Lávka, ktorá zmenila pohyb v obľúbenej bratislavskej rekreačnej lokalite, bojuje o prestížne ocenenie
V hornej Mlynskej doline sa na Partizánskej lúke nachádza obľúbená rekreačná zóna Bratislavčanov. Dlhé roky však chýbalo bezbariérové prepojenie medzi zastávkami MHD, parkoviskom a nižšie položenými rekreačnými plochami. Ako sa podarilo architektom vytvoriť funkčné a zároveň poetické prepojenie, ktoré mení zážitok z celej lokality?
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
V roku 2019 vyhlásilo mesto Bratislava v spolupráci s Útvarom súťaží Metropolitného inštitútu Bratislavy svoju historicky prvú súťaž, ktorej výsledkom mala byť rámcová zmluva s architektonickým ateliérom. Cieľom súťaže bolo zabezpečenie služieb architekta pre verejného obstarávateľa, a to najmä pri riešení jednotlivých drobných zadaní vo verejnom priestore, v celkovom rozsahu 60-tisíc eur bez DPH.
Vyhlasovateľ v tom čase uviedol, že zadaniami budú najmä krajinná architektúra a verejné priestory jednotlivo do približne tisíc štvorcových metrov, napríklad areály obytných súborov, vnútrobloky, cintoríny, ulice a námestia či pešie zóny a iné verejné priestranstvá. Víťaz súťaže mal zastrešovať aj návrhy rôznych menších objektov jednotlivo do 100 štvorcových metrov, ako sú pavilóny, prístrešky, zastávky, lávky, toalety a podobne.
Kvalitný projekt ako výsledok súťaže, ktorá nemá na Slovensku obdobu
Do súťaže vyhlásenej mestom Bratislava a Metropolitným inštitútom Bratislavy sa zapojilo celkovo 11 uchádzačov. Hodnotiaca komisia vyhodnotila ako najlepšiu ponuku známeho ateliéru plusminusarchitects. Víťaza vybrala na základe hodnotenia výšky ponúknutej hodinovej sadzby a kvality piatich predložených referencií.
Jednou z realizácií, ktorá vznikla na základe tejto súťaže, je aj projekt Lávka medzi stromami, ktorý sa v súčasnosti nachádza medzi dielami nominovanými na prestížne architektonické ocenenie CE ZA AR 2025 v kategórii Exteriér.
Realizácia projektu prebiehala v roku 2024 – 2025, investorom boli Mestské lesy v Bratislave. Drobná stavba, nachádzajúca sa na Partizánskej lúke v obľúbenej rekreačnej zóne, je zároveň súčasťou programu Živé miesta, zameraného na obnovu verejných priestorov Bratislavy.
Partizánska lúka sa nachádza v hornej Mlynskej doline a predstavuje nástupné miesto rekreačnej zóny Železná studnička, ktorá slúži Bratislavčanom ako priestor na rôzne formy oddychu.
„Zadaním bolo nájsť spôsob bezbariérového sprístupnenia Partizánskej lúky, umožňujúci ľuďom so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie a rodinám s kočíkmi priame spojenie zastávok MHD a parkoviska s nižšie položenými rekreačnými plochami,“ uvádzajú architekti z plusminusarchitects. Zadanie vychádzalo z momentálneho stavu – takéto bezbariérové prepojenie v danej lokalite chýbalo.
Spojenie prírody a funkčnosti
Podľa slov samotných architektov lávka logicky spája zastávky MHD, parkovanie pre imobilných a existujúce pešie schodiskové prepojenia. „Trasovanie je zároveň umiestnené na prírodnej vrstevnici na mieste pôvodného chodníka,“ dodávajú autori projektu.
Lávka sa priamo napája na existujúcu komunikáciu neďaleko vyústenia zastávok MHD a kamenného schodiska situovaného na konci parkoviska. Začína sa nástupnou podestou s lavičkou a pokračuje po vrstevnici. Zhruba v polovici svojej dĺžky prepája medzipodestu druhého kamenného schodiska a pokračuje až k zalomeniu a ponad rieku Vydricu. Jej koniec je situovaný na Partizánskej lúke neďaleko amfiteátra. Celková dĺžka lávky dosahuje 121 metrov. Prekonané výškové prevýšenie bolo vyčíslené na 5,3 metra.
„Geometriu lávky determinoval rešpekt k existujúcim vysokým stromom. Prítomnosť zelene, rieky a prechádzka ľahkou, vznášajúcou sa konštrukciou tvoria poetickejšiu stránku inak pragmatického účelu,“ približujú architekti.
Bezbariérový prístup pre každého
Z architektonického hľadiska je lávka vyskladaná z viacerých ramien s medzipodestiami s minimálnou dĺžkou dva metre. Tie sú podľa slov architektov osadené napevno a cez kĺbový spoj podopreté rúrkovými stĺpikmi zakotvenými do betónových pätiek. Samotné ramená lávky sú zavesené medzi podesty a v závislosti od konkrétneho miesta dosahujú šesť až deväť metrov.
Z materiálového hľadiska bola lávka navrhnutá z oceľových profilov. Tie boli podľa slov samotných autorov projektu vybrané s ohľadom na dlhodobú trvácnosť, minimalizáciu opráv, bezpečnosť a konštrukčnú subtílnosť. „Ako pochôdzna rovina slúžia oceľové protišmykové pororošty. Oceľové zábradlie je z pásoviny s výpletom zábradlia z oceľového lanka,“ dodávajú. Všetky oceľové prvky sú žiarovo zinkované.
Vďaka svojej pomerne subtílnej podobe a zaveseniu značnej časti konštrukcie nad existujúci terén sa lávka v danom prírodnom prostredí opticky takmer úplne stráca. Jej praktický význam pre danú lokalitu je však nepopierateľný. Partizánska lúka tak vďaka tomuto objektu získala bezbariérové prepojenie, ktoré v lokalite dlhé roky chýbalo. Projekt sa realizoval vďaka finančnej podpore hlavného mesta SR Bratislavy.
Lávka medzi stromami
Lokalita: Bratislava-Nové Mesto
Ateliér: plusminusarchitects
Architektúra: Maroš Fečík, Filip Kandravý, Tomáš Perďoch
Krajinná architektúra: Eugen Guldan
Realizácia: 2024 – 2025