Štátny rozpočet na financovanie nestačí
Galéria(3)

Štátny rozpočet na financovanie nestačí

Výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií je z hľadiska financovania zahrnutá do operačného programu Doprava (OPD). Veľká časť operačného programu zahŕňa financovanie rýchlostnej cesty R1, ktoré je zároveň plánované prostredníctvom PPP projektov. Po vyňatí R1 z operačného programu sa uvoľnia aj finančné prostriedky, ktoré by bolo možné použiť na cesty I. triedy. Znamenalo by to vzostup investičných akcií, v súčasnosti obmedzených výškou štátneho rozpočtu.

Akým spôsobom sa budú jednotlivé stavby z OPD financovať  a ako sa bude ich financovanie prerozdeľovať?
V rámci OPD je vypracovaný zásobník projektov, v ktorom máme zahrnutý len severný obchvat Banskej Bystrice, ten sa však dostal do PPP projektov. OPD sa preto bude prehodnocovať a vyberú sa iné stavby, ktoré bude možné z tohto zdroja financovať. Ide najmä o investície, ktoré nám za krátky čas vyplynú ako nutnosť, napríklad I/68 Prešov odb. Škultétyho – ZVL preložka – pokračovanie štvorpruhu. Budeme sa usilovať, aby sa takéto stavby dostali do indikatívneho zásobníka a odsúhlasilo sa ich financovanie čerpaním z eurofondov.

Z toho vyplýva, že čerpanie finančných prostriedkov v doprave nepredstavuje problém, skôr sa čaká na to, ako dopadnú PPP projekty.
Áno, na investície máme ročne asi 86 mil. eur a veľa bude závisieť od toho, ako budú prebiehať PPP projekty. Podľa toho sa rozhodneme, čo budeme musieť pustiť do realizácie. V tejto chvíli neviem predpovedať, čo sa stane budúci rok. Povedal by som, že toto je naša pripravenosť a vieme spustiť akcie v rámci tohto objemu.

Medzi investíciami sa nachádzajú aj väčšie projekty. Ako riešite ich financovanie?
Slovenská správa ciest nevie realizovať veľké projekty len pomocou zdrojov zo štátneho rozpočtu. Keď ich realizujeme, stavba sa musí robiť dlhšie obdobie a z pohľadu financií sa tým indexne nabaľuje. Indexácia môže projekt predražiť aj o 16 mil. eur, ako to bolo napríklad v prípade ukončeného úseku Nová Bystrica – Oravská Lesná, ktorý sme realizovali od roku 2003 do novembra 2008 a investície predstavovali viac ako 66 mil. eur. To isté sa môže stať na úseku Poprad – Kežmarok, čo je stavba za 36,5 mil. eur. Zo štátneho rozpočtu nebudeme môcť financovať ani investície, ako sú most Trenčín či Národné dopravné informačné centrum.

Ktoré stavby v súčasnosti najviac rezonujú a je potrebná ich realizácia?
Z aktuálnych projektov sa chystá realizácia I/11 Čadca obchvat, I/59 Dolný Kubín – hranica okresu, pruh pre pomalé vozidlá, nedávno sme otvárali obálky na zhotovovateľa stavby – obchvat Handlovej a koncom roka by mal ísť do vestníka VO spomínaný Prešov odb. Škultétyho – pokračovanie štvorpruhu pri vstupe do Prešova až po košickú diaľnicu. Na základe medzivládnej dohody medzi Slovenskom a Poľskom sa v Mníšku nad Popradom bude realizovať most s rozpočtovými nákladmi približne 40 mil. eur.

Ako pokračovanie R1 pripravujeme prepojenie Banskej Bystrice s Ružomberkom. Bez ohľadu na to, či ho budeme realizovať my alebo Národná diaľničná spoločnosť, pôjde o potrebnú a krásnu investíciu zasadenú do prírody.

Investičná výstavba Slovenskej správy ciest v regióne Košice

Rozhovor pripravila Magdaléna Lukáčová
archív respondenta

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.