Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

„S rozširovaním parkovacích miest budeme schopní zabezpečiť dostatok parkovacích miest pre všetkých návštevníkov, pacientov a našich zamestnancov,“ hovorí Dr. Dirk Tenzer, vedúci rozvoja podnikania na Univerzitnej klinike v Bonne. Nové parkovacie domy odbremenia tak obyvateľov, ako aj okolie Venusbergu a prispejú k zlepšeniu dopravnej situácie v areáli kliniky.

Medzi tohtoročnými účastníkmi Grand Prix Architektov sa v kategórii novostavieb objavila malá vodná elektráreň vo Svijanoch. Je zaujímavá nielen svojou nadzemnou časťou, ale aj tým, že je doplnená o rybí priechod, ktorý umožňuje živočíchom prekonať výškový rozdiel hladiny v okolí elektrárne. Novú malú vodnú elektráreň môžete vidieť aj z mosta cez rieku Jizera na ceste medzi Prahou a Trutnovom.

Výstavba Tianjin West Railway Station v Číne z dielne ateliéru Gerkan, Marg and Partners Architects (gmp) trvala dva a pol roka. Nový dopravný uzol, ktorý sa nachádza asi 130 km juhozápadne od Beijning slúži ako zastávka na rýchlostnej linke medzi Pekingom a Šanhajom. Zároveň spája rozličné regionálne trasy a privádza ich do podzemnej siete. Úlohou tejto železničnej dráhy je spojiť komerčnú zónu na severe so starým centrom mesta na juhu, premostiť cesty a rieky v tomto meste, kde žije 12 miliónov obyvateľov.

Most povýšený na niečo viac, ako je miesto na najrýchlejší možný prechod. Vyhľadávaná nová ikona, miestna rozhľadňa i orientačný bod...

Rozšírenie letiska pri Montevideu, hlavnom meste Uruguaja, sa zrealizovalo už v roku 2009. Jeho elegantný tvar a celkové riešenie sú však dokonale nadčasové. Nedávno letiskovú halu od svetoznámeho uruguajského rodáka Rafaela Viñolyho, ktorá je neprehliadnuteľná vďaka svojej veľkolepej, a pritom krehko pôsobiacej streche s oceľovou konštrukciou, ocenili porotcovia prestížnej architektonickej súťaže Architizer A+ Awards cenou v kategórii Transport.

V roku 2003 sa pán Felix Amberg, vidiac potenciál slovenského trhu, rozhodol rozšíriť svoju skupinu firiem o ďalšiu spoločnosť. Hoci skupina AMBERG sa počtom zamestnancov radí z celosvetového hľadiska skôr medzi skupiny menšie, svojou vysokou odbornosťou, znalosťami, skúsenosťami a viac ako 40-ročnou tradíciou, patrí v odbornom svete medzi popredné a uznávané európske skupiny firiem združujúce inžiniersko-projektové a konzultačné spoločnosti.

V novembri 2012 sa v Bratislave uskutočnil XVII. seminár Ivana Poliačka so zameraním na prípravu, projektovanie a realizáciu stavieb diaľnic a rýchlostných ciest v SR. Článok ponúka stručný prehľad prezentovaných príspevkov odborníkov, ako aj poznatky zo zahraničia. Opisuje progresívne riešenia objektov na úsekoch rýchlostnej cesty R1 navrhnuté v projektoch, použitie nových cestných stavebných materiálov aj problémy pri zavádzaní nových technológií.

Pri návrhu mostov sa, samozrejme, počíta aj s povodňami. Samotná nosná konštrukcia mosta musí byť navrhnutá tak, aby pri 100-ročnej vode siahala hladina rieky maximálne. 0,5 m pod konštrukciu hornej stavby. Táto rezerva zabezpečuje bezpečné prevedenie vody v koryte rieky spolu s plaviacimi sa nánosmi, ktoré by sa mohli o most zachytávať a tak brániť prietoku vody.

Zvyšujúce sa estetické a environmentálne požiadavky na konštrukcie vyžadujú od projektantov, aby našli spôsob kombinácie takzvaných živých a neživých materiálov. Začlenenie vegetácie (živých materiálov) použitím techník environmentálneho inžinierstva zlepšuje stabilitu a stálosť povrchu svahov vytvorením koreňového systému, je však nutné, aby neživé materiály zabezpečili dostatočnú pevnosť a odolnosť v počiatočnej fáze realizovania stavby, pretože vegetácia potrebuje na zosilnenie čas.

Príspevok opisuje riešenie problémov pri návrhu železnicných mostov na dvojkolajovú trat na nosickom ostrove, ktorý oddeluje pôvodné koryto rieky Váh od Vážskeho kanála. Predmetné mostné objekty sú súcastou preložky, ktorú si vyžiadala modernizácia železnicnej trate na úseku medzi Púchovom a Považskou Teplou. Navrhované mosty budú premostovat inundacné územie Váhu a zároven budú železnicnou tratou spájat rozdelené územie, ktoré je v budúcnosti uvažované ako rekreacná oblast.

Tak trochu ako brány do iných vesmírnych dimenzií vyzerajú nové diaľničné odpočívadlá v Gruzínsku. Ich autorom je slávne berlínske architektonické štúdio J MAYER H. Architects, ktoré má vo svojom portfóliu napríklad aj obriu drevenú konštrukciu Metropol Parasol v Seville. Prvé dve masívne betónové odpočívadlá už stoja v blízkosti gruzínskych miest Gori a Lochini a ďalších osemnásť podobných stavieb ešte čaká na postavenie. Slúžiť budú cestujúcim na diaľnici medzi Azerbajdžanom a Tureckom.

V Ammáne, hlavnom meste Jordánska, stojí najnovší veľkolepý projekt štúdia Foster+Partners. Od roku 2005 architekti pod vedením Normana Fostera projektovali nové medzinárodné letisko pre mesto, ktoré má 2,5 milióna obyvateľov. Každý rok sa plánuje 6-percentný nárast pasažierov vybavených na tomto letisku. Z terajších 3,5 milióna by už v roku 2030 malo byť 12 miliónov. A o to bola výzva väčšia. Bolo totiž nutné navrhnúť letisko tak, aby mohlo v budúcnosti rásť.

Na slovenský trh prichádza nová alternatíva výstavby nosných konštrukcií mostných objektov – technológia výstavby z prefabrikovaných nosníkov vyrábaných priamo na stavbe. Jej podstatou je výroba betónových predpätých nosníkov na predpolí mosta a  ich následný presun na miesto konečného uloženia prostredníctvom dvoch pohyblivých portálových žeriavov a zavážacieho zariadenia.

Železničná trať Nové Mesto nad Váhom – Púchov je súčasťou V. európskeho koridoru. V novembri 2009 sa začala modernizovať časť na úseku Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša. Hlavnou úlohou modernizácie trate na traťovú rýchlosť do 160 km/h je umožniť lepšiu prístupnosť k Transeurópskej dopravnej sieti a dopravnej sieti susediacich štátov. Stavba musí po realizácii spĺňať požiadavky na zaistenie interoperability európskeho železničného systému v zmysle zákona č. 164/1996 Z. z. o dráhach.