modernizacia trate liptovsky mikulas poprad tunel strba
Galรฉria(8)

Modernizรกcia trate Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad, tunel ล trba

Partneri sekcie:

Vย rรกmci nรกvrhu modernizรกcie trate traลฅovรฉho รบseku Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad Tatry (mimo) ako sรบฤasti eurรณpskeho koridoru ฤ.ย V sa na prekonanie pahorkovitej vyvรฝลกeniny Za hรกjom navrhol novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel ล trba ako dvojkoฤพajovรฝ jednorรบrovรฝ tunel na osobnรบ aj nรกkladnรบ ลพelezniฤnรบ dopravu. Najvyลกลกia traลฅovรก rรฝchlosลฅ vย prรญpade konvenฤnรฝch vlakovรฝch sรบprav bude 160ย km/h, vย prรญpade vlakovรฝch sรบprav sย vรฝkyvnรฝmi skriลˆami 200ย km/h.

01 basler big image
06 basler big image
05 basler big image
04 basler big image
03 basler big image
02 basler big image
modernizacia trate liptovsky mikulas poprad tunel strba 6550 big image
Vย predchรกdzajรบcich stupลˆoch projektovej dokumentรกcie sa tunel ล trba sย ohฤพadom na jeho dฤบลพku navrhoval sย dvoma jednokoฤพajovรฝmi tunelovรฝmi rรบrami. Dฤบลพka tunela vย technickej ลกtรบdii bola 3ย 400ย m, vย dokumentรกcii na รบzemnรฉ rozhodnutie 2ย 800ย m. Aลพ vย zรกvere prรกc na dokumentรกcii na รบzemnรฉ rozhodnutie sa dorieลกila definitรญvna poloha ลพelezniฤnej stanice ล trba. Jej novรก poloha mala dosah na rieลกenie tunela vย oblasti vรฝchodnรฉho portรกlu. ล รญrkovรฉ usporiadanie koฤพajรญ vย stanici aย koฤพajovรก spojka zasiahli aลพ do tunela. Preto bolo nevyhnutnรฉ pouลพiลฅ od vรฝchodnรฉho portรกlu jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajovรฝ tunel vย dฤบลพke 411ย m, ktorรก bola potrebnรก na oddialenie koฤพajรญ za koฤพajovou spojkou do vzdialenosti umoลพลˆujรบcej razenie samostatnรฝch jednokoฤพajovรฝch tunelovรฝch rรบr podฤพa pรดvodne uvaลพovanej koncepcie.

Pri zaฤatรญ prรกc na dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie sa prehodnotilo technickรฉ rieลกenie tunela. Brali sa do รบvahy technickรฉ problรฉmy pri razenรญ tunela sย vรฝrubovou plochou nad 260ย m2 na rozhranรญ jednorรบrovรฉho tunela sย dvoma jednokoฤพajovรฝmi tunelmi, problรฉmy pri betonรกลพi vnรบtornรฉho ostenia rรดznych profilov tunelovรฝch rรบr spojenรฉ sย vysokรฝmi objemami prรกc aย investiฤnรฝch nรกkladov aย dlhรฝm ฤasom vรฝstavby. Navrhli sa aย akceptovali รบpravy smerovรฉho, aย najmรค vรฝลกkovรฉho vedenia trasy vย tuneli aย na รบseku od zรกpadnรฉho portรกlu tunela po vรฝhybลˆu Biely Vรกh, ktorรฉ zohฤพadลˆovali biotop prรญtokov Bieleho Vรกhu aย nevhodnรฉ podloลพie pod telesom trate. Tieto รบpravy viedli ku skrรกteniu tunela oย 300ย m na zรกpadnom portรกli, ฤรญm sa opรคลฅ skrรกtila dฤบลพka jednokoฤพajovรฝch tunelov. Na zรกklade uvedenรฉho hodnotenia aย na uลกetrenie investiฤnรฝch nรกkladov pri dodrลพanรญ รบrovne bezpeฤnosti vyplรฝvajรบcej zย poลพiadaviek legislatรญvy (TSI-SRT) sa tunel zmenil na dvojkoฤพajovรฝ jednorรบrovรฝ tunel vย celej dฤบลพke, sย dvoma รบnikovรฝmi ลกtรดlลˆami.

Identifikaฤnรฉ รบdaje
Investor: ลฝeleznice slovenskej republiky
Hlavnรฝ projektant stavby: REMING CONSULT, a. s., Bratislava
Projektant tunelov: Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
Dฤบลพka tunela: 2497,733 m
Dฤบลพka razenej ฤasti: 2467,733 m
Dฤบลพka vรฝchodnej รบnikovej ลกtรดlne: 348,0 m
Dฤบลพka razenej ฤasti vรฝchodnej รบnikovej ลกtรดlne: 320,0 m
Dฤบลพka zรกpadnej รบnikovej ลกtรดlne: 555,0 m
Dฤบลพka razenej ฤasti zรกpadnej รบnikovej ลกtรดlne: 510,0 m

Opis tunela ล trba
Navrhovanรฝ tunel ล trba sa nachรกdza na รบseku trate medzi novou stanicou ล trba aย novou vรฝhybลˆou Biely Vรกh. Tunelom sa prekonรกva pahorkovitรก vyvรฝลกenina Za hรกjom (928ย mย n.ย m.). Celรฝ tunel vrรกtane portรกlovรฝch oblastรญ leลพรญ vย extravilรกne vย katastrรกlnom รบzemรญ ล trba. รšzemie nad tunelovou rรบrou aย รบnikovรฝmi ลกtรดlลˆami mรก charakter rolรญ aย pasienkov. Na jednom mieste budรบca trasa tunela podchรกdza prevรกdzkovanรบ dvojkoฤพajovรบ traลฅ Koลกice โ€“ ลฝilina, ktorรก sa po modernizรกcii vyuลพije na prepojenie ozubnicovej ลพeleznice Tatranskรก ล trba โ€“ ล trbskรฉ pleso na novรบ ลพelezniฤnรบ stanicu ล trba. Povrchovรก zรกstavba sa nad tunelom nenachรกdza.

Geolรณgiu vย oblasti tunela tvorรญ komplex paleogรฉnnych vรกpnitรฝch, piesฤitรฝch รญlovcov sย preplรกstkami aย laminami pieskovca aย siltovca. รlovce sรบ vo vรฝraznej prevahe nad pieskovcami. Sรบvrstvie je relatรญvne monotรณnne. Vรฝลกka nadloลพia je 8 aลพ 70ย m.

Do tunela sa vchรกdza vย priamom smere vรฝchodnรฝm (vjazdovรฝm) portรกlom priamo zย navrhovanej ลพelezniฤnej stanice ล trba. Preto je na zaฤiatku tunela osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ 5,0 m. Nachรกdza sa tu aj koฤพajovรก spojka. ฤŽalej smerovรฉ vedenie prechรกdza cez prechodnicu do ฤพavotoฤivรฉho smerovรฉho oblรบka. Vย prechodnici sa osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ znรญลพi na 4,20โ€ฏm. Polomer smerovรฉho oblรบka je 1โ€ฏ560 m vย koฤพaji ฤ. 1 aย 1โ€ฏ564,2 m vย koฤพaji ฤ.โ€ฏ2. Prevรฝลกenie koฤพajรญ vย oblรบku je 95 mm. Nรกsledne oblรบk prechรกdza do prechodnice aย zย prechodnice do priameho smeru, vย ktorom opรบลกลฅa tunel zรกpadnรฝm (vรฝjazdovรฝm) portรกlom. Traลฅ ฤalej pokraฤuje do novej vรฝhybne Biely Vรกh. Celรฝ tunel je vย jednostrannom stรบpanรญ +4,985 โ€ฐ vย smere staniฤenia.
Tunel tvoria zdruลพenรฝ tunelovรฝ priechodnรฝ prierez sย elektrifikaฤnรฝm nadstavcom aย kinematickรฝm obrysom vozidla UIC GC, obojstrannรฉ รบnikovรฉ cesty, poistnรฝ priestor, obojstrannรฝ bezpeฤnostnรฝ priestor ลกirokรฝ 0,5ย m aย poistnรฝ priestor so ลกรญrkou 0,3ย m. Vย miestach vzรกjomnej osovej vzdialenosti osรญ koฤพajรญ viac ako 4โ€ฏ200 mm nemoลพno dodrลพaลฅ ลกรญrku bezpeฤnostnรฉho priestoru 500ย mm, preto sa vย tejto ฤasti tunela navrhli bezpeฤnostnรฉ vรฝklenky kaลพdรฝch 20ย m.

