Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Na mieste, kde stál v Bratislave bývalý pivovar Stein, vyrastá v súčasnosti nