Dva roky výstavby druhej etapy severného obchvatu Prešova
Úsek R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa, patrí do dopravnej siete EÚ TEN-T, ktorá je súčasťou medzinárodného európskeho ťahu E 371 v smere zo severu na juh. Realizáciou tejto etapy sa prepojí diaľnica D1 a budúca rýchlostná cesta R4 Kapušany – Giraltovce, čím sa výrazne odľahčí doprava v meste Prešov. Realizovaný úsek ušetrí 7 minút jazdy. Komunikácia hlavnej trasy je štvorpruhová, smerovo rozdelená, kategórie R 24,5/100, s celkovou dĺžkou 10,2 km. Obsahuje 12 trvalých mostov, zárubný múr, mimoúrovňovú križovatku Kapušany a dvojrúrový tunel Okruhliak s dĺžkou 1,8 km.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Stavba R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa (obr. 1) nadväzuje na už sprejazdnený úsek I. etapy. Začína sa za križovatkou Dúbrava v staničení km 4,3 a od km 5,06 do 6,86 vedie v dvojrúrovom tuneli Okruhliak. V km 7,65 až 12,20 prechádza miernym svahovitým terénom, využívaným na poľnohospodárske účely. V km 8,532 križuje poľnú cestu mostným objektom SO 208-00, v km 9,25 údolie, poľnú cestu, cestu III/18200 vedúcu do obce Fintice a vodný tok Sekčov mostným objektom SO 207-00 a v km 9,65 budúci privádzač do priemyselnej zóny mesta Prešov mostným objektom SO 209-00. V km 10,30 trasa prekonáva údolie a železničnú trať Prešov – Strážske mostným objektom SO 210. V km 12,19 križuje R4 cestu I/18, ktorá bude viesť ponad budovanú rýchlostnú cestu, novým mostným objektom SO 215-00. Potom trasa postupne prechádza poľnohospodárskymi plochami juhovýchodne od obce Kapušany, kde sa za obcou v km 14,68 končí v križovatke Kapušany, ktorá zabezpečuje napojenie na existujúcu cestu I/18. Objednávateľom stavby je Národná diaľničná spoločnosť, a. s., zhotoviteľom je Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa, ktoré tvoria spoločnosti VÁHOSTAV, a. s., Bratislava, MARTI, a. s., Žilina, SMS, a. s., Banská Bystrica EUROVIA CS, a. s., Praha, a vedúci člen združenia EUROVIA SK, a. s., Košice. Hlavným projektantom dokumentácie na vykonanie prác pre zhotoviteľa je Združenie R4-SEVERNÝ OBCHVAT-PD pod vedením spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava. Zmluvný termín ukončenia výstavby je október 2027.Akceptovaná zmluvná hodnota v zmysle Dodatku č. 2 je 339 966 948,56 eura bez DPH. Zmluva o dielo medzi objednávateľom a zhotoviteľom nadobudla účinnosť 30. júna 2023 a riadi sa Zmluvnými podmienkami na výstavbu, pre stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom (červená kniha), prvé vydanie 1999, vydané Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov (FIDIC). Objektovú skladbu stavby tvorí spolu 180 objektov, z toho 157 stavebných objektov, 22 technologických objektov a 1 objekt všeobecných položiek. V zmluve o dielo je dohodnutých 5 zmluvných míľnikov. Čas výstavby je 1 464 dní, čo predpokladá ukončenie stavby v októbri 2027. Dátum začatia prác určil objednávateľ na 30. septembra 2023 – odvtedy začalo združenie neodkladne realizovať práce. Stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu a čiastočne z európskeho nástroja CEF.
Základný opis stavby
V rámci stavby sa v kategórii cesty R 24,5/100 zrealizuje hlavná trasa rýchlostnej cesty R4 v dĺžke 10,2 km, mimoúrovňová križovatka Kapušany (R4 x I/18), rekonštrukcia dotknutých ciest I/18 a III/018200, prístupové cesty k portálom tunela a preložky poľných ciest. Súčasťou trasy je aj dvojrúrový tunel Okruhliak s dĺžkou približne 1,8 km, a to vrátane technologického vybavenia. V hlavnej trase je navrhnutých celkom 9 mostov, na ceste I/18 je navrhnutý jeden most, na prístupovej ceste k západnému portálu tunela a na poľnej ceste sú navrhnuté dva mosty a jeden most cez vodný tok Sekčov je provizórny. Súčasťou stavby je celkom 12 definitívnych mostných objektov s označením 204-00 až 212-00, 215-00, 216-00, 218-00 a jeden provizórny most 805-00. V trase je tiež navrhnutý jeden zárubný múr SO 222-00. Súčasťou stavby je aj 5 objektov preložiek vodných tokov a 6 objektov protihlukových stien. Odvedenie dažďovej vody z vozovky R4 je navrhnuté dažďovou kanalizáciou. Na regulovaný odtok do recipientov budú slúžiť retenčné nádrže, pred zaústením do recipientov je voda prečistená v odlučovačoch ropných látok.Predmetný úsek R4 bude vybavený informačným systémom. Súčasťou stavby sú aj nevyhnutné preložky alebo úpravy existujúcich inžinierskych sietí. Sú to nadzemné elektrické vedenie VVN/VN/NN, slaboprúdové telekomunikačné rozvody a rozvody v správe ŽSR, melioračné potrubia, vodovody, kanalizácie a plynovody. Ostatné navrhnuté objekty riešia prípravu územia, demolácie existujúcich objektov, definitívne oplotenie rýchlostnej cesty, verejné osvetlenie cesty I/18 a rekultivácie pozemkov.
Realizácia stavby
Na stavbe je ukončený archeologický a pyrotechnický prieskum. Vzhľadom na nálezy v rámci záchranného archeologického prieskumu došlo k rozšíreniu náleziskových lokalít. Zriadili sa stavebné dvory, prístupové komunikácie po celej dĺžke stavby, zrealizovalo sa provizórne premostenie vodného toku Sekčov a pri moste SO 210-00 aj dočasné železničné priecestie cez jednokoľajovú železničnú trať Prešov – Strážske. V predpísanom rozsahu sa vykonal pasport dotknutých budov a ciest. Zrealizovali sa preložky inžinierskych sietí, ktoré boli odovzdané ich prevádzkovateľom.
V trase a v tuneli prebieha v predpísanej časovej periodicite nepretržitý geotechnický monitoring.Práce sa realizujú kontinuálne v celej dĺžke hlavnej trasy v súlade s odsúhlaseným harmonogramom a technologickým postupom stavby. Na jej západnej časti od staničenia km 4,3 až po západný portál tunela Okruhliak sa dokončujú násypy hlavnej trasy (SO 101-00(1)-00) vrátane svahovania (obr. 2). Zrealizovaná je prístupová cesta k západnému portálu vrátane mostného objektu SO 218-00 Most na prístupovej ceste k západnému portálu tunela Okruhliak cez potok Dzikov (jednopoľová nosná konštrukcia [NK] z vopred predpätých tyčových prefabrikátov spriahnutých s monolitickou železobetónovou doskou mostovky). Na moste SO 204-00 Most na R4 v km 4,500 nad potokom Dzikov a poľnou cestou (trojpoľový spojitý monolitický nosník z dodatočne predpätého betónu, dvojtrám s vyloženými konzolami) sa vŕtajú veľkopriemerové pilóty v rámci zakladania jeho opôr a pripravuje sa podperná konštrukcia na výstavbu nosnej konštrukcie mostovky. Ukončené sú práce na spodnej stavbe mosta SO 205-00 Most na R4 v km 4,90 nad poľnou cestou (jednopoľová NK z vopred predpätých tyčových prefabrikátov spriahnutých s monolitickou železobetónovou doskou mostovky) a pripravuje sa montáž tyčových prefabrikátov NK mosta.
