Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

V máji tohto roka sa poklopaním základného kameňa začala výstavba diaľničného úseku križovatka diaľnic D2 a D4 Stupava-juh. Stavba­ bude súčasťou bratislavského diaľničného obchvatu a napomôže plynulosti dopravy.

Pri výstavbe mostných konštrukcií sa projektanti často stretávajú s problémom vybudovania krídel mostov v stiesnených podmienkach­ bez možnosti budovania prirodzených svahov. V posledných rokoch sa využívajú veľmi úspešne vystužené zemné konštrukcie z pohľadových­ prefabrikovaných betónových blokov. Takéto konštrukcie môžu dokonca tvoriť aj opory mostov. Vystužené konštrukcie sa využívajú nielen ako stabilizačné, ale aj estetické konštrukcie pri riešení portálových častí tunelov. Príspevok sa zaoberá vhodnosťou a možnosťami ich použitia.

V Gbeloch na Záhorí sa minulý rok dokončila prvá etapa výstavby závodu talianskej spoločnosti Polieco na výrobu štruktúrovaného­ potrubia z polyetylénu vysokej hustoty pre kanalizačné siete. O výrobe, kvalite a použití štrukturovaných potrubí z polyetylénu a o plánoch­ a víziach spoločnosti Polieco Slovakia, s. r. o., hovorí riaditeľka obchodu a marketingu Daniela Nemčovičová.

Cestné tunely nepredstavujú len ich stavebnú časť, ale rozumieme nimi aj technologické zariadenia, ktoré slúžia na zabezpečenie plynulého­ a bezpečného prejazdu cestných vozidiel. Zabezpečujú spoľahlivú funkčnosť tunela ako celku nielen pri bežnej prevádzke, ale aj pri servisnej činnosti, údržbe a mimoriadnych udalostiach, akými sú porucha vozidla v tuneli, nehoda či požiar. Včasná detekcia vzniknutej udalosti môže zachraňovať životy pasažierov vozidiel i materiálne hodnoty.

Jeden z limitujúcich faktorov rozvoja ľudskej spoločnosti je dostatok energie. To platí tak pre úroveň svetadielu či štátu, ako aj pre určité územné celky ako regióny, mestá a obce. Počiatky rozvoja regiónov, miest a obcí na Slovensku sa v minulosti viazali najmä na zdroje vodnej energie. Do vývoja vstúpil tiež vynález parného stroja. Až v 90. rokoch 19. storočia po objavení dynama a elektromotora sa začala éra elektrifikácie.

Tender na výstavbu a prevádzku približne 53-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R1 vyhralo francúzsko-holandské konzorcium, ktoré­ združuje spoločnosti VINCI Concesions, S.A., a ABN AMRO Highway, B.V. O realizačných plánoch týkajúcich sa niektorých úsekov sme sa porozprávali s podpredsedom predstavenstva a obchodným riaditeľom spoločnosti Eurovia – Cesty, a. s., Ing. Jurajom Dančišínom.

Najvýznamnejším faktorom pri realizácii slovenských PPP projektov je doviesť do úspešného konca prvý pokus o PPP projekty – rýchlostnú­ cestu R1, a to tak, aby si nekonkuroval s ďalšími PPP projektmi. Je to zlomový bod, ktorým sa Slovensko môže etablovať na mape PPP projektov­ v rámci Európskej únie a súčasne sa na trhu určí veľkosť financovania rizika tohto projektu. V júni tohto roka by sa malo dosiahnuť­ jeho finančné uzavretie. O význame, cieľoch a financovaní projektu sme sa porozprávali s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií­ Slovenskej republiky Ing. Ľubomírom Vážnym. 

Takmer 37-kilometrový úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou bude nielen prvým šesťprúdovým diaľničným úsekom na Slovensku, ale aj prvým úsekom, pri rozširovaní ktorého je využitá moderná technológia spevnenia podložia hydraulickým spojivom Doroport Plus. Vďaka teto novinke bude rozširovanie diaľnice šetrnejšie k životnému prostrediu i k financiám.

Projekt Norra Länken, na ktorom pracujú slovenskí tunelári zo spoločnosti Skanska, je pokračovaním západného cestného spojenia Essingeleden. Po jeho prepojení s južným spojením Södra Länken sa vytvorí veľký obchvat Štokholmu, ktorý prepojí morské prístavy Värtahamnen a Frihamnen – brány lodnej dopravy do Fínska a Ruska. Po sprevádzkovaní má toto dopravné spojenie odľahčiť pozemnú dopravu v širšom centre Štokholmu až o polovicu. Práce na projekte začali v roku 2007 a dokončenie sa plánuje na rok 2015.

Medzi obcami Ladce a Beluša, na cestnom ťahu Ilava – Považská Bystrica, ktorý je súbežný s diaľnicou D1, preklenuje železničnú trať most s pracovným názvom Ladce 080. Jeho výstavba sa datuje do polovice šesťdesiatych rokov minulého storočia, a tak po 42-ročnej prevádzke­ si jeho technický stav vyžadoval rozsiahlu rekonštrukciu. Existujúca elektrifikovaná trať, ponad ktorú most vedie, a vedenie vysokého­ napätia­ nachádzajúce sa nad jedným koncom mosta komplikovalo požiadavku investora – zachovať konštrukčnú výšku mosta.

Práve na mesiac jún pripadajú výročia otvorenia dvoch, v súčasnosti najvýznamnejších, tunelov na Slovensku – Sitiny a Braniska. Málokto však o tom vie. Na Slovensku sa vo všeobecnosti spájajú tunely najmä s negatívami, ako je predražovanie či nedodržanie časového plánu. O ich prínosoch, napríklad ušetrení času, životného prostredia a v neposlednom rade ľudských životov, sa nehovorí. Aj preto sa Slovenská tunelárska asociácia (STA) rozhodla v období od 15. júna do 15. júla vyhlásiť Mesiac tunelov, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o týchto stavbách a priniesť viac informácií. Pre laickú verejnosť je v tejto súvislosti pripravená aj atraktívna putovná výstava, ktorá predstaví to NAJ zo slovenského tunelárstva.

Diaľnica Tauern predstavuje najvýznamnejšie spojenie severného a južného Rakúska. Pre osobnú i nákladnú dopravu je to jedna z najdôležitejších­ alpských ciest. Z celkového množstva dvanástich tunelov, ktoré majú spolu dĺžku približne 24 km, je Tauernský tunel s dĺžkou 6,5 km najdlhší a zároveň najznámejší. Je jedným z posledných jednorúrových tunelov. Od septembra 2006 v týchto miestach prebieha výrub druhej tunelovej rúry.

Kandidatúru na funkciu generálneho riaditeľa SSC síce spočiatku zvažoval, avšak nakoniec zvíťazila túžba naplniť svoje vízie a predstavy­ v praxi. Napriek tomu, že jeho práca je synonymom neustálej organizácie, prípravy a komunikácie, v srdci zostáva cestárom­ – Ing. Roman Žembera.

Analýzou stavu dopravnej infraštruktúry mesta Prešov a plánovanými zámermi, ktoré majú v najbližších rokoch pomôcť riešiť súčasnú nepriaznivú situáciu v tejto oblasti, sa včera zaoberali účastníci podujatia Fórum o doprave. Stretnutie pripravila prešovská radnica v spolupráci s viacerými organizáciami a zišlo sa na ňom približne 200 ľudí.

Stavba s európskymi parametrami, cesta I/11 Čadca – obchvat mesta, I. etapa, vizitka 21. storočia, ukážkový príklad kvality v stavebníctve­ na Slovensku. Aj takto nazývajú šesťstometrový tunel Horelica, dominantu a pýchu zároveň. Presne 29. októbra 2004 po slávnostnom otvorení bola v tuneli spustená prevádzka osobnej aj nákladnej dopravy.