Konลกtrukcia razenej ฤasti tunelovej rรบry pozostรกva zย dvojvrstvovรฉho ostenia sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย ochrannou vrstvou aย sย ploลกnou hydroizolรกciou. Tvar konลกtrukcie je navrhnutรฝ sย ohฤพadom na pouลพitie cyklickรฉho razenia, priฤom sa uvaลพujรบ dva zรกkladnรฉ prierezy โ€“ bez spodnej klenby aย so spodnou klenbou. Hrรบbka primรกrneho ostenia je navrhnutรก vย rozpรคtรญ od 150 do 300ย mm. Tvorรญ ho striekanรฝ betรณn pevnostnej triedy C 20/25 vย kombinรกcii sย vรฝstuลพnรฝmi sieลฅami aย priehradovรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi. Kotvenie horninovรฉho masรญvu je zabezpeฤenรฉ svornรญkmi, ihlami aย mikropilรณtami. Sekundรกrne ostenie tunelovej rรบry je navrhnutรฉ zo ลพelezobetรณnu pevnostnej triedy C 30/37. Minimรกlna hrรบbka je 350ย mm. Ostenie sa bude betรณnovaลฅ po blokoch vย dฤบลพke 10ย m.

Vย tuneli je navrhnutรฝch niekoฤพko typov vรฝklenkov: bezpeฤnostnรฉ, ฤistiace aย zdruลพenรฉ, ktorรฉ sรบ kombinรกciou predchรกdzajรบcich typov.

Tunel ล trba โ€“ zรกkladnรฉ รบdaje
Dvojkoฤพajovรฝ, kruhovรฝ, kategรณria STP4 (podฤพa pripravovanej STN 73 7508)
Svetlรฝ prierez: rovnakรฝ po celej dฤบลพke tunelovej rรบry
Najvyลกลกia traลฅovรก rรฝchlosลฅ:
160 km/h < Vย < 200 km/h
Osovรก vzdialenosลฅ koฤพajรญ: d = 4ย 200 mm

Konลกtrukciu hฤบbenej ฤasti tunelovej rรบry pri vรฝchodnom aย zรกpadnom portรกli tvorรญ nosnรก klenbovรก konลกtrukcia uloลพenรก na zรกkladovej doske, sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย ochrannou vrstvou, ploลกnou hydroizolรกciou aย ochrannou vrstvou. Vรฝchodnรก aj zรกpadnรก hฤบbenรก ฤasลฅ majรบ dฤบลพku 15ย m. Nosnรฉ konลกtrukcie hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela sรบ navrhnutรฉ zย monolitickรฉho ลพelezobetรณnu pevnostnej triedy Cย 30/37. ฤŒelรก portรกlovรฝch blokov sรบ zrezanรฉ vย sklone 1 : 1,5. Ochrannรฝ golier je vysokรฝ 1,1ย m aย plnรญ ochranno-bezpeฤnostnรบ funkciu.

Tunel je navrhnutรฝ so samostatnรฝm drenรกลพnym odvodnenรญm, kde je horninovรก voda zachytenรก medziฤพahlou izolรกciou aย zvรกdza sa do rubovej drenรกลพe sย priemerom DNย 200ย mm. ฤŽalej je zvedenรก do hlavnej stoky drenรกลพneho odvodnenia sย priemerom DNย 400ย mm. Samostatnรฉ odvodnenie pevnej jazdnej drรกhy je zabezpeฤenรฉ prieฤnym aย pozdฤบลพnym spรกdovanรญm trate do najniลพลกรญch miest. Voda je pohltenรก podlahovรฝmi vpustami aย nรกsledne vedie do zberaฤa odvodnenia pevnej jazdnej drรกhy (priemer DNย 315ย mm), uloลพenรฉho vย konลกtantnej polohe aย hฤบbke pod chodnรญkom na pravej strane tunela. Zberaฤ je na vรฝchodnom portรกli tunela zaรบstenรฝ do akumulaฤnej havarijnej nรกdrลพe.

