Mostné objekty na budovaných úsekoch rýchlostnej cesty R1, 1. časť
Galéria(12)

Mostné objekty na budovaných úsekoch rýchlostnej cesty R1, 1. časť

Na rýchlostnej ceste R1 sú rozostavané štyri úseky – po ich dokončení sa spojazdní ťah R1 od Trnavy až po Banskú Bystricu. Ide o úseky Nitra, západ – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a Banská Bystrica, severný obchvat. Budované úseky sú súčasťou prvého realizovaného PPP projektu v oblasti cestnej infraštruktúry na Slovensku.

Celková dĺžka rozostavaných úsekov je 51,6 km. V rámci týchto úsekov sa realizuje spolu 70 nových mostných objektov s vy­užitím rôznych technológií výstavby. V článku sú predstavené dva dominantné mostné objekty z prvého úseku Nitra, západ – Selenec, ktoré sa svojou dĺžkou, ako aj konštrukčným riešením zaraďujú medzi zaujímavé diela v mostnom staviteľstve. Mostné objekty z ostatných úsekov budú prezentované v ďalších častiach tohto článku v najbližších vydaniach časopisu Inžinierske stavby.

Samokotvený oblúkový most s medziľahlou mostovkou (objekt 201-00)
Most sa nachádza na začiatku rýchlostnej cesty R1 a prevádza jednu vetvu mimoúrovňovej križovatky Lehota ponad rýchlostnú cestu R1. Most je navrhnutý ako trojpoľový s rozpätiami 6,90 + 70,55 + 7,30 m. Komunikácia na moste je dvojpruhová, jednosmerná. Nosná konštrukcia mosta je navrhnutá ako klasický samokotvený oblúkový systém. Vodorovné zložky síl z oblúka sa prenášajú pomocou šikmých vzpier do medziľahlej mostovky, ktorá plní funkciu ťahadla.

Zakladanie mosta je na vŕtaných pilótach s priemerom 1,20 m, v mieste krajných opôr sú pilóty na výšku 4,0 m zúžené na priemer 0,90 m. Dĺžky navrhnutých pilót sú 16,0 až 19,0 m. Nosná konštrukcia sa skladá z mostovky a oceľových oblúkov so závesmi. Zavesenie mostovky je zaistené dvoma rovinami šikmých závesov. Závesy sa vedú v rovine, vejárovite s priesečníkom situovaným nad stredom oblúka. Oblúky majú oceľový uzavretý prierez obdĺžnikového tvaru s premennou výškou 0,64 až 1,10 m. Vnútorná časť prierezu je po celej dĺžke vyplnená betónom. Stabilitu oblúka zabezpečuje medziľahlá mostovka. Základným nosným prvkom medziľahlej mostovky sú krajné oceľové pozdĺžniky, spojené priečne oceľovými priečnikmi. Mostovka je v horizontálnej rovine stužená železobetónovou spriahnutou doskou hrubou 0,20 až 0,30 m. Keďže mostovka plní v samokotvenom systéme funkciu ťahadla, bola betonárska výstuž stykovaná pomocou skrutkových spojov.

Monolitický most ponad južný okraj mesta Nitra (objekt 209-00)
Komplikovanosť miestnych pomerov viedla k návrhu premostenia priemyselnej zóny mesta, trate ŽSR a rieky Nitra dvoma mostmi s rôznou technológiou výstavby nosnej konštrukcie. Celková dĺžka mosta je 1 165 m. Smerovo je komunikácia na moste v priamej a v prechodnici, výškovo je niveleta v konštantnom klesaní a koniec mosta je vo výškovom oblúku R = 40 000 m.

Most pozostáva z dvoch dilatačných celkov s rozdielnymi tvarmi a technológiami výstavby nosnej konštrukcie.


Pozdĺžny rez nosnou konštrukciou (dilatačný celok č. 1)

 Rez v poli Rez nad podperou
Priečne rezy nosnou konštrukciou (dilatačný celok č. 1)

Dilatačný celok č. 1 (DC1)
Dilatačný celok č. 1 je navrhnutý ako dva súbežné samostatné mosty. Nosnú konštrukciu každého z nich tvorí jednokomôrková predpätá monolitická konštrukcia konštantného prierezu, ktorá je zosilnená nad podperami a v miestach deviátorov a fixátorov. Po statickej stránke nosná konštrukcia predstavuje 20-poľový spojitý nosník (výšky 2,67 m), realizovaný technológiou pozdĺžneho vysúvania spolu v 40 taktoch premennej dĺžky 12,0 až 22,5 m. Spodnú stavbu mostov tvoria krajná opora č. 1, medziľahlé podpery a stykový pilier č. 21. Založenie mosta je navrhnuté na pilótach s priemerom 0,90 m. Nosná konštrukcia je na na spodnú stavbu uložená prostredníctvom kalotových ložísk.

Betonáž nosnej konštrukcie (jednotlivých taktov) prebieha vo výrobni, ktorá je umiestnená za oporou č. 1. Betonáž sa realizuje vo dvoch fázach – dolná doska a trámy a následne horná doska. Pozdĺžne sa nosná konštrukcia vysúva pomocou dvojice hydraulických zariadení osadených v mieste opory č. 1 a na pomocnej konštrukcii pri podpere č. 11. Výsuvný oceľový nos má dĺžku 32,0 m.

Predpätie nosnej konštrukcie zahŕňa tri základné typy:

  • pozdĺžne súdržné predpätie počas vysúvania nosnej konštrukcie,
  • pozdĺžne predpätie voľnými káblami v komôrke nosnej konštrukcie,
  • predpínacie tyče a súdržné káble na uchytenie výsuvného nosa.

Po vysunutí nosnej konštrukcie do definitívnej polohy budú najskôr predopnuté voľné káble v komôrke a následne sa vymenia dočasné klzné stolice za definitívne ložiská.

Dilatačný celok č. 2 (DC2)
Dilatačný celok č. 2 je navrhnutý ako jeden most pre obidva smery rýchlostnej cesty R1. Nosnú konštrukciu tvorí trojkomôrková predpätá monolitická konštrukcia premenného prierezu s dolnými nábehmi v miestach nad podperami. Zo statickej stránky ide o 5-poľový spojitý nosník s premennou výškou 2,80 až 4,50 m, realizovaný technológiou letmej betonáže na celú šírku priečneho rezu (26,0 m). Nosná konštrukcia mosta sa skladá zo štyroch vahadiel a dvoch krajných polí, realizovaných na podpernej skruži. Spodnú stavbu mosta tvoria stykový pilier č. 21, medziľahlé podpery a krajná opora č. 26. Založenie mosta je navrhnuté na pilótach s priemerom 0,90 m. Nosná konštrukcia je na spodnú stavbu uložená prostredníctvom kalotových ložísk.

Letmá betonáž nosnej konštrukcie sa realizuje pomocou troch párov (spolu 6 ks) betonárskych vozíkov; najskôr sa realizovali vahadlá nad riekou Nitra a potom nad priemyselnou zónou Priemyselnej ulice. Každé vahadlo sa skladá zo zárodku s dĺžkou 12,5 m a 2 × 7 lamiel s dĺžkou 4,75 až 5,00 m. Jeho celková dĺžka je 82 m, maximálne vyloženie konzoly počas výstavby nosnej konštrukcie je 41,50 m. Betonáž jednotlivých lamiel prebieha kompletne v jednej fáze.

Návrh predpätia nosnej konštrukcie zahŕňa tri základné typy:

  • pozdĺžne súdržné predpätie (horná doska, steny, dolná doska),
  • priečne súdržné predpätie v miestach priečnikov nad podperou,
  • pozdĺžne predpätie voľnými káblami v komôrkach nosnej konštrukcie.

Nosná konštrukcia je v mieste podpier uložená na dvojici ložísk, preto sú krajné trámy uložené nepriamo.
Stabilizácia vahadiel počas výstavby je zabezpečená pomocou dočasných betónových stien, ktoré sú osadené na základových blokoch podpier a po ukončení výstavby nosnej konštrukcie sa odstránia.

Záver
Mostný objekt 209-00 je vo vysokom štádiu rozpracovanosti s postupným ukončovaním prác na nosných konštrukciách. Oblúkový most 201-00 je už odovzdaný do používania. Ukončenie prác na úseku Nitra, západ – Selenec sa predpokladá v septembri tohto roka.

Predstavené mostné objekty projekčne spracovali spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava (objekt 209-00 – zodpovedný projektant Ing. Adrián Sedlák), a Stráský, Hustý a partneři, s. r. o., Brno (objekt 201-00 – zodpovedný projektant Ing. Tomáš Romportl).

TEXT: Ing. Jaroslav Guoth
FOTO: DOPRAVOPROJEKT

Jaroslav Guoth je vedúci strediska Liptovský Mikuláš spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.