Skanska BS využíva svoje tunelárske kapacity najmä v zahraničí

Partneri sekcie:

Tunelárske kapacity akciová spoločnosť Skanska BS Prievidza v súčasnosti využíva predovšetkým v zahraničí, aby sa zachovali a boli pripravené, keď ich budú môcť uplatniť doma pri dobudovávaní diaľnic. Konštatoval to […]

Tunelárske kapacity akciová spoločnosť Skanska BS Prievidza v súčasnosti využíva predovšetkým v zahraničí, aby sa zachovali a boli pripravené, keď ich budú môcť uplatniť doma pri dobudovávaní diaľnic. Konštatoval to v rozhovore pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Miroslav Beka.

Uviedol, že po dokončení tunela Sitina v Bratislave v tomto sortimente na Slovensku prácu nemajú. V minulom a najmä v tomto roku však prebieha stavebná príprava väčšieho počtu podzemných stavieb. Výstavba prvých tunelov by sa mala začať v budúcom roku. Medzi inými by to mal byť aj tunel Višňové pri Žiline, zatiaľ najdlhší naplánovaný diaľničný tunel. Dve tunelové rúry by mali mať dĺžku 7 460 m. V osi tunela je už od roku 2002 vyrazená prieskumná štôlňa, ktorá bude neskôr slúžiť ako úniková cesta.

Na úseku diaľnice D-1 v roku 2008 je zatiaľ naplánované začať s výstavbou ešte ďalších 6 tunelov a na ostatných úsekoch 8 tunelov. Do roku 2021 by malo na Slovensku pribudnúť až 44 kilometrov diaľničných tunelov. Skanska má na Slovensku najväčšie kapacity na razenie tunelov a bude sa o tieto zákazky uchádzať. Zavážiť môžu práve spomínané zahraničné skúsenosti.

Prievidzskí tunelári v minulom mesiaci po 3 rokoch úspešne ukončili výstavbu 3 tunelov vo Fínsku. Kapacity sťahujú do Slovinska, kde v rokoch 1998 až 2005 už vyrazili 1 železničný a 4 diaľničné tunely. Tentoraz budú raziť 2 dvojrúrové diaľničné tunely v celkovej dĺžke približne 1 800 m a vybudujú tam aj priestory pre riadiace centrum.

Časť razičov sa presúva do Prahy. Tam sa budú v tomto roku podieľať na výstavbe 2 približne dvojkilometrových diaľničných tunelov pre obchvat hlavného mesta Českej republiky. U západných susedov už dlhé roky pracujú na investičných dielach pre Ostravsko-karvinsky uhoľný revír.

Skanska BS je dobre zapísaná v severských európskych krajinách a preto skúmajú možnosti opätovne sa vrátiť do Fínska, prípadne Nórska, či Švédska. Je predpoklad, že kým sa práce na výstavbe tunelov začnú na Slovensku, nájdu zákazky aj tam, dodal Beka.

Zdroj: TASR