image 80619 25 v1
Galéria(16)

Hlavná stanica v Grazi

Partneri sekcie:

Hlavná stanica v metropole Štajerska Grazi je považovaná za jeden z najdôležitejších dopravných uzlov v Rakúsku. Pohodlie cestujúcich patrí medzi najvyššie priority.

17 stanica Graz platforms  roofing29
10 stanica Graz Graz Hbf Bahnsteige 1
09 stanica Graz Langsschnitt longitudinal section
20 stanica Graz platforms  roofing48
19 stanica Graz platforms  roofing47
21 stanica Graz platforms  roofing43
16 stanica Graz platforms  roofing27
03 stanica Graz BFG Detail Mittelstutze Bogendach Querschnitt

Štatistiky hovoria o tridsiatich tisícoch cestujúcich, ktorí denne využijú možnosti verejnej dopravy a prejdú bránami hlavnej železničnej stanice v Grazi. Stanica je súčasťou projektu Graz Central Station 2020, ktorý vo viacerých fázach zmodernizuje priestory pre cestujúcich. Prvým krokom bola rekonštrukcia električkovej trate pri hlavnej stanici a zapustenie dôležitej a frekventovanej električkovej zastávky pod zem. Vznikli tak komfortné, moderné a bezbariérové priestory, ktoré umožňujú pohodlné prestupovanie medzi mestskou električkou a prímestskými vlakmi či diaľkovými spojmi. Na úrovni terénu bolo na námestí Europaplatz v roku 2012 vybudované nové zastrešenie s rozlohou 3 000 m2.

Osvetlenie nástupíšť lemuje línie strechy.

Osvetlenie nástupíšť lemuje línie strechy.

Pohodlie ako priorita

Túto strechu rovnako ako úplne nové prekrytie vlakových nástupíšť projektovala architektonická kancelária Zechner & Zechner. Stavebné práce boli ukončené v máji minulého roku. Pôvodné prekrytie vlakových nástupíšť už nespĺňalo kritériá na modernú dopravnú infraštruktúru, navyše bolo poskladané zo segmentov postavených v rôznych obdobiach, niektoré dokonca len ako dočasné stavby. Pasažieri dnes jednoznačne preferujú moderné, svetlé a prehľadné priestory, ktoré umožňujú jednoduchú orientáciu, rýchle získanie potrebných informácií a pohodlie. Rakúske železnice rozhodne nepodceňujú tieto faktory ako určujúce pri výbere možností prepravy, pričom Rakúsko je vo využívaní verejnej dopravy vzorom aj pre ostatné krajiny. A tak dostala štajerská metropola nástupištia, ktorých zastrešenie atraktívnym tvarovaním, technickým riešením a ekologickým osvetlením znesie porovnanie aj s tými, ktoré boli vybudované na novej viedenskej hlavnej stanici.

Cestujúci sú pod novou strechou dobre chránení.

Cestujúci sú pod novou strechou dobre chránení.

  Strecha sa klenie 8 m nad zemou.

Nová strecha nad nástupišťami chráni aj pred nárazmi vzduchu od prichádzajúcich vlakov.

  Nová strecha nad nástupišťami chráni aj pred nárazmi vzduchu od prichádzajúcich vlakov.

Konštrukcia s membránou

Nová zvlnená strecha sa nad nástupišťami rozkladá v osemmetrovej výške. Elegantnými oblúkmi z oceľových nosníkov preklenula vzdialenosť 40 metrov a podoprel ju centrálny pylón. Nosníky sú uložené na vystužených betónových pilieroch vo výške 4 m a dvojice nad každým nástupišťom vytvárajú písmeno V, a tým aj šošovkovitý otvor na presvetlenie exteriéru slnečným svetlom. Konštrukcia tvorí priestorový rám a samotné zastrešenie je riešené ako hliníkový systém s transparentnou membránou. Okrem prísnych požiarnych predpisov projektanti sledovali na modeli konštrukcie aj prúdenie vzduchu a nárazy vzduchu spôsobené prichádzajúcimi vlakmi.

Prechodový tunel s obkladom od Petra Koglera ponúka umelecký zážitok.

  Prechodový tunel s obkladom od Petra Koglera ponúka umelecký zážitok.

Denné svetlo prúdi cez šošovkovité svetlíky.

  Denné svetlo prúdi cez šošovkovité svetlíky.

Stavebné práce na novom zastrešení nástupíšť boli ukončené v máji 2015.

  Stavebné práce na novom zastrešení nástupíšť boli ukončené v máji 2015.

Zvlnený tvar strechy s oblúkovými nosníkmi negatívne vplyvy prúdenia vzduchu na cestujúcich úplne odbúral. Montáž zastrešenia bola rozfázovaná v súlade s plánovanou rekonštrukciou jednotlivých tratí a prebiehala za plnej prevádzky železničnej stanice. Veľké kusy nosníkov boli zvárané priamo na stavbe a spojovacie prvky so strechou boli pripravené už v oceliarni a hotové dovezené na stanicu. Montáž každého nástupišťa bola limitovaná na dva týždne.

Elegantné krivky priniesli cestujúcim nielen zvýšený komfort, ale aj estetický zážitok.

  Elegantné krivky priniesli cestujúcim nielen zvýšený komfort, ale aj estetický zážitok.

Rez prechodovým tunelom

  Rez prechodovým tunelom

Galéria na stanici

Dôležitým aspektom návrhu bolo dodržať svetelné podmienky nielen v priestore nástupíšť, ale aj na priľahlých schodiskách vedúcich od spojovacích tunelov. Architekti navrhli pásové LED svietidlá pozdĺž vetracích otvorov na streche. Okrem dodržania nízkych nákladov na osvetlenie a jeho údržbu s úsporou až 40 % oproti konvenčným svietidlám dosiahli aj príjemný estetický účinok. Svietidlá pôsobia ako šnúry perál zavesených na strešnej konštrukcii a zalievajú nástupištia príjemným rozptýleným svetlom. Okrem technicky dokonalej konštrukcie, ktorá je inžinierskou, ale aj architektonickou pýchou Grazu, dostali cestujúci ďalší estetický zážitok ako bonus. Na severnej strane nástupíšť bol vybudovaný nový spojovací 150 m dlhý tunel, ktorý ich spája so staničnou halou na jednej strane a s mestskou štvrťou na druhej strane koľajiska. Tunel je v celej svojej dĺžke obložený skleneným obkladom s vytlačeným umeleckým motívom od Petra Koglera. Rakúske železnice vytvorili pre svojich klientov 150-metrovú umeleckú galériu.

Schematické znázornenie vložených presvetľovacích blokov

  Schematické znázornenie vložených presvetľovacích blokov

Hlavná stanica Graz

Miesto:    Euiropaplatz, Graz, Rakúsko
Investor:    ÖBB Infrastruktur AG
Architekt:     Zechner & Zechner ZTGmbH
Oceľové konštrukcie:    Steelwork: Zivilingenieurbüro Dr. Kratzer
Betónové konštrukcie:    Rinderer & Partner ZTKEG
Projekt dopravy a koordinácia:    Rinderer & Partner ZTKEG
Umelecké diela:    Peter Kogler
Osvetlenie:    podpod design
Realizácia:    2015

Text: Mária Nováková, Podklady a dokumentácia: Zechner&Zechner ZTGmbH, Foto: Pierer

Článok bol uverejnený v časopise ASB.