Chodnรญky tunelovej rรบry obsahujรบ obojstranne umiestnenรฝ suchovod, kรกblovรฉ trasy aย vย chodnรญku pri koฤพaji ฤ.ย 2 je osadenรฉ potrubie na napรบลกลฅanie poลพiarnych nรกdrลพรญ.

ฤŒelรก stavebnรฝch jรกm na zaฤatie razenia na vรฝchodnom aj zรกpadnom portรกli tunela sรบ navrhnutรฉ vย sklone 4 : 1 aย zaistenรฉ striekanรฝm betรณnom, vรฝstuลพovรฝmi oceฤพovรฝmi sieลฅami aย tyฤovรฝmi kotvami sย dฤบลพkou 8 aลพ 10ย m alebo zemnรฝmi klincami sย dฤบลพkou 5 m. Po vybudovanรญ hฤบbenรฝch tunelov budรบ svahy dosypanรฉ do sklonu 1 : 1,5. Boฤnรฉ svahy sรบ navrhnutรฉ vย sklone 1 : 1,75. Na svahoch sa zrealizujรบ odvodลˆovacie rebrรก. Nakoniec sa oba portรกly upravia zahumusovanรญm aย zatrรกvnenรญm.

Sรบฤasลฅou vรฝchodnรฉho portรกlu je technologickรฝ domฤek tunela, poลพiarna nรกdrลพ, nรกstupnรก plocha pre zloลพky zรกchrannรฉho

systรฉmu aย akumulaฤnรก havarijnรก nรกdrลพ umiestnenรก pod nรกstupnou plochou. Prรญstup na vรฝchodnรฝ portรกl bude zabezpeฤovaลฅ prรญstupovรก komunikรกcia zย novej stanice ล trba.

Na zรกpadnom portรกli tunela ล trba sa nachรกdzajรบ technologickรฝ domฤek, druhรก poลพiarna nรกdrลพ aย nรกstupnรก plocha. Takisto tu bude zaรบstenรก zรกpadnรก รบnikovรก ลกtรดlลˆa tunela. Prรญstup bude zabezpeฤovaลฅ prรญstupovรก komunikรกcia, ktorรก sa sย vyuลพitรญm terajลกej poฤพnej cesty napojรญ na ลกtรกtnu cestu prvej triedy I/18.

รšnikovรฉ ลกtรดlne
Sรบฤasลฅou tunela ล trba sรบ dve รบnikovรฉ ลกtรดlne, ktorรฉ plnia รบlohu nรบdzovรฝch vรฝchodov. Napojenie ลกtรดlnรญ na tunel je rieลกenรฉ tak, aby sa dodrลพala maximรกlna vzdialenosลฅ รบnikovรฝch vรฝchodov 1โ€ฏ000ย m podฤพa TSI-SRT.
Vรฝchodnรก รบnikovรก ลกtรดlลˆa mรก dฤบลพku 348,0ย m aย nachรกdzajรบ sa vย nej tri zรกlivy sย dฤบลพkou 10ย m aย vzรกjomnou vzdialenosลฅou asi 120ย m na vyhรฝbanie zรกchranรกrskej technike. Smerovo ลกtรดlลˆa vedie kolmo na tunelovรบ rรบru zo severu na juh. Vรฝลกkovo klesรก od portรกlu smerom do tunela sklonom 7ย %. Priechodnรฝ prierez ลกtรดlne je navrhnutรฝ sย prejazdnรฝm profilom 2,25 ร— 2,25ย m. Vyhรฝbacie zรกlivy majรบ prejazdnรฝ prierez 3,75ย ร—ย 2,25ย m.
Vyรบstenie ลกtรดlne je rieลกenรฉ na samostatnรบ nรกstupnรบ plochu aย bude slรบลพiลฅ na zhromaลพฤovanie zloลพiek zรกchrannรฉho systรฉmu. Na plochu bude prรญstup zย novovybudovanej prรญstupovej komunikรกcie, ktorรก sa sย vyuลพitรญm terajลกej poฤพnej cesty napojรญ na cestu III/018 144.

