Bonusový obsah vytvorený exkluzívne pre členov Klubu ASB: Analýza trhu facility managementu a správy bytových domov a rebríček najväčších firiem v sektore.
Stavebníctvo
Finančné prostriedky Európskej únie (EÚ) sú pre Slovenskú republiku kľúčovým zdrojom financovania modernizácie železničnej infraštruktúry. V tomto článku sa pozrieme na prehľad projektov železničnej dopravy financovaných v aktuálnom programovom období z eurofondov.
Dostavba D1, na ktorú sa roky čaká, má 10,1 km. Jej súčasťou sú tri mimoúrovňové križovatky, päť protihlukových stien, tri oporné múry a 14 mostov v celkovej dĺžke 1 907 m. D1, stavba 0136 Říkovice – Přerov predstavuje posledný úsek, ktorý chýba na dokončenie D1. Bez neho je Přerov dlhodobo zahltený tranzitnou dopravou. Vyvedením dopravy zo zastavaného územia preto dôjde k zásadnému zlepšeniu životného prostredia v tomto meste.
Skupina MARTI GROUP so sídlom vo Švajčiarsku sa zameriava na podzemné staviteľstvo a pôsobí v mnohých krajinách Európy. Spoločnosť TuCon, a. s., bola od svojho vzniku súčasťou tejto skupiny, s ktorou spolupracovala na zahraničných projektoch. Od septembra 2024 zjednotila spoločnosť TuCon, a. s., obchodné meno s materskou spoločnosťou a ďalej bude vystupovať pod obchodným menom Marti a. s. Na slovenskom trhu sa ako podzhotoviteľ podieľala na výstavbe tunelov Považský Chlmec a Prešov.
Slovensko má po hlasovaní parlamentu 5. februára 2025 nový stavebný zákon. Často novelizovaný a priam legendárny stavebný zákon č. 50/1976 ešte z čias socializmu bude minulosťou po podpise prezidentom SR. Nová legislatíva začne platiť od apríla 2025, keď vyjde v Zbierke zákonov.
Projekt električkovej radiály v bratislavskej Petržalke, v úseku od Jungmannovej po Janíkov dvor, by mal byť úplne dokončený do 15. augusta. Vyplýva to z rozhodnutia Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) ako špeciálneho stavebného úradu pre mestské dráhy, ktorým povolil zmenu stavby pred dokončením.
Tunel Prešov je navrhnutý v trase diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Celková dĺžka južnej tunelovej rúry je 2 244,0 m, z toho razená časť má 2 187,0 m. Celková dĺžka severnej tunelovej rúry je 2 230,5 m, z toho razená časť má 2 165,5 m.
Poslanci Národnej rady (NR) SR definitívne schválili nový stavebný zákon. Jeho cieľom je profesionalizácia štátnej stavebnej správy, znižovanie administratívnej záťaže pri podnikaní, zjednodušenie stavebného konania, najmä pri rodinných domoch a malých bytových domoch.
Modernizácia vodnej elektrárne Gabčíkovo bude strategickou investíciou. Návrh podpredsedu vlády a ministra životného prostredia Tomáša Tarabu schválila vláda. Plánovaný termín začiatku realizácie je január 2026 a plánovaný termín ukončenia inovácie a modernizácie je marec 2036. Investičné náklady na projekt sú v predpokladanej hodnote 360 miliónov eur bez DPH.
Investície, ktoré boli veľmi dôležité pre štát, najprv upravoval zákon o významných investíciách z roku 2021, ale bol v podstate nevykonateľný. Preto sa nové vedenie rezortu dopravy po voľbách v roku 2023 rozhodlo, že pôjde cestou nového právneho predpisu, ktorý zrýchli prípravu a realizáciu takýchto stavieb.
Združenie EPS SR spúšťa prieskum zameraný na izolačné materiály, aby lepšie porozumelo potrebám odborníkov v stavebníctve. Vaše odpovede pomôžu zlepšiť služby a priniesť nové riešenia. Prieskum je anonymný a spracovanie údajov zabezpečuje agentúra 2muse. Ako poďakovanie za Vašu účasť máte šancu vyhrať skvelé ceny – stačí si len nájsť pár minút na vyplnenie dotazníka.
Na základe 30-ročných skúseností s plánovaním a realizáciou geotechnického monitoringu si v tomto príspevku dovolíme upozorniť na najčastejšie chyby, ktorých sa dopúšťajú geológovia, projektanti geotechniky či investori, no, samozrejme, najmä samotné firmy realizujúce tento monitoring.
Elektromobilita predstavuje príležitosť pre najväčšiu revolúciu v doprave najmenej za posledných sto rokov. Táto transformácia však musí prebiehať naraz na viacerých frontoch: v automobilkách, vo firmách, na cestách, ale aj v nastavení a mysliach koncových užívateľov – teda vodičov.
Rail Baltica sa považuje za míľnik európskej dopravnej infraštruktúry. Do roku 2030 má dvojkoľajová vysokorýchlostná železničná trať s dĺžkou 870 km prepojiť pobaltské štáty so stredoeurópskou železničnou sieťou. Spoločnosť Doka zohráva v tomto projekte vďaka jej komplexným riešeniam kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní dodržiavania napätého harmonogramu stavby.
Správny návrh mostného objektu vrátane technológie jeho budovania je kľúčový pre budúceho realizátora. Pri výstavbe diaľničných úsekov v zložitých územných podmienkach, kde sa nachádzajú desiatky mostov, si to od projektanta vyžaduje vedomosti a skúsenosti. V článku sú stručne opísané mosty navrhnuté na úseku D3 Kysucké nové Mesto – Oščadnica.