Využívanie geotechnických riešení v praxi
Spoločnosť GEOstatik a. s. má tridsaťročné skúsenosti v oblasti projektovania a realizovania prác špeciálneho zakladania pre dopravné a pozemné stavby, sanácie zosuvných území, rekonštrukcie a podchytávanie stavebných objektov na Slovensku a v Českej republike. Medzi jej dominantné technológie patria veľkopriemerové pilóty, injektované mikropilóty, lanové horninové kotvy, klincovanie zemín v kombinácii so striekaným betónom, injekčné práce, horizontálne odvodňovacie vrty, trysková injektáž a prieskumné vrty.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Veľkopriemerové pilóty
Zakladanie stavebných objektov na plošných základoch nie je vždy možné, pretože v našich geologických podmienkach sa často vyskytujú zeminy s veľmi malou únosnosťou a veľkou stlačiteľnosťou, ktoré siahajú až do niekoľkých desiatok metrov. Vďaka realizácii hĺbkového zakladania pomocou veľkopriemerových pilót (obr. 1, 2) možno založiť akúkoľvek stavbu v rozmanitých základových pomeroch, a to až do hĺbky 32 m od základovej škáry.
Oblasti použitia sú:
hĺbkové zakladanie pilierov a opôr mostov,
hĺbkové zakladanie objektov,
realizácia oporných múrov – pilótové steny,
zabezpečenie výkopov stavebných jám,
stabilizácia svahov.
Stavby
Medzi referenčné stavby s použitím veľkopriemerových pilót patria:
Rýchlostná cesta R3 Tvrdošín – Nižná nad Oravou, SO 102 Križovatka „Tvrdošín“ (2025)
Realizácia vystuženého oporného múru stabilizačnou stenou z veľkopriemerových pilót spriahnutých železobetónovým stužujúcim vencom z dôvodu zabezpečenia stability a požadovanej životnosti vystuženého oporného múru a zemného telesa rýchlostnej cesty.
Nová Univerzitná nemocnica v Martine (2024 – 2025)
Zakladanie na veľkopriemerových pilótach z dôvodu potreby prenosu zaťaženia z hornej stavby do podložia so zabezpečením rovnomerného sadania objektu do 10 – 15 mm v objeme približne 9 600 m pilót pre celý objekt.
Predajňa potravín Lidl, Považská Bystrica (2024)
Realizácia trvalých oporných a zárubných múrov – kotvená pilótová stena so striekaným betónom a zakladanie predajne na pilótach a železobetónových hlaviciach.
Diaľnica D1 Říkovice – Přerov
Objekty SO 209 Estakáda cez Bečvu a železničnú trať Olomouc (2023) a SO 208 Estakáda cez cestu II/434 a inundačné územie (2023): realizácia veľkopriemerových pilót použitím kombinácie paženej a nepaženej časti pilót na zefektívnenie samotnej realizácie do maximálnej hĺbky 32 m v danej geológii.
Ako ďalšie stavby, kde sa použili veľkopriemerové pilóty, možno spomenúť:
Bytový dom Helenky Rozkvet – Považská Bystrica,
Výstavba a modernizácia údržbovej základe trolejbusov, Žilina,
R2 Kriváň – Mýtna,
D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec.
Mikropilóty
V prípadoch, kde nie je možné použiť bežné vŕtané pilóty, predovšetkým z dôvodu obmedzeného priestoru, zlého prístupu alebo špecifických geologických podmienok, sa využívajú na hlbinné zakladanie mikropilóty. Sú to vŕtané pilóty s menším priemerom, približne do 300 mm, ktoré sa injektujú cementovou zmesou, pričom svojím koreňom zasahujú do únosného geologického prostredia.
Použitie:
hĺbkové zakladanie pilierov a opôr mostov,
hĺbkové zakladanie objektov,
podchytávanie existujúcich budov,
spevňovanie svahov,
ochranný dáždnik pri razení tunelov.
Stavby
Medzi referenčné stavby s použitím mikropilót patria:
Železničná stanica Hronský Beňadik – železničná stanica Nová Baňa
– rekonštrukcia dopravnej cesty (2024)
Rekonštrukcia pôvodného murovaného kamenného zárubného múru, kde hlavnú statickú funkciu zabezpečujú trvalé mikropilóty (závrtné injekčné kotevné tyče) s typovou platňou kotvenou v železobetónovej rímse múru.
Nemocnica AGEL Levice (2024)
Hĺbkové zakladanie na mikropilótach objektu SO 01 Rekonštrukcia a reprofilizácia lôžkového pavilónu, ktorá vyplynula z priestorových možností stavby.
R4 Prešov, II. etapa – východný a západný portál tunela Okruhliak (2024)
Realizácia mikropilótových dáždnikov pre oba portály, ktoré slúžili na zabezpečenie čelby pred začatím razenia tunelových rúr a na redukciu deformácií nadložia.
Rekonštrukcia cesty II/516
Trenčianska Teplá – Dežerice (2023)
Realizácia mikropilót na založenie a kotvenie železobetónových prahov, ktorých cieľom bolo stabilizovať zosuv vozovky na ceste II/516.
K ďalším stavbám patria:
Oporný múr na ceste III/1936, Kohútka,
rekonštrukcia ciest a mostov na úseku Devičie – Senohrad,
ŽSR Teplička nad Váhom – Žilina.
Klincovaný torkrét a horninové kotvy
Klincovanie predstavuje spôsob zaistenia stability svahu, odkopov alebo zárezov. Najčastejšie sa realizuje odkopávaním líca svahu. Jeho podstatou je zabudovanie výstužných prvkov do steny odkrytého svahu zo zemín v prírodnom uložení, ale aj do poloskalných hornín.
Použitie:
stabilizácia odkopov – dočasná aj trvalá,
zabezpečenie stavebných jám ,
realizácia zárubných múrov.
Horninové kotvy sú konštrukčné prvky používané na prenos ťahových síl z konštrukcie do horninového prostredia. Sú pripevnené ku kotveným prvkom (železobetónové vence, oceľové kotevné prahy) a prenášajú horizontálne sily do geologického prostredia. Vo zvláštnych prípadoch pomocou nich zabezpečujeme stabilitu konštrukcie proti pôsobeniu vztlakov.
Použitie:
kotvenie pažiacich konštrukcií stavebných jám,
statické zaistenie svahov a zárezov,
kotvenie oporných a zárubných múrov,
využitie kotiev pri realizácii zaťažovacích skúšok veľkopriemerových pilót.
Stavby
Univerzitná nemocnica v Martine (2024 – 2025)
Stabilizácia stavebnej jamy samozávrtnými zemnými klincami v kombinácii s vystuženým striekaným betónom na ploche približne 3 500 m2.
Modernizácia železničnej trate
– zárubný múr a východný portál tunela Španí Háj (2024 – 2025)
Realizácia dočasného zabezpečenia stavebnej jamy pre východný portál tunela lanovými horninovými kotvami a dočasnými zemnými klincami v kombinácii s torkrétovou stenou.
Zabezpečenie zvýšenia bezpečnosti a plynulosti premávky na I/51 Biela hora v TT kraji (2024)
Realizácia železobetónových zárubných múrov zo striekaného betónu, kotvených do horninového prostredia.
R 4 Prešov, II. etapa – východný a západný portál tunela Okruhliak (2024)
Zaistenie stien portálov a severného svahu zemnými klincami, horninovými lanovými a tyčovými kotvami.
Ďalšie stavby:
R2 Kriváň – Mýtna,
rezidencia Kolečko, Žilina,
R4 Prešov, tunel Bikoš.
Text: Ing. Nikola Krebesová, GEOstatik a. s.
Foto: GEOstatik a. s.