Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Diaľnica D1 v úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je súčasťou diaľnice D1 hranica ČR/SR – hranica SR/UR, ktorá patrí do medzinárodného ťahu E-50 (Paríž – Norimberg – Praha – Brno – Trenčín – Žilina – Košice – Užhorod. Účelom stavby je dobudovať základný ťah D1, ktorý je súčasťou celoštátnej cestnej siete. Po dobudovaní úsekov diaľnice Lietavská Lúčka – Višňové a Višňové – Dubná Skala dôjde k prepojeniu už vybudovanej diaľnice D1 v smere sever – juh s jej trasovaním v smere západ – východ.

A práve preto by sme sa mali správať rozumne, nie podľa aktuálnych módnych trendov. Stavebníctvo je dlhodobý proces prípravy, realizácie a hlavne používateľnosti, pri ktorom by sa mala poctivá príprava niesť v duchu starého známeho „ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku“. To tvrdí v našom rozhovore Ing. Jozef Antol, konateľ spoločnosti ISPO, spol. s r. o., inžinierske stavby.

Stavba juhovýchodného obchvatu mesta Trenčín má za sebou I. etapu. Dominantným stavebným objektom bol SO 202 Most na obchvate cez Biskupický kanál a Váh, pričom aj vďaka nemu sa očakáva pozitívny vplyv na odľahčenie existujúceho mosta cez Váh a centra mesta Trenčín.

Všetky reakcie na povodne a mimoriadne udalosti musia byť rýchle a efektívne, aby sa obnovil prirodzený stav zasiahnutého regiónu a život v ňom. Z časového hľadiska sa protipovodňové opatrenia rozdeľujú na opatrenia v čase nebezpečenstva a preventívne protipovodňové opatrenia. Spoločnosť Maccaferri ponúka overené systémové riešenia aplikovateľné v oboch prípadoch.

Bratislava nie je „iba“ hlavným mestom Slovenskej republiky, ale aj medzinárodným dopravným uzlom, cez ktorý prechádzajú denne tisícky áut smerujúce z Českej republiky, Rakúska, Maďarska a Poľska alebo do týchto krajín. Bratislava je aj centrom vnútroštátnej dopravy, lebo je medzinárodným prístavom na Dunaji, má medzinárodné letisko a je dôležitým železničným uzlom. Všetky tieto skutočnosti majú pozitívny vplyv na ekonomiku nášho hlavného mesta, ale negatívny na dopravnú situáciu v meste.

Od 18. mája je v predaji nové číslo časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby č. 2/2015. Jeho hlavnou témou sú mosty – stavby, ktoré spájajú a sú nesmierne potrebné. Mosty sú zároveň srdcovou záležitosťou Ing. Jozefa Antola, konateľa spoločnosti ISPO, spol. s r. o., inžinierske stavby, ktorého profil prinášame v úvode časopisu.

Cieľom modernizácie koľaje č. 1 v Bratislavskom železničnom tuneli bolo odstrániť zlý technický stav koľajového zvršku použitím novej modernej konštrukcie pevnej jazdnej dráhy. Súčasne s rekonštrukciou koľajového zvršku sa rekonštruovali všetky dotknuté zariadenia a časti tunelovej rúry.

Spoločnosť PSKD – Prevádzka a stavby koľajovej dopravy v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky zorganizovala v dňoch 17. – 18. marca 2015 v Bratislave medzinárodnú odbornú konferenciu 11. FÓRUM KOĽAJOVEJ DOPRAVY.

Jedným zo základných predpokladov zabezpečenia trvalo udržateľného rozvoja krajín Európskeho spoločenstva je koordinovaný rozvoj a modernizácia dopravnej infraštruktúry. Moderná a výkonná železničná infraštruktúra je dôležitým faktorom intenzívneho využívania materiálnych a ľudských zdrojov aj v našej krajine.

Vychádzajúc zo skúseností vo svete i u nás, hrajú z hľadiska používaných stavebných materiálov pri budovaní pozemných komunikácií významnú úlohu zvláštne zemné konštrukcie. Kvalita prípravy, výstavby a bezpečnej prevádzky týchto konštrukcií závisí v podstatnej miere od ich správneho návrhu zo strany projektantov, akceptácie týchto návrhov zo strany investorov a prevádzkovateľov, dôslednosti a kvality práce zhotoviteľov a kvality stavebného dozoru.

Rekonštrukcia medzistaničného úseku ŽST Vrútky – Varín zabezpečila na najbližšie desaťročia skvalitnenie koľajovej dopravy nielen z hľadiska komfortu, ale hlavne z hľadiska bezpečnosti. Železničná trať je dvojkoľajová, elektrifikovaná jednosmernou trakčnou prúdovou sústavou 3 kV s obojsmerným autoblokom. Traťový úsek je značne zaťažený – z hľadiska prevezenej záťaže sú v súčasnosti obe traťové koľaje zaradené do 3. rádu.

Zrealizovaním tohto obchvatu sa tranzitná doprava presmeruje mimo intravilánu mesta Žiar nad Hronom a plynulo sa napojí na rýchlostnú cestu R1, čím sa výrazne zvýši bezpečnosť na jestvujúcej ceste I/50 a zlepšia sa aj ekologické podmienky v samotnom meste.

Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti REMING CONSULT Ing. Slavomíra Podmanického by mala byť táto stratégia založená na princípoch a cieľoch dopravnej politiky EÚ. Nové programové obdobie 2014 – 2020 dáva príležitosť na jej presadenie, bude si to však vyžadovať aj podporu zahraničných partnerov a zapojenie našich zástupcov v európskych štruktúrach.

Tunel Šibenik sa nachádza pod úpätím vrchu Šibenik, juhovýchodne od mesta Levoča v Prešovskom kraji. V súčasnosti je tunel v štádiu realizácie stavebnej fázy, budovanie jednotlivých technologických celkov je naplánované na začiatok roka 2015. Neoddeliteľnou súčasťou technologickej výbavy bude aj objekt rádiového spojenia a dopravného rádia.