ASB Stavebníctvo Stránka 24

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

Novinkami v portfóliu spoločnosti Panasonic Heating & Cooling Solutions sú dve nové rezidenčné klimatizácie. Power Heat Multi má špičkový vykurovací výkon, ktorý nesklame ani v mrazoch do –25 °C! RAC Solo je mimoriadne kompaktná klimatizácia, ktorá na prevádzku nepotrebuje vonkajšiu jednotku.

Článok sa zaoberá diagnostikou železničných betónových a murovaných mostov v zlom stave so zameraním na zistenie ich reálneho stavu a zaťažiteľnosti. Predmetné mosty boli diagnostikované na území Slovenska a Českej republiky. Výsledkom diagnostiky a prepočtov bolo stanovenie optimálneho spôsobu rekonštrukcie, prípadne prestavby.

Časopis Inžinierske stavby -

Ako zmodernizovať vykurovanie v staršom dome, ktorý vykuruje plynovým kotlom? Riešením môže byť hybridný systém. Kondenzačný kotol sa môže kedykoľvek doplniť o ekologickejšie tepelné čerpadlo.

V roku 2023 zrealizovalo združenie „Šaštín-Kúty PORR“ (v zložení PORR, a. s., a PORR, s. r. o.) rekonštrukciu traťovej koľaje č. 1 na úseku medzi železničnou stanicou Šaštín-Stráže a Kúty. Rekonštrukcia bola nevyhnutná z dôvodu prevádzkového opotrebovania a uplynutia životnosti jednotlivých prvkov koľaje. Hlavným cieľom bolo zabezpečiť dlhodobú bezpečnosť železničnej prevádzky, zlepšiť kvalitu infraštruktúry, zvýšiť maximálnu traťovú rýchlosť a zvýšiť komfort cestujúcich vynovením zastávky v Kuklove.

Približne na prelome tisícročí sa spoločnosť Doprastav, a.s., začala venovať segmentu podzemných stavieb, ktorý zahŕňa aj výstavbu a rekonštrukciu tunelov rôznymi technológiami.

Stavebný sektor produkuje cca. 38 % celosvetových emisií CO2. Kľúčom k ich účinnému znižovaniu je hľadanie komplexných nízkoemisných palivových riešení. STRABAG testuje sľubné prístupy: namiesto nafty a benzínu chce v budúcnosti využívať hydrogenované rastlinné oleje, elektromobilitu a vodíkový pohon.

Cestná doprava na Slovensku čelí rastúcej intenzite premávky, čo zvyšuje nároky na infraštruktúru. Diaľničné úseky a cestné tunely sú kľúčovými prvkami dopravnej siete a ich technologické vybavenie musí spĺňať najprísnejšie bezpečnostné a prevádzkové normy. Spoločnosť PPA CONTROLL, a. s., zohráva významnú úlohu v tejto oblasti už od roku 2002, pričom jej prvým projektom bolo technologické vybavenie diaľničného tunela Branisko.

Tunely na novostavbách diaľnic aj železníc predstavujú spravidla nielen objekty s najvyššími nákladmi, ale aj s najdlhším časom výstavby, ktorý následne ovplyvňuje čas výstavby celého úseku príslušnej dopravnej infraštruktúry. Rýchlosť výstavby je okrem objektívnych faktorov, akými sú geologické a morfologické podmienky, podmienená aj subjektívnymi faktormi, najmä zvolenou metódou razenia a tiež počtom pracovísk – čelieb, z ktorých sa tunelové rúry razia.