Zรกpadnรก รบnikovรก ลกtรดlลˆa mรก dฤบลพku 555,0ย m aย nachรกdzajรบ sa vย nej ลกtyri zรกlivy na vyhรฝbanie zรกchranรกrskej technike. Zรกlivy dlhรฉ 10ย m sรบ vzรกjomne vzdialenรฉ asi 140ย m. Smerovo ลกtรดlลˆa vedie paralelne sย tunelovou rรบrou od zรกpadu na vรฝchod. Vรฝลกkovo klesรก od portรกlu smerom do tunela sklonom 0,53ย %. Zรกpadnรก รบnikovรก ลกtรดlลˆa vyรบsลฅuje na nรกstupnรบ plochu zรกpadnรฉho portรกlu tunela. Konลกtrukcia razenรฝch ฤastรญ oboch ลกtรดlnรญ pozostรกva zย dvojvrstvovรฉho ostenia sย medziฤพahlou drenรกลพnou aย ochrannou vrstvou aย sย ploลกnou hydroizolรกciou. Tvar konลกtrukcie je navrhnutรฝ sย ohฤพadom na pouลพitie cyklickรฉho razenia, priฤom sa poฤรญta sย dvoma zรกkladnรฝmi prierezmi โ€“ bez spodnej klenby aย so spodnou klenbou. Hrรบbka primรกrneho ostenia je navrhnutรก vย rozpรคtรญ od 150 do 200ย mm. Tvorรญ ho striekanรฝ betรณn pevnostnej triedy C 20/25 vย kombinรกcii sย vรฝstuลพnรฝmi sieลฅami aย priehradovรฝmi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi. Kotvenie horninovรฉho masรญvu je zabezpeฤenรฉ svornรญkmi, ihlami aย mikropilรณtami.

Sekundรกrne ostenie ลกtรดlnรญ je navrhnutรฉ zo ลพelezobetรณnu pevnostnej triedy Cย 30/37. Minimรกlna hrรบbka je 250ย mm. Bude sa betรณnovaลฅ po blokoch sย dฤบลพkou 10ย m. Horninovรก voda zachytenรก hydroizolรกciou sa bude zvรกdzaลฅ drenรกลพnou vrstvou do odvodลˆovacej rรบry aย odvรกdzaลฅ do hlavnej stoky tunela. Dฤบลพka hฤบbenej ฤasti zรกpadnej รบnikovej ลกtรดlne je 45ย m, jej konลกtrukcia mรก rรกmovรฝ tvar aย bude ฤiastoฤne presypanรก. Je vytiahnutรก pozdฤบลพ nรกstupnej plochy aย vyรบstenie je vzdialenรฉ od portรกlu tunela 35ย m. Dรดvodom na takรฉto technickรฉ rieลกenie je minimalizovanie moลพnosti, ลพe dym, ktorรฝ vznikรก pri nehodovej udalosti vย tuneli aย unikรก cez jeho portรกl do voฤพnรฉho priestoru, vnikne pri urฤitรฝch poveternostnรฝch podmienkach do รบnikovej ลกtรดlne aย ohrozรญ unikajรบcich ฤพudรญ.

Predpokladรกme, ลพe upravenรฉ technickรฉ rieลกenie tunela pri vypracovanรญ dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie prinesie nielen uvรกdzanรฉ vรฝhody poฤas vรฝstavby aย znรญลพenie investiฤnรฝch nรกkladov, ale bude vรฝhodnรฉ aj na prevรกdzku ลพelezniฤnej trate, รบdrลพbu tunela aย zvรฝลกenie bezpeฤnosti tunela vย prรญpade mimoriadnej udalosti.

TEXT: Ing. Martin Tomeฤek
OBRรZKY: Basler & Hofmann Slovakia

Martin Tomeฤek je vedรบci projektu tunela aย pracuje vย spoloฤnosti Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.