predpinacie prace na vybranych objektoch rychlostnej cesty r1
Galéria(6)

Predpínacie práce na vybraných objektoch rýchlostnej cesty R1

Na konci minulého roka, po dlhotrvajúcich diskusiách o spôsobe financovania, sa začali stavebné práce na prvom projekte výstavby cestnej siete formou PPP. Ide o výstavbu rýchlostnej cesty medzi Nitrou a obcou Tekovské Nemce a obchvatu Banskej Bystrice. Celá stavba je rozdelená na štyri úseky: Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a samostatný úsek obchvatu Banskej Bystrice. Celková dĺžka všetkých úsekov je 51,6 km.

03 freyssinet big image
04 freyssinet big image
05 freyssinet big image
02 freyssinet big image
predpinacie prace na vybranych objektoch rychlostnej cesty r1 5048 big image
Koncesionárom je spoločnosť GRANVIA, a. s., člen skupiny VINCI, ktorá sa ako víťaz výberového riadenia zaviazala komunikáciu naprojektovať, postaviť a počas 30 rokov ju aj prevádzkovať. Na celej stavbe je viac ako 80 mostov rôznych konštrukcií a rôznych spôsobov výstavby. Prevažnú väčšinu mostov stavia firma SMP CZ, a. s., spolu so svojou dcérskou spoločnosťou SMS, a. s. Značný objem zákazky – dodávku predpätia na 25 mostných objektov na všetkých štyroch úsekoch stavby – získala firma Freyssinet CS, dcérska spoločnosť SMP CZ (vznikla zmenou názvu spoločnosti SM7, a. s.). Na tejto stavbe spoločnosť Freyssinet CS celkovo spracuje viac než 1 800 ton predpínacej výstuže. Skúsenosti s projektom potvrdzujú, že stavby riadené súkromným investorom majú prísnejší režim, pričom dôraz sa kladie na kvalitu práce, dodržiavanie technologických predpisov a harmonogramov výstavby. Na druhej strane sa nemožno vyhnúť prieťahom v dodávkach projektovej dokumentácie a jej častým zmenám, ako aj zložitej koordinácii prác rôznych firiem.

Z mostných objektov, na ktorých sa uplatňuje predpínanie spoločnosti Freyssinet CS, vyberáme tri najzaujímavejšie, a to výstavbu segmentového mosta 203 metódou letmej betonáže, mostný objekt 209, stavaný sčasti letmou betonážou a sčasti posuvným vysúvaním, a most 204, budovaný ako spojitá konštrukcia z nosných tyčových prefabrikátov.

Segmentový most – objekt 203 na úseku Selenec – Beladice
Ide o dva mosty so 14 poľami vedľa seba, každý dlhý približne 750 m. Montáž je realizovaná letmo pomocou montážneho súboru tak, ako je zvykom pri tejto konštrukcii. Unikátne na tomto objekte je, že vzhľadom na mimoriadne krátky čas montáže – 10 mesiacov – sú nasadené dva montážne súbory. Všetky segmenty pre oba mosty sa vyrábajú vo výrobni SMP CZ v Brandýse nad Labom (ČR) a dopravujú sa na stavenisko po ceste. Celkové množstvo predpínacej výstuže na tomto moste je takmer 700 ton. Takéto množstvo predpätia sa dá v krátkom čase zrealizovať len tak, že montážne predpínacie káble, ktoré sa osadzujú a napínajú počas montáže jednotlivých segmentov, zhotovia pracovníci montážnych firiem. Ďalej pracovníci spoločnosti Freyssinet CS osádzajú a napínajú káble spojitosti a realizujú aj injektáž predpätia. Na moste sa využilo aj oddelenie hydroservisu, ktoré zabezpečuje rektifikáciu vahadiel do požadovanej pozície. Rektifikácia prebieha po uložení segmentov vahadla, ktoré pozostáva z 27 segmentov a predopnutí montážnych káblov. Na rektifikáciu sa použili štyri 600-tonové hydraulické lisy uložené na každom pilieri vahadla.
–>–>
Most nad Priemyselnou ulicou v Nitre – stavebný objekt 209
Most 209 je zložený z dvoch dilatačných celkov. Prvý celok sa stavia v celej šírke komunikácie R1 a dĺžke 360 m letmou betonážou, druhý celok je rozdelený na dva mosty dlhé 820 m, zložený počas výstavby z 2 × 40 lamiel dĺžky asi 20 m. Budovaný je metódou postupného vysúvania. Celý most stavia maďarská spoločnosť Hídépító. Firma Freyssinet CS realizuje predpínanie súdržných káblov jedného z vysúvaných mostov a dodáva prvky predpínacieho systému aj pre všetky ostatné časti mostného objektu. Dobrou organizáciou prác zmluvných strán bolo možné dosahovať rýchlosť výstavby 7 dní na jednu lamelu (vrátane samotného výsuvu nosnej konštrukcie).

Most na úseku Selenec – Beladice – stavebný objekt 204
Most tvoria tyčové prefabrikáty s dvoma dĺžkami – 21 a 31,82 m. Pri nosníkoch dĺžky 31,82 m bolo predpätie tvorené vopred predpätými lanami a zároveň dodatočným predpätím zloženým zo štyroch lán v každom kábli. Predpínacie práce dodatočného predpätia sa realizovali v prefa závode. Požiadavka predpínania káblov dodatočného predpätia až v čase 30 až 60 dní od betonáže prefabrikátov nútila realizátora predpätia vykonať na každom nosníku ochranu proti korózii predpínacej výstuže, aby bola zabezpečená kvalitatívna požiadavka výsledného produktu. Po predopnutí boli predpínacie káble prefabrikátov zainjektované maltou spĺňajúcu kritériá nových európskych noriem. Pracovníci Freyssinet CS zároveň priamo na stavbe zabezpečovali rektifikáciu prefabrikovaných priečnikov na sústave ôsmich 200-tonových lisov do požadovanej polohy.

Záver
Napriek tomu, že predpínacie práce na stavbe rýchlostnej komunikácie R1 sú pre firmu Freyssinet CS veľmi náročnou zákazkou, možno potvrdiť, že jej pracovníci sú schopní realizovať takéto práce v požadovaných termínoch na vysokej technickej úrovni.

TEXT: Ing. Maroš Demjan, Ing. Miloš Šimler
FOTO: Freyssinet CS

Maroš Demjan je vedúci organizačnej zložky spoločnosti Freyssinet CS, a. s.

Miloš Šimler je technicko-výrobný námestník spoločnosti Freyssinet CS, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.