Most pre peších cez Vltavu v Českých Budejoviciach
V júni 2006 bola otvorená lávka pre peších cez rieku Vltavu v Českých Budejoviciach, ktorú tvorí jednostranný sklonený oblúk. Most je súčasťou cyklistickej cesty postavenej na ľavom brehu Vltavy v úseku Litvínovický most – záhradky Litvínovická. Lávka spája novšie cyklistické cesty s cestami situovanými na pravom brehu. Nadväzuje na ulicu E. Pittera, ktorú spája s novým obytným komplexom nachádzajúcim sa na ľavom brehu.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
S ohľadom na malú šírku konštrukcie bolo možné situovať oblúk len na jednej strane mostovky a tak dať konštrukcii jednoduchý a čistý ráz. Konštrukcia tak získava nielen zaujímavý nesymetrický tvar, ale – oproti konštrukciám s nosným prvkom situovaným po oboch stranách – otvára pohľad z lávky.
Téma mesiaca február: MOSTY
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Konštrukčné riešenie
Konštrukciu lávky tvorí sklonený oblúk votknutý do oceľobetónovej mostovky. Sklonenie oblúka a hmotnosť mostovky sú navrhnuté tak, aby sa od stáleho zaťaženia konštrukcia nekrútila. Rozpätie oblúka je 53,200 m, vzopätie 8 000 m. Oblúk tvorí oceľová rúra priemeru 355,6 mm; mostovku tvoria dve okrajové oceľové rúry priemeru 508 a 355,6 mm, ktoré sú navzájom spojené rovinnou priehradou. Diagonály priehrady majú I-prierez. Oceľové rúry a horné pásnice diagonál sú spriahnuté s mostovkou z vysokopevnostného betónu. Torzná pevnosť mostovky je tak daná nielen pevnosťou oboch rúr, ale celým systémom tvoreným rúrami spojenými spodnými pásnicami diagonál a betónovou mostovkovou doskou.
Závesy situované po troch metroch sú tvorené I-profilmi premennej výšky. I-profily sú spojené s oblúkom a rúrou mostovky len v pásniciach, stojina je pri rúrach odľahčená eliptickým otvorom. Na spodnom povrchu oblúka a hornej časti silnejšej okrajovej rúry mostovky sú navarené [ profily, v ktorých sú umiestnené káble osvetlenia lávky. V mieste napojenia oblúka na krajnú rúru prechádzajú tieto profily do eliptického nábehu, ktorý je odľahčený kruhovým otvorom.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Oceľová konštrukcia je votknutá do nábehu krajných opier založených na vŕtaných pilótach. Vytvára sa tak integrovaný systém bez ložisiek a dilatačných záverov vyžadujúcich minimálnu údržbu. Zábradlie tvoria sklonené stĺpiky s výplňou z ťahokovu. Stĺpiky sú situované v mieste závesov a uprostred medzi nimi. Osvetlenie lávky sa nachádza pri závesoch, a to pri oblúku aj rúre mostovky.
Oceľová konštrukcia bola vyrobená a zmontovaná na montážnych podperách na jeseň 2005. Po zvarení jednotlivých dielov sa oceľová konštrukcia uložila na krajné opory a montážne podpery v rieke sa odstránili. S ohľadom na vtedajšiu dlhú zimu sa betonáž spriahnutej dosky realizovala až v apríli nasledujúceho roka. Potom nasledovala montáž zábradlia a osvetlenia.
Investorom stavby je Štatutárne mesto České Budejovice. Architektonické a konštrukčné riešenie mosta vyvinula firma Stráský, Hustý a Partneři, Brno, ktorá vypracovala projektovú dokumentáciu vo všetkých stupňoch. Most realizovala firma JHP Praha.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
TEXT: prof. Ing. Jiří Stráský, DSc.
FOTO: Stráský, Hustý a Partneři, s. r. o.



























