ASB Stavebníctvo Stránka 346

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

Strechy výškových budov sú miesta, kam sa zvyčajne nedostanú bežní návštevníci ani užívatelia, pokiaľ nenastane akútna situácia pri zatekaní alebo oprave krytiny po búrke. Stav striech je známy skôr montážnym firmám, revíznym technikom či opravárom, ktorí musia nájsť prístup na strechu a vykonať svoju činnosť. Bezpečnosť však zvyčajne nebýva na programe dňa.

Základným prvkom, ktorý určuje fungovanie veľkého mesta a jeho okolia, je doprava. Tá sa dá nazvať funkčnou vtedy, keď nemusíte každé ráno stáť v kolónach pri ceste za povinnosťami a špekulovať, kadiaľ by ste sa dostali do cieľa čo najrýchlejšie. Keď je mesto preplnené osobnými automobilmi a v každom druhom sedí len vodič, riešením je „kvalitná" hromadná doprava. V Bratislave je jediným zmysluplným riešením koľajová doprava. V I. časti článku sa budeme venovať ukončenej stavbe električkovej trate Dúbravka v úseku Hanulova – Pri kríži a realizácii Nosného systému MHD v Bratislave, prevádzkovému úseku Janíkov dvor – Šafárikovo námestie.

Hlavná stanica v metropole Štajerska Grazi je považovaná za jeden z najdôležitejších dopravných uzlov v Rakúsku. Pohodlie cestujúcich patrí medzi najvyššie priority.

Na rekonštrukciu striech, kde podklad tvorí betón, asfaltované pásy s pieskovým povrchom, plech alebo eternit možno použiť napríklad hydroizolačný náter, ktorý po vytvrdnutí vytvorí vodo­nepriepustnú hydroizolačnú membránu odolnú proti UV žiareniu. Pred jeho aplikáciou je potrebné podklad očistiť od prachu, voľných častíc, mastnôt, oleja, sedimentov, prerastajúceho machu a podobne. Po odstránení hrubých nečistôt sa odporúča dôkladné očistenie podkladu tlakovou vodou.

Obnova budov súvisí so zmenou ich funkčných vlastností spĺňajúcich základné požiadavky na stavby a s predĺžením životnosti jednotlivých stavebných konštrukcií, technického zariadenia a budovy ako celku.

Mechanická odolnosť a predpokladaná životnosť ETICS, viditeľné kotvy na obvodovom plášti po zateplení. Na vaše otázky súvisiace so zatepľovaním bytových domov odpovedal Mgr. Jozef Vargovčík, objektový manažér zo spoločnosti Baumit, spol. s r. o.

Navrhovaná diaľnica D1 je súčasťou základného komunikačného systému Slovenskej republiky. Napojením sa na už sprevádzkovaný úsek D1 Široké – Fričovce preberie diaľnica D1 v úseku Fričovce – Svinia podstatnú časť celkovej dopravy z úseku cesty I/18, najmä tranzitnú nákladnú dopravu.

Od 7. marca je v predaji nové číslo časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby č. 1/2016. Jeho hlavnou témou je železničná doprava, v rámci ktorej hovoríme o stratégiách, plánoch či konkrétnych realizáciách a riešeniach na území Slovenskej republiky, veľký priestor pritom dostáva analýza a opis situácie v našich dvoch najväčších mestách – Bratislave a Košiciach.

Je veľmi dôležité navrhnúť rozvody hospodárne a primerane ich zaizolovať. Straty v systéme rozvodu tepla vznikajú vplyvom prechodu tepla cez potrubia do okolitého priestoru, tento podsystém však zahŕňa aj elektrickú energiu potrebnú na pohon obehových čerpadiel (vykurovanie), resp. cirkulačných čerpadiel (príprava teplej vody). V prípade, ak je úroveň izolácie rozvodov vysoká, resp. rozvody nie sú príliš dlhé, môže energia na pokrytie strát tvoriť len zanedbateľnú zložku energetickej bilancie.

Výstavba tunela Second Midtown, spájajúceho mestá Norfolk a Portsmouth v štáte Virgínia (USA), napreduje. Tento stavebný projekt sa realizuje v hĺbke 26 m pod vodnou hladinou a pozostáva z jedenástich samostatných segmentov zhotovených na súši v baltimorskom doku. Tunelové segmenty sa transportovali po mori asi 320 km južne k rieke Elisabeth, kde sa zapustili do riečiska.

Ako možno optimalizovať krokový hluk a pochôdzny komfort podlahoviny pri minimálnej konštrukčnej hrúbke? Jedno z riešení predstavuje použitie izolačnej a stabilizujúcej podložky na báze polyesterového rúna a gélovej latexovej peny. Gélová latexová pena v spojení s mäkkými vrchnými podlahovinami vykazuje vysoké hodnoty tlmenia krokového hluku.