Diaľničný úsek Svrčinovec – Skalité je súčasťou diaľnice D3, ktorá sa začína pri Hričovskom Podhradí a prepojí hlavné mesto a juhozápadné oblasti so severom Slovenska a kysucký región s Poľskou republikou.
Inžinierske stavby
Navrhovaný úsek rýchlostnej komunikácie R2 významne predĺži súvislú sieť rýchlostných komunikácií v novom smere na východ od Zvolena v polohe južného rýchlostného cestného ťahu na východné Slovensko. Základným cieľom stavby je vybudovať modernú a kapacitnú pozemnú komunikáciu – rýchlostnú cestu – na bezpečné a plynulé vedenie prevažne tranzitnej automobilovej dopravy v riešenom území.
Voľbe postupu betonáže železobetónových dosiek treba venovať zvýšenú pozornosť, pretože postup a dĺžky jednotlivých betónovacích úsekov významným spôsobom ovplyvňujú priebeh ohybových momentov na spriahnutom tráme.
Jedným z pripravovaných úsekov rýchlostnej cesty R2 od Chocholnej po Košické Oľšany je úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou, ktorý prekonáva horský masív Národného parku Slovenský kras.
Príspevok opisuje stavbu tunela Žilina, ktorý je súčasťou výstavby diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Tunel Žilina je navrhnutý podľa požiadaviek objednávateľa v kategórii 2T 8,0/100 v celkovej dĺžke 1 371 m (STR – 684 m, JTR – 687 m). Súčasťou tunela sú dve priechodné priečne prepojenia slúžiace ako chránené únikové cesty.
Článok informuje čitateľov o prebiehajúcej výstavbe diaľnice D1 Jánovce – Jablonov, II. úsek, a o významných objektoch, ktoré sa nachádzajú na danej trase. Generálnym projektantom na tomto úseku diaľnice bola firma Valbek, s. r. o. Diaľnica D1 patrí medzi hlavné vnútroštátne cestné ťahy prepájajúce hlavné mesto Bratislavu s najvýznamnejšími mestami východoslovenského regiónu – Prešovom a Košicami.
Dôležitou súčasťou prípravy líniových stavieb je zabezpečenie právneho vzťahu stavebníka k pozemkom potrebným na ich realizáciu. Bez zabezpečenia majetkovoprávneho usporiadania stavby nemôže príslušný stavebný úrad vydať na stavbu stavebné povolenie. V druhej časti článku sa venujeme bližšie téme zmluvných vzťahov, vyvlastnenia, príslušnej legislatívy a spolupráci jednotlivých účastníkov stavebného konania.
Jeho hlavnou témou je mostné staviteľstvo. Vzhľadom na pokračujúcu výstavbu diaľnic D1 a D3 a rýchlostnej cesty R2 napreduje úspešne aj výstavba súvisiacich mostných objektov, ktoré dostávajú hlavný priestor v tomto čísle. Samozrejme, k slovu sa dostávajú aj mostné technológie či téma sanácie mostov.
Keďže trasa diaľnice D4 prechádza územím so zložitou geomorfologickou skladbou a členitosť terénu neumožňuje viesť trasu iba po povrchu, bolo potrebné riešiť jej vedenie pod Malými Karpatmi tunelom.
Dôležitou súčasťou prípravy líniových stavieb je zabezpečenie právneho vzťahu stavebníka k pozemkom potrebným na ich realizáciu. Platí, že bez zabezpečenia majetkovoprávneho usporiadania nemôže príslušný stavebný úrad vydať stavebné povolenie na príslušnú stavbu. V prvej časti článku sa venujeme evidencii vlastníctva, súvisiacej histórii a jej dôsledkom v súčasnosti.
Dlhoočakávaná výstavba najdlhšieho tunela na úseku slovenskej diaľnice D1, tunela Višňové, sa začala prípravnými prácami v septembri 2014. Samotné razenie tunela bolo zahájené 6. apríla tohto roku na západnom portáli a 18. apríla na východnom portáli tunela.
Žilinský kraj predstavuje v rámci Slovenskej republiky významný dopravný uzol. Cez jeho územie prechádza diaľnica D1, ktorá spája západ našej krajiny s východom, a diaľnica D3, ktorá po dokončení spojí Žilinu s hraničným priechodom Skalité do Poľska. Žilinský kraj križujú aj významné železničné koridory V a VI. Do tohto regiónu smeruje významná časť financií z fondov EÚ vyčlenených na dopravné projekty, čo pre tento severoslovenský kraj predstavuje unikátnu šancu na naštartovanie hospodárskeho rastu a prosperity.
Z myšlienky a možnosti čerpať z know-how zahraničných firiem vznikol po roku 1990 dovtedy neznámy trh výrobkov, ktoré dnes možno nazvať ako drôtokoše, ekomatrace alebo gabiony. Hoci technológia drôtokamenných stavieb nebola neznáma ani predtým, hospodársky systém a prezamestnanosť v období pred rokom 1990 neumožňovali zásadnejší rozvoj technológie gabionov a ich efektívne využitie.
Diaľničný ťah D1 je v Slovenskej republike základným ťahom v smere západ – východ. Po dobudovaní bude zároveň súčasťou európskej cesty E50, ktorá prechádza v trase Brest – Paríž – Saarbrücken – Nürnberg – Praha – Brno – Trenčín – Žilina – Poprad – Prešov – Košice – Užhorod s pokračovaním cez Ukrajinu a Rumunsko smerom na juh (na Bukurešť) a ďalej cez krajiny bývalého Sovietskeho zväzu smerom na východ. Zároveň je súčasťou európskeho ťahu E75 v trase Žilina – Bratislava a súčasťou transeurópskej magistrály (TEM) sever – juh.
Prvá etapa realizácie polyfunkčného komplexu Twin City Bratislava predstavuje samostatné stavebné objekty A2, A3 a A4, ako aj podzemnú kruhovú križovatku (Rondel) v rámci prepojenia týchto objektov s novo plánovanou autobusovou stanicou na Mlynských Nivách.