Raziace práce v tuneli Okruhliak sa slávnostne začali 23. apríla 2024, a to na západnom portáli v staničení km 5,029. Aktuálne je k 20. augustu 2025 zo západu vyrazených 1 013 m v kalote v ľavej tunelovej rúre (LTR) a 947 m v pravej tunelovej rúre (PTR), čo predstavuje už viac ako polovicu dĺžky celého tunela. V dôsledku vzniku nepredvídateľných geotechnických okolností v priestore budúceho východného portálu (zistené terénne odtrhy) bolo nevyhnutné vykonať dodatočné merania, ako aj navrhnúť a doprojektovať spôsob zaistenia východného portálu. Bolo odsúhlasené technické riešenie, ktoré pozostávalo z doplnenia steny z veľkopriemerových pilót pred obidvomi tunelovými rúrami na pravej strane v smere staničenia, kotvených železobetónovými prahmi. Tieto opatrenia spôsobili posun začiatku razenia z októbra 2024 až na začiatok apríla 2025. Samotné razenie LTR sa začalo 8. apríla 2025 a PTR 21. mája 2025. Aktuálne je k 20. augustu 2025 z východu vyrazených 189 m v kalote v LTR a 86 m v PTR. Rúbanina sa po úprave využíva ako násypový materiál do telesa hlavnej trasy na západnej aj na východnej časti hlavnej trasy.
V staničení km 7,15 pokračujú práce na SO 206-00 Most na R4 v km 7,15 nad údolím a poľnou cestou (spojitý monolitický nosník z dodatočne predpätého betónu, dvojtrám s vyloženými konzolami). Je zhotovená spodná stavba mosta, realizujú sa zaistenia svahov pre budúce kotevné trámy a prebiehajú debniace a betonárske práce na súvisiacom opornom múre. Hlavná trasa (101-00(2)-00) pokračuje ďalej postupným úrovňovým odkopom zárezu, ktorý je zaistený zárubným múrom SO 222-00 Zárubný múr v km 7,420 – 7,700 vľavo (obr. 3). Ide o železobetónovú konštrukciu, ktorej nosnú časť tvoria veľkopriemerové pilóty, kotvené vo viacerých úrovniach zemnými kotvami a železobetónovými trámami. Momentálne prebiehajú práce na kotevných trámoch tretej úrovne.
pred ním mostný objekt 206-00, zárez hlavnej trasy a zárubný múr SO 222 | Zdroj: VÁHOSTAV, a. s.
Následne trasa prechádza do časti tvorenej násypom (obr. 4, vpravo hore). Samotný hutnený násyp cestného telesa sa realizuje zo zlepšenej zeminy. Vlastnosti vykopanej prebytočnej zeminy zo stavby, resp. upravená rúbanina z tunela, sa vylepšujú zmesným spojivom dávkovaným v predpísanom pomere s následným premiešaním zemnou frézou. Túto technológiu budovania násypu umožňujú vlastnosti vykopanej zeminy a vyrovnaná bilancia zemných prác. V súlade s projektovou dokumentáciou sa používa na všetkých sypaných častiach hlavnej trasy v rámci celej stavby (obr. 4 a 8). V km 8,532 je súčasťou násypu už toho času zrealizovaný presypaný most SO 208-00 Most na R4 v km 8,532 nad poľnou cestou. Nosnú konštrukciu tvorí jednopoľový presypaný kolmý klenbový železobetónový prefabrikovaný rám. Zmienená sypaná časť telesa rýchlostnej cesty sa končí na mostnej opore SO 207-00 Most na R4 v km 9,00 nad údolím, cestou III/18200, potokom Sekčov a poľnou cestou (NK spojitý monolitický nosník z dodatočne predpätého betónu, dvojtrám s vyloženými konzolami).Na mostnom objekte SO 207-00 sú zrealizované piliere a po odťažení konsolidačných násypov budú dobudované aj opory. Na pravom moste sa zhotovuje 6. etapa nosnej konštrukcie technológiou spodnej výsuvnej skruže (obr. 4).
Na SO 209-00 Most na R4 v km 9,65 nad výhľadovým privádzačom (spojitá trojpoľová predpätá dosková konštrukcia) sú zhotovené piliere a jedna opora, po odťažení konsolidačného násypu sa zrealizuje aj druhá opora. Na mostnom objekte SO 210-00 Most na R4 v km 10,30 nad údolím a traťou ŽSR (obr. 5, NK deväťpoľový spojitý monolitický nosník z dodatočne predpätého betónu, jednokomorový prierez s vyloženými konzolami) sa realizuje na pravom aj ľavom moste nosná konštrukcia technológiou pevnej podpernej skruže.
Z celkového počtu 18 polí bola na konci júla zrealizovaná polovica, t. j. 9 polí. V časti za železničnou traťou v smere na Kapušany sa dokončujú hlavice pilierov a opora. Nosná konštrukcia mosta má byť ukončená do 980 dní od dátumu začatia prác, čo je predmetom plnenia zmluvného míľnika č. 5.
V rámci hlavnej trasy (101-00(2)-00) v úseku od opory mosta SO 210-00 po križovanie s mostom SO 215-00 (staničenie km 10,55 až 12,10) je zrealizovaný zárez/násyp, prebiehajú záverečné úpravy svahov, zahumusovanie a ukončuje sa odvodnenie úseku (trativody, priekopové žľaby, cestná kanalizácia). Zámerom zhotoviteľa tohto úseku, spoločnosti VÁHOSTAV, je zrealizovať ešte v tomto roku aj konštrukčné vrstvy vozovky vzhľadom na postup výstavby bez obrusnej vrstvy. Dňa 29. júna 2024 bola sprevádzkovaná obchádzka SO 130-00 Provizórna preložka cesty I/18, ktorá dočasne prevádza dopravu na ceste I. triedy I/18 počas výstavby nového mosta SO 215-00 Most na ceste I/18 nad R4 v km 12,19 (spojitá štvorpoľová predpätá dosková konštrukcia). Mostný objekt premosťuje budúcu hlavnú trasu R4, ktorá vedie v tomto mieste v záreze (obr. 6). Ukončenie tohto mostného objektu do 750 dní od dátumu začatia prác tvorí zmluvný míľnik č. 3. Zhotovený most prevzal objednávateľ bez vád a nedorobkov 15. augusta. V závislosti od legislatívnych lehôt sa predpokladá jeho uvedenie do prevádzky na prelome augusta a septembra tohto roka. Zhotoviteľ mosta, spoločnosť VÁHOSTAV, tak ukončí tento most približne 1,5 mesiaca pred zmluvným míľnikom. Vďaka tomu bude stavba v tomto križovaní prepojená bez nutnosti výjazdov/zjazdov dopravy a strojov na frekventovanú cestu I. triedy I/18, čo výrazne zjednoduší ďalší postup výstavby hlavne z hľadiska logistiky. Ku skráteniu lehoty výstavby významnou mierou prispel aj zlepšovací návrh (zmena zakladania pilierov) zhotoviteľa mosta v súlade so zmluvou o dielo, ktorý odsúhlasil objednávateľ stavby.
V úseku hlavnej trasy (101-00(2)-00) od jej križovania s mostom SO 215-00 po križovatku Kapušany (staničenie km 12,15 až 14,50) prebiehajú zemné práce, a to odkop zárezu v km 12,20 až 12,40 a v km 13,80 až 14,30, zlepšovanie zemín a násyp telesa v km 14,30 až 14,50, v km 13,45 až 13,60 sa realizuje geodoska. V rámci tohto úseku hlavnej trasy sa realizujú tiež mostné objekty. Na veľkopriemerových pilótach sa zakladá mostný objekt SO 211-00 Most na R4 v km 12,9 nad Kapušianskym potokom (obr. 7), ktorého NK je jednopoľový železobetónový rám s nábehmi.
Skúšobné mikropilóty sa realizujú na mostnom objekte SO 216-00 Most na poľnej ceste nad R4 v km 14,00 (trojpoľová, železobetónová, dosková konštrukcia s oblúkom). Zakladanie je ukončené na mostnom objekte SO 212-00 Most na R4 v km 13,50 nad bezmenným potokom a poľnou cestou. Po jednotlivých dilatačných celkoch sa betónuje základová doska a na prvom dilatačnom celku sa montuje ľahká podperná skruž. Realizuje sa technické riešenie podľa zlepšovacieho návrhu zhotoviteľa mosta spoločnosti VÁHOSTAV (zmena zakladania na spoločnú základovú dosku zrealizovanú na štrkových vibrostĺpoch a zmena nosnej konštrukcie mosta na monolitickú železobetónovú klenbu), navrhnuté v súlade so zmluvou o dielo, ktoré odsúhlasil objednávateľ stavby.Hlavná trasa sa končí v km 14,50 v križovatke Kapušany, ktorá zabezpečuje jej napojenie na existujúcu cestu I. triedy I/18. Dňa 28. júna 2025 bola sprevádzkovaná obchádzka SO 138-00 Provizórna vozovka pri stavbe I/18 v križovatke Kapušany, ktorá dočasne prevádza dopravu na ceste I. triedy I/18 počas výstavby SO 115-00 Rekonštrukcia cesty I18 v križovatke Kapušany.
Záver
Koncom druhého roka sú rozvinuté práce na celej stavbe, na ktorej realizácii sa denne aktívne podieľa približne 450 pracovníkov. Z piatich zmluvných míľnikov bol v roku 2024 v zmysle zmluvy splnený prvý, a to prekládka vodovodov SO 520-00 a SO 521-00.
Podľa zmluvných podmienok stavby si môže zhotoviteľ uplatniť podčlánok 13.2 Zlepšovací návrh. Združenie pripravilo a má stavebnotechnickým dozorom a objednávateľom odsúhlasených päť zlepšovacích návrhov, ktoré sa aktuálne aj realizujú. Tri boli vypracované na stavebných objektoch, ktoré v rámci zhotoviteľského združenia realizuje spoločnosť VÁHOSTAV.Na stavbe vznikajú aj nové nepredvídané skutočnosti, ktoré sa však vďaka konštruktívnemu prístupu zúčastnených strán riešia riadne a včas k primeranej spokojnosti zainteresovaných. Napriek komplikáciám pri otváraní východného portálu tunela Okruhliak prebiehajú práce v súlade s odsúhlaseným harmonogramom výstavby, čo dáva priaznivý predpoklad na dokončenie stavby v zmluvnom termíne v októbri 2027. Po dokončení ušetrí tento úsek R4 motoristom v priemere 7 minút a zabezpečí vyššiu bezpečnosť účastníkov premávky, zvýšenie plynulosti a komfortu jazdy, čím sa naplní cieľ výstavby a potvrdí sa vysoká spoločenská hodnota zrealizovaného diela.
T: Ing. Mojmír Štefanec, obchodný riaditeľ divízie Slovensko spoločnosti VÁHOSTAV, a. s., Bratislava, a člen predsedníctva Slovenskej cestnej spoločnosti
F: VÁHOSTAV, a. s., Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa
Zdroje
1. Dokumentácia na vykonanie prác (DVP), ktorú vypracovalo Združenie R4-SEVERNÝ OBCHVAT-PD pod vedením spoločnosti
DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava.
2. VÁHOSTAV, a. s., Bratislava.
3. Združenie R4 severný obchvat Prešova II. etapa.
4. www.ndsas.sk.