Most cez Hron a potok Lutila na rýchlostnej ceste R1
Galéria(5)

Most cez Hron a potok Lutila na rýchlostnej ceste R1

Limitovaná poloha nivelety rýchlostnej komunikácie R1 a požadované rozpätie 80 m si vyžadovali návrh stlačenej výšky prierezu nosnej konštrukcie. Túto požiadavku spĺňa navrhnutá konštrukcia s nízkym pylónom, tzv. systém extradosed.

Úvod
Mostný objekt sa nachádza na rýchlostnej komunikácii R1 v úseku Žarnovica – Šašovské Podhradie. Ide o rozostavaný úsek s pracovným názvom R1 Žarnovica – Šašovské Podhradie, 2. etapa, ktorý nadväzuje na 1. etapu, otvorenú pre verejnosť koncom roka 2009. Po dostavbe 2. etapy bude funkčný ucelený ťah rýchlostnej cesty R1 od Hronského Beňadika až po mesto Banská Bystrica. Navrhovaný mostný objekt sa nachádza v lokalite medzi mestami Žiar nad Hronom a Zvolen a prevádza rýchlostnú komunikáciu ponad rieku Hron.

Opis mosta
Nosná konštrukcia
Nosná konštrukcia (NK) objektu je spojitá monolitická konštrukcia z predpätého betónu s rozpätiami polí 26 + 36 + 50 + 80 + 45 m. Je spoločná pre obidva jazdné pásy rýchlostnej komunikácie. Je navrhnutá v systéme exstradosed s vedením voľných káblov mimo prierez nosnej konštrukcie cez železobetónové pylóny výšky 8,45 m. Tie sú zmonolitnené s nadpodporovými priečnikami. Celková dĺžka NK je 239,9 m.

V priečnom reze ide o dvojtrámovú – jednokomorovú konštrukciu vysokú 2,9 m, ktorú vytvára jadro prierezu s obojstrannými železobetónovými prefabrikovanými vzperami, ktoré sú dodatočne zmonolitnené s jadrom prierezu. Celková šírka prierezu je 26,13 m.

Jadro prierezu je budované kombináciou letmej betonáže na podpornej skruži. Vahadlo nad pilierom č. 4 je symetrické s nesymetrickým zárodkom. Pri pilieri č. 5 je jednostranné a nadväzuje na konštrukciu posledného poľa, budovanú na podpornej skruži. Dĺžky lamiel pri obidvoch vahadlách sú 4,0 až 4,5 m. Nad piliermi č. 4 a 5 sú s priečnikmi zmonolitnené pylóny vysoké 8,45 m. Pylón je z rovnakého betónu ako jadro nosnej konštrukcie C 45/55 XC4, XD1, XF2.

Prefabrikované železobetónové vzpery majú šírku 1,96 m. Navrhli sa ako dosky hrúbky 100 mm, vystužené dvojicou rebier s osovou vzdialenosťou 1,0 m. Rebrá výšky 0,30 m sa orientujú do vnútornej časti vzpery. Vzpery sú v montážnom štádiu ukotvené do vybudovaného jadra prierezu pomocou vysokopevnostných tyčí s priemerom 32 mm. Do jadra prierezu sa oprú bez prekotvenia. Nosná konštrukcia vytvára jeden dilatačný celok s pevným uložením na pilieri č. 4.

Predpätie nosnej konštrukcie v pozdĺžnom smere sa navrhlo troma skupinami káblov, zložených vždy z lán priemeru Ls 15,7/1 770 MPa. Súdržné káble sa spoločne s EDK káblami navrhli na montážne stavy počas budovania NK a na zaťaženie vlastnou tiažou a mostným zvrškom. Sú to 12-lanové káble. V dodatočne betónovaných častiach mostovkovej dosky po osadení železobetónových vzpier sú súdržné 7-lanové káble. Externe vedené káble sa použili v najdlhšom poli č. 4, prekonávajúcom koryto rieky Hron, ako aj v obidvoch priľahlých poliach č. 3 a 5. Vedené sú cez pylóny, pričom na každom pylóne je šesť EDK káblov. Počet lán v kábloch je od 24 do 36. EDK káble sú kotvené v kotevných blokoch hornej dosky jednotlivých lamiel kotvami s elastomérnym tlmičom. Laná závesov chráni pozinkovanie a PE obal s konzervačnými látkami. Predpínací systém externých káblov je Dywidag DYNA – GRIP 31 a 37. Káble cez pylón sa vedú v jednej rovine, pričom vzdialenosti radov v pylóne sú 50 cm. V mieste kotvenia EDK káblov sa naprieč komôrkami vedú ťahadlá z vysokopevnostných tyčí WR 32 mm, tyče sú v počte dvakrát tri pre každý záves. Tyče sú ukotvené v spodnej doske pod trámami cez pasívne kotvy. V hornej doske sa kotvia v pozdĺžnom bloku nad stredným trámom. Vnútorné voľné káble sú 16-lanové a vedú sa v komore jadra prierezu v blízkosti trámov.

Nosná konštrukcia je po celej svojej dĺžke priečne predopnutá káblami, ktoré tvorí trojica lán typu monostrand s priemerom

Ls 15,7/1 770 Mpa vo vzdialenosti 0,5 m od seba. Styk konštrukcie hornej dosky jadra prierezu so spriahujúcou doskou sa riešil zazubením s prepojením betonárskou výstužou.


Pozdĺžny rez


Priečny rez

Spodná stavba
Spodná stavba pozostáva z dvoch krajných opôr a štyroch medziľahlých pilierov. Krajné opory sa navrhli ako železobetónové konštrukcie. Piliere č. 2 a 3 sa navrhli ako stenové piliere, orientované kolmo na os nosnej konštrukcie. Pilier č. 4 je situovaný v koryte rieky Hron a zohľadňuje smerovanie prúdenia vody v koryte rieky. Navrhol sa ako stenový s kamenným obkladom do výšky 100-ročného prietoku. S driekom piliera je zmonolitnený úložný prah v polohe kolmo na os NK. Driek aj úložný prah sú z betónu C 30/37 – XC2, XD3, XF4. Tvar drieku piliera č. 5 je identický s pilierom č. 4.

Spodná stavba je okrem krajných opôr a piliera č. 2, ktoré sú založené plošne, založená hĺbkovo na mikropilotách.

Výstavba mostného objektu
V priečnom smere sa nosná konštrukcia buduje po etapách. Najskôr sa vyhotoví jadro prierezu kombináciou betonáže na podpornej skruži, resp. letmou betonážou. V druhej etape sa na jadro na obidvoch stranách osadia prefabrikované vzpery a následne sa dobuduje monolitická spriahnutá časť mostovkovej dosky.

Jadro prierezu sa buduje kombináciou letmej betonáže a betonáže na podpornej skruži. Letmou betonážou sa buduje pole č. 4 a čiastočne pole č. 3. Polia č. 1, 2, časť poľa č. 3 a pole č. 5 sa realizujú na podpornej skruži. Pri budovaní jadra prierezu sa použila súčasne trojica betonárskych vozíkov s hmotnosťou 45 ton so spodným uchytením.

Predpínanie EDK káblov prebieha v štyroch etapách. Prvé etapy postupného dopínania káblov sa realizujú počas budovania lamiel letmej betonáže v súčinnosti s postupným dopínaním ťahadiel z vysokopevnostných tyčí. Plné predopnutie a súčasne predopnutie dvoch najvzdialenejších káblov od pylóna sa bude realizovať po vybetónovaní celej nosnej konštrukcie a predopnutí vnútorných voľných káblov. Počas výstavby letmo betónovaných polí s EDK káblami sa vykonáva priebežný monitoring pretvárania nosnej konštrukcie v jednotlivých etapách budovania lamiel.

Počas realizácie nosnej konštrukcie sa z drieku pilierov č. 4 a 5 z technologických dôvodov vybudovala len hlavná železobetónová nosná časť, ktorá prenáša silové účinky z úložného prahu do základu. Po dostavaní nosnej konštrukcie sa dobuduje balastná časť drieku pilierov s kamenným obkladom do smeru prúdnice vody v koryte.


Schéma postupu výstavby

Záver
Most je na tomto úseku rýchlostnej cesty dominantným objektom. Jeho zhotovovateľom je spoločnosť Doprastav, a. s., závod Zvolen. Projektovú dokumentáciu objektu spracoval DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, stredisko Liptovský Mikuláš. Predpokladaný termín ukončenia objektu a celej stavby je v jesenných mesiacoch roku 2010.

TEXT a FOTO: Jaroslav Guoth, Adrian Chalupec, Ján Kvasna

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.