Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Približne v polovici roku 2013 boli zahájené práce na výstavbe dosiaľ najdlhšieho podmorského cestného tunela na svete. Tunel Solbakk je súčasťou ambiciózneho a náročného projektu Ryfast, ktorý pozostáva z dvoch podmorských cestných tunelov (Solbakk a Hundvåg). Predpokladané ukončenie prác je na prelome rokov 2018 a 2019 a náklady na celý projekt by mali dosiahnuť úroveň 6,199 miliárd nórskych korún (približne 753 miliónov eur).

Rýchlostná cesta R2 Ruskovce – Pravotice je časťou rýchlostnej cesty R2, ktorá bude v predmetnom úseku plniť zároveň funkciu cestného obchvatu mesta Bánovce nad Bebravou. Tým, že tranzitná doprava nebude musieť prechádzať cez mesto, skvalitnia sa podmienky nielen v rámci medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy, ale zlepšenie pocítia aj obyvatelia mesta.

Razenie tunela Novou rakúskou tunelovou metódou v podmienkach flyšových hornín nie je nič výnimočné. Dvojrúrový diaľničný tunel Považský Chlmec s dĺžkou 2,2 km má však  výnimočne krátke termíny  a prísne míľniky. Navyše je razený tunel v strede prerušený hĺbenou časťou, ktorá na jednej strane komplikuje postup z hľadiska razenia (nízke nadložie, ťažšie triedy), na strane druhej dáva možnosť na razenie z ďalších portálov. Článok opisuje spôsob, ako sa s tým zhotoviteľ vyrovnal, zároveň opisuje súčasný stav prác, technológiu razenia, nasadenie kapacít a organizáciu samotného razenia.

Video

Kruhový most na južnom pobreží Uruguaja umožňuje šoférom spomaliť jazdu a ponúka tak panoramatický pohľad na okolitú scenériu (Rafael Viñoly Architects)

Hlavným prvkom začiatku úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité, ktorý je významným dopravným projektom tejto oblasti spájajúcim Žilinu s poľskými Katovicami, je križovatka Svrčinovec, ústiaca do tunela Svrčinovec. Križovatka sa nachádza v k. ú. Svrčinovec, v okrese Čadca. Tvorí ju 6 oporných a spevňujúcich múrov, množstvo prístupových ciest a 4 mostné objekty – SO 237-10, SO 237-20, SO 237-30, SO 237-40, ktoré sú predmetom článku. Priestor dostane aj SO 242-00 Most „Vŕšok“, ktorý je takisto súčasťou úseku D3 Svrčinovec – Skalité.

Diaľničný úsek Svrčinovec – Skalité je súčasťou diaľnice D3, ktorá sa začína pri Hričovskom Podhradí a prepojí hlavné mesto a juhozápadné oblasti so severom Slovenska a kysucký región s Poľskou republikou.

Navrhovaný úsek rýchlostnej komunikácie R2 významne predĺži súvislú sieť rýchlostných komunikácií v novom smere na východ od Zvolena v polohe južného rýchlostného cestného ťahu na východné Slovensko. Základným cieľom stavby je vybudovať modernú a kapacitnú pozemnú komunikáciu – rýchlostnú cestu – na bezpečné a plynulé vedenie prevažne tranzitnej automobilovej dopravy v riešenom území.

Jedným z  pripravovaných úsekov rýchlostnej cesty R2 od Chocholnej po Košické Oľšany je úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou, ktorý prekonáva horský masív Národného parku Slovenský kras.

Príspevok opisuje stavbu tunela Žilina, ktorý je súčasťou výstavby diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Tunel Žilina je navrhnutý podľa požiadaviek objednávateľa v kategórii 2T 8,0/100 v celkovej dĺžke 1 371 m (STR – 684 m, JTR – 687 m). Súčasťou tunela sú dve priechodné priečne prepojenia slúžiace ako chránené únikové cesty.

Článok informuje čitateľov o prebiehajúcej výstavbe diaľnice D1 Jánovce – Jablonov, II. úsek, a o významných objektoch, ktoré sa nachádzajú na danej trase. Generálnym projektantom na tomto úseku diaľnice bola firma Valbek, s. r. o. Diaľnica D1 patrí medzi hlavné vnútroštátne cestné ťahy prepájajúce hlavné mesto Bratislavu s najvýznamnejšími mestami východoslovenského regiónu – Prešovom a Košicami.

Dôležitou súčasťou prípravy líniových stavieb je zabezpečenie právneho vzťahu stavebníka k pozemkom potrebným na ich realizáciu. Bez zabezpečenia majetkovoprávneho usporiadania stavby nemôže príslušný stavebný úrad vydať na stavbu stavebné povolenie. V druhej časti článku sa venujeme bližšie téme zmluvných vzťahov, vyvlastnenia, príslušnej legislatívy a spolupráci jednotlivých účastníkov stavebného konania.

Jeho hlavnou témou je mostné staviteľstvo. Vzhľadom na pokračujúcu výstavbu diaľnic D1 a D3 a rýchlostnej cesty R2 napreduje úspešne aj  výstavba súvisiacich mostných objektov, ktoré dostávajú hlavný priestor v tomto čísle.  Samozrejme, k slovu sa dostávajú aj mostné technológie či téma sanácie mostov.

Keďže trasa diaľnice D4 prechádza územím so zložitou geomorfologickou skladbou a členitosť terénu neumožňuje viesť trasu iba po povrchu, bolo potrebné riešiť jej vedenie pod Malými Karpatmi tunelom.

Dôležitou súčasťou prípravy líniových stavieb je zabezpečenie právneho vzťahu stavebníka k pozemkom potrebným na ich realizáciu. Platí, že bez zabezpečenia majetkovoprávneho usporiadania nemôže príslušný stavebný úrad vydať stavebné povolenie na príslušnú stavbu. V prvej časti článku sa venujeme evidencii vlastníctva, súvisiacej histórii a jej dôsledkom v súčasnosti.