Plast ako nový normál

Recyklovaný plast ako nový štandard

Partneri sekcie:

William Chizhovsky získal titul na Harvarde a pracoval na vedúcej pozícii v jednej z najväčších IT firiem. Sníval však o vlastnom projekte, ktorý by vyriešil problémy planéty. Vtedy sa zrodila myšlienka recyklácie plastov v priemyselnom meradle.

Ako to dopadne, keď niekto ide za svojím snom vytvoriť užitočný a zmysluplný projekt? Nahliadli sme do pestrofarebného portfólia spoločnosti, ktorú založila v roku 2019 skupina nadšencov na Ukrajine a dnes pôsobí celosvetovo.

„Našou hlavnou myšlienkou je snaha nahradiť tradičné materiály recyklovaným plastom všade tam, kde je to možné. Preto sa zameriavame na spoluprácu s veľkými značkami a pomáhame im byť udržateľnejšími,“ vysvetľuje William Chizhovsky, spoluzakladateľ spoločnosti Good Plastic Company.

Od vzniku v roku 2019 vytvoril medzinárodný výrobca panelov z recyklovaných plastov vyše 500 projektov pre viac ako 250 klientov vrátane svetových značiek ako Nike, Adidas, IKEA, McDonald’s, Karl Lagerfeld, SAP, Coach, Marco Polo a UNIQLO.

Pomocou panelov z recyklovaného plastu je možné vytvoriť moderne vyzerajúci a ekologický nábytok, dizajnové prvky, kúpeľňové kuchynské obklady i zaujímavé prvky do predajní.
Pomocou panelov z recyklovaného plastu je možné vytvoriť moderne vyzerajúci
a ekologický nábytok, dizajnové prvky, kúpeľňové kuchynské obklady i zaujímavé prvky do predajní. | Zdroj: The Good Plastic Company

Dobrý plast

Podľa Chizhovského hlavným problémom nie je samotný plast, ale spôsob jeho použitia, respektíve opätovného použitia. Podľa údajov WWF skutočne recyklujeme len 9 % plastov. „Aby sme to zmenili, spájame značky s recyklačnými centrami, ktoré sú schopné recyklovať na celom svete tisíce ton plastov mesačne,“ objasňuje Chizhovsky.

Veľké značky vytvárajú pomocou panelov z recyklovaného plastu moderne vyzerajúci a ekologický nábytok alebo dizajnové prvky do svojich predajní. Našťastie je udržateľnosť v trende, a tak sa značky snažia vo veľkej miere začleňovať do svojich predajní recyklované materiály, čo robí na zákazníka dojem.

„Plast má negatívnu konotáciu, pretože znečisťuje planétu. No náš plast je dobrý, pretože je 100 % recyklovaný a recyklovateľný. Zároveň má veľmi vysokú kvalitu, dá sa používať dlhodobo a samotný výrobný proces je šetrný k životnému prostrediu, pretože neprodukuje CO2. Vďaka sledovaniu širokej škály parametrov počas spracovania dokážeme vyrábať recyklované panely najvyššej kvality, ktorá je potvrdená výsledkami laboratórnych testov a medzinárodnou certifikáciou,“ dopĺňa.

Široká využiteľnosť

Z panelov sa najčastejšie vyrába produktový dizajn a nábytok, no výborne poslúžia aj ako obklad či dlažba do interiéru a exteriéru. Využitie nájdu aj ako fasádne dosky či stenové obklady. Hodia sa na stoly, stoličky, police, pulty, bary či ako kuchynské dosky.

Hlavnou výhodou panelov je však ich pozitívny dosah na životné prostredie. Každý obchod môže dať nový život ekvivalentu 20-tisíc počítačových myší alebo 150 chladničiek. Na jeden projekt sa dá využiť 5 až 10 ton plastu. „Od založenia spoločnosti sme spolu s našimi klientmi zrecyklovali 252-tisíc kg pôvodného plastu a ušetrili 534-tisíc kg CO2,“ upozorňuje William Chizhovsky.

Plast ako nový normál
Plast ako nový normál | Zdroj: The Good Plastic Company

Panely, ktoré vyrábame, majú najväčšie rozmery na trhu (dostupné sú vo veľkostiach: 1 000 × 1 000 mm, 2 800 × 1 400 mm, 1 400 × 1 400 mm) a vážia okolo 100 kg. Našim klientom pomáhajú významne prispieť k trvalej udržateľnosti: jediný panel s hrúbkou 20 mm ušetrí v porovnaní s pôvodným materiálom viac ako 200 kg CO2.

Good Plastic Company už vyvíja výrobné postupy, ktoré budú mať nulovú uhlíkovú stopu vďaka obnoviteľným zdrojom energie a 100 % využitiu materiálu.

Článok bol uverejnený v časopise ASB 5/2022