporu sociálnej interakcie a komunikácie medzi učiteľmi a študentmi v rámci priestoru. Ich organické tvary zdôrazňujú zameranie na komunikáciu v príslušnom prostredí.
-
Technológia tunableWhite vytvorí vo vzdelávacích priestoroch podnetné prostredie
Je čoraz dôležitejšie zamerať sa predovšetkým na ľudí. V osobitnej miere to platí v situáciách, keď chceme zabezpečiť, aby bola výučba úspešná. Stredobodom pozornosti sa preto stávajú študenti a ich potreby a aktivity. Výukové priestory poskytujú prostredie, ktoré ľudí inšpiruje a podľa možností aj stimuluje. Dôležitú úlohu v tom zohráva práve správne osvetlenie, ktoré podporuje učiteľov a študentov nielen vizuálne, ale aj mentálne a emocionálne.
Učenie založené na biorytmoch znamená, že na začiatku dňa zaplaví triedu stimulujúce svetlo. Študenti začínajú svoj deň s maximálnou pozornosťou a túžbou po poznaní. To je obzvlášť dôležité, pretože v mnohých regiónoch sa začína vyučovanie v skorých ranných hodinách. Najmä dospievajúci, ktorých chronobiológia sa posúva smerom k neskorému vstávaniu, sú však na začiatku dňa často unavení. Svetlo zamerané na človeka tomu bráni a mladých študentov podporuje.
Stimulujúce studené biele svetlo po obede aktivuje záujem a sústredenie, čo znamená, že klasická popoludňajšia kríza nemá šancu. Na konci školského dňa pracujú deti v skupinkách. Mierne tlmené teplé biele svetlo im k tomu vytvára uvoľnenú, neformálnu atmosféru, čím medzi nimi podporuje prirodzenú sociálnu interakciu a prirodzený prechod do neskorého popoludnia.
-
Výuka na obrazovkách vyžaduje účinné potlačenie oslňovania
V školách sa tradičné tabule čoraz častejšie nahrádzajú ich interaktívnymi ekvivalentmi. Odovzdávanie znalostí v triedach, nielen na stredných, ale aj na základných školách, tak sprostredkovávajú digitálne obrazovky a zariadenia, akými sú projektory alebo tablety. Osvetlenie s nízkym indexom oslnenia UGR < 19 a s čo najrovnomernejším rozložením svetla pritom dokáže zaistiť, aby študenti vnímali zobrazovaný obsah jasne a bez nadmerného namáhania očí.
-
Presvetlená architektúra inšpirovaná denným svetlom
Moderné školské budovy využívajú pozitívne aspekty denného svetla a spoliehajú sa na veľké okná, svetlíky alebo sklenené stropy, ktoré vpúšťajú do tried a spoločných priestorov prirodzené svetlo. Dôvodom je skutočnosť, že prirodzené svetlo v školách podporuje proces vzdelávania. Denné svetlo zlepšuje koncentráciu a pozornosť študentov, má pozitívny vplyv na náladu a motiváciu a vďaka vernému podaniu farieb a rovnomernému osvetleniu uľahčuje prijímanie informácií.
-
Osvetlenie a akustika zapája do učenia všetky zmysly
Učenie sa stalo viac interaktívne a zmyslové. Ak totiž chcete niečo naozaj „uchopiť“, musíte to držať v ruke a cítiť. Tradičnú metódu výučby, pri ktorej podáva výklad učiteľ stojaci pred študentmi, dopĺňa v súčasnosti skupinová práca spojená so spoločnými projektmi a generovaním nápadov v otvorených priestoroch. Pre tieto dynamické procesy je potrebné vytvoriť v miestnostiach ideálne podmienky.
Okrem mimoriadne flexibilného osvetlenia, ktoré sa dokáže prispôsobovať rôznym úlohám, je dôležitá aj vynikajúca akustika miestnosti. Veľký počet hlasov si totiž vyžaduje najlepšiu možnú absorpciu zvuku, ktorá umožní sústredené vyučovanie a učenie bez rušenia.Na tento účel je vhodné napríklad prisadené svietidlo Zumtobel s akustickými doplnkami. Jeho akustické panely majú veľmi vysokú triedu akustickej pohltivosti A, preto umožňujú najvyššiu kvalitu vnímania reči a zvuku.
Aj v ťažkých situáciách môžu študenti komunikovať bez stresu a zamerať svoju plnú pozornosť na to, na čom skutočne záleží – na vzájomné prepojenie a spoločne preberaný učebný obsah.
-
Požiadavky na udržateľnosť školských budov
Rovnako ako pri všetkých ostatných budovách hrá aj pri výstavbe a prevádzke škôl a vzdelávacích inštitúcií dôležitú úlohu udržateľnosť a koncepcia pripravená na budúcnosť – či už ide o využívanie energií z obnoviteľných zdrojov, šetrenie vodou, používanie ekologických a udržateľných materiálov, predchádzanie vzniku odpadu, alebo o zlepšovanie kvality vnútorného prostredia.
To všetko predovšetkým s ohľadom na Zelenú dohodu pre Európu, ktorej cieľom je dosiahnuť na našom kontinente klimatickú neutralitu do roku 2050. V návrhoch systémov osvetlenia pre školy a vzdelávacie inštitúcie sa preto zvažuje aj energetická účinnosť a cirkularita.
Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou ZG Lighting Czech Republic, členom skupiny Zumtobel Group.
TEXT A FOTO: Zumtobel Group