Klimamarkt proti zmene podnebia
Galéria(5)

Klimamarkt proti zmene podnebia

Partneri sekcie:

Reťazec supermarketov Tengelmann inicioval v nemeckom Mülheime pilotný projekt nazvaný Klimamarkt. Vďaka rozsiahlemu energetickému konceptu firmy Vervoorts & Schindler Architekten sa podarilo znížiť spotrebu energie supermarketu na polovicu. Ambicióznym cieľom investorov v stavebníctve a projektantov je dosiahnuť nulové emisie CO2. Celoštátny vzorový koncept odkrýva enormné potenciály úspor. Zároveň sa ukazuje, že energeticky efektívne stavby už nie sú len témou pre architektov. Stávajú sa aj impulzom na aktivity v hospodárstve, ako napríklad práve projekt Klimamarkt.

Nemecko je takmer celoplošne pokryté sieťou sivých diskontných obchodov s bezútešnými predajnými plochami, ktoré však vykazujú dobrú návštevnosť. Klasické supermarkety so širším sortimentom sa snažia s týmto fenoménom dlhý čas bojovať. Jednu z mála výnimiek tvoria populárne biosupermarkety, ktoré ponúkajú mimoriadne kvalitné potraviny a zamerali sa na emocionálne podfarbený predaj v útulnom prostredí. Veľké obchodné reťazce sa však začínajú prebúdzať z letargie a svoj ďalší rozvoj začínajú budovať na vlastnej nezameniteľnej identite. Aj na základe dlhoročných úspechov tirolských supermarketov MPreis, ktoré svojou jedinečnou stavebnou kultúrou nielen zlepšili kvalitu architektúry celého regiónu, ale stanovili aj medzinárodný štandard, sa rozsiahle koncepty korporačnej identity stávajú stále dôležitejšími.

Spoločnosť Tengelmann sa popri iných zmenách identity pokúša so svojím pilotným projektom Klimamarkt urobiť krok vpred aj z hľadiska úspory energie a energetickej efektívnosti. A príčina toho, že sa v decembri 2008 neotvoril nový supermarket Klimamarkt v Mníchove, Hamburgu alebo Berlíne, ale v necharizmatickom Mülheime na rieke Ruhr, tkvie v tom, že v tomto meste má skupina Tengelmann svoje korene. Okrem polohy na dohľad od hlavného sídla koncernu bolo dôležité, že nešlo o novostavbu, ale o úpravu bežného jednoposchodového obchodu z osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Na jednej strane sa vzhľadom na ekologickú bilanciu podarilo vyhnúť zabratiu ďalšej stavebnej plochy. Na druhej strane možno niektoré z úspešných opatrení uplatniť aj v ostatných existujúcich obchodoch. Okrem ekologických aspektov sa pri tomto projekte kládol dôraz aj na hospodárske aspekty.

Sanácia stavby z osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia
Architektom pri návrhu veľa priestoru na vlastné nápady neostalo – nákupné stredisko Klimamarkt bolo treba iba zmodernizovať, a nie rozšíriť. Navyše, všetko sa muselo zrealizovať počas dvoch mesiacov. Napokon však pribudlo vysunuté kvetinárstvo a vyvýšená vstupná časť (predtým bol prístup zvonku sotva viditeľný) a tiež strecha závetria vysunutá smerom k parkovisku. Supermarket s rozlohou približne 1 100 m2 ponúka v príjemnom prostredí typický sortiment a pýši sa aj pekárňou. Na prvý pohľad rozhodne nevidieť, že investičné náklady boli naozaj vysoké.

Počas prestavby sa supermarket najskôr vyčistil na hrubú stavbu. Odstránili sa všetky technické zariadenia a vedenia – až kým neostala iba betónová konštrukcia a stará plochá strecha z trapézového plechu. Všetko ostatné sa podriadilo cieľu vytvoriť modernú koncepciu supermarketu so spotrebou energie o 50 % nižšou a bez akýchkoľvek emisií CO2. Požiadavke na nulové emisie CO2 sa dá priblížiť, ak sa všetky činnosti, pri ktorých sa uvoľňuje CO2, napríklad použitie stavebných materiálov, doprava na stavenisko a prevádzka budovy, zohľadnia pri výrobe energie. Celková plocha fotovoltických (FV) prvkov (1 140 m2) vyrobí ročne 45 000 kWh solárnej elektrickej energie. Aj keď to zďaleka nestačí na pokrytie vlastných potrieb, naznačuje to, že sa stavba vydala správnym smerom, presne v duchu motta investora: „Každý, aj ten najmenší príspevok, sa ráta.“

Tri solárne zariadenia pre rôzne oblasti
Systém na získavanie solárnej energie sa skladá z troch samostatných fotovoltických zariadení s rôznymi typmi FV modulov. Vo veži nad hlavným vchodom sa na ploche 60 m2 používajú ako izolačné sklo do konštrukcie z hliníkových stĺpikov (Schüco FW 50+.HI) monokryštalické čierne elementy Schüco ProSol. Na krajoch strechy sa na južnej a západnej fasáde na ploche asi 220 m2 použilo ako studená fasáda zavesená do hliníkovej konštrukcie 92 monokryštalických čiernych kompaktných modulov (Schüco S 240-KM). Na plochej streche sa zo statických dôvodov použili ľahké fotovoltické tenkovrstvové moduly.

Energetická koncepcia
Komplexná energetická koncepcia zahŕňa rôzne techniky, ktorých súhra sa bude sledovať dlhšie časové obdobie a preverovať z hľadiska vhodnosti na každodenné použitie.

Pre chodcov a zákazníkov sú dobre viditeľné kolmé FV moduly, integrované do sklenených výplní fasády vstupnej budovy, respektíve nachádzajúce sa pod okrajom strechy na južnej a západnej fasáde, ktoré zároveň slúžia ako ochrana proti slnku. Mimo zorného uhla je vodorovná strešná rovina, ktorú takmer celú pokrývajú flexibilné fotovoltické tenkovrstvové moduly, natavené na strešnú izoláciu. Na plochej streche sú bez fotovoltických modulov iba oblasti s technickými nadstavbami, chodníkmi a svetlíky.

Pri koncepcii osvetlenia predajnej plochy išlo v prvom rade o to, aby sa v čo najväčšej miere využilo denné svetlo. Keďže okenné otvory na fasádach znižujú počet drahocenných regálových plôch, do existujúcej konštrukcie strechy z trapézového plechu sa vyrezalo množstvo zárezov. Aby dovnútra prenikalo čo najmenej tepla, sú tieto otvory pomerne úzke. Namiesto priehľadného skla sa použilo účinné izolačné sklo vyplnené nanogélom, ktoré rovnomerne prepúšťa a rozptyľuje denné svetlo hlboko do predajnej plochy. Umelé svetlo sa v potrebnej intenzite zapína pomocou inteligentného ovládania iba vtedy, keď množstvo denného svetla nedosahuje stanovené hraničné hodnoty. Parkoviská, oblasti so špeciálnymi akciovými regálmi, ako aj chladiace zariadenia sú osvetlené energeticky úsporným LED osvetlením.

Bežné chladiace regály spotrebujú veľa energie, pretože časť chladu odovzdávajú do priestoru. Preto sa začali vyrábať regály s posuvnými sklenenými dverami, ktoré sa už dlho využívajú aj pri mraziacich pultoch. Podľa údajov potravinárskeho koncernu sa tak môže ušetriť až 35 % energie v prípade chladiacich regálov a pri mrazničkách dokonca až 50 %. Použitý prírodný chladiaci prostriedok CO2, ktorý na rozdiel od syntetických chladiacich prostriedkov ovplyvňujúcich klímu nemá nijaký vplyv na tvorbu ozónovej diery, nie je ani jedovatý, ani horľavý či chemický aktívny, a navyše je aj lacný. Jedinou nevýhodou je potreba dodatočného chladenia vodou pri vysokých teplotách vonkajšieho vzduchu. Aby sa nemusela používať pitná voda, je pod zásobovacou zónou vybudovaná cisterna na dažďovú vodu s obsahom 100 000 litrov. Chladiace zariadenia však nešetria iba elektrickou energiou. Ich odpadové teplo sa pomocou výmenníkov tepla dá vynikajúco využiť aj na temperovanie priestorov a na výrobu ohriatej vody. Tým sa zabezpečí až 75 % potrebného ohrevného výkonu. Šesť zemných vrtov geotermálneho zariadenia hlbokých 130 m, ktoré preberá teplo zo zeme a pomocou tepelného čerpadla ho mení na vykurovacie teplo, úplne nahradilo štandardný kotol na fosílne palivá. Rovnakým spôsobom sa v lete v nákupnom centre odoberá teplo a vracia sa do zeme.

„Ako môžeme v budúcnosti trvalo zabezpečiť naše zásobovanie energiou a surovinami? To je jedna z kľúčových otázok našich čias. Preto sú takí dôležití vizionári prezentujúci nové, úsporné energetické koncepcie šetrné k životnému prostrediu, ktoré môžu byť skutočnosťou už dnes. Skrátka, z hľadiska energie hrá obchodné centrum Klimamarkt prvú ligu.“

Prof. Dr. Andreas Pinkwart, minister pre inovácie, vedu, výskum a technológiu NRW

Pilotný projekt nákupného centra Klimamarkt
Mnohé opatrenia realizované v nákupnom centre Klimamarkt sa zdajú také samozrejmé, že sa natíska otázka, prečo sa neuplatňujú aj pri ostatných porovnateľných projektoch. Pred tým, ako sa koncepcia rozšíri aj na ďalšie obchodné centrá, však spoločnosť Tengelmann čaká na výsledky dlhodobých skúšok, ktoré majú ukázať vzájomné súvislosti medzi jednotlivými komponentmi a ich skutočnú hospodárnosť. Nech už výsledky dopadnú akokoľvek, nákupné centrum Klimamarkt v Mühlheime je dôkazom toho, že v doteraz realizovaných nákupných centrách sa prostriedky na úsporu energie a zvýšenie účinnosti nevyužili v maximálnej miere. Navyše, okrem svojej funkcie môže nákupné centrum MPreis zásadne prispieť k zmene myslenia v celom odvetví.

Roland Pawlitschko
Foto: Schüco

Autor pôsobí v spoločnosti Schüco.


Článok bol uverejnený v časopise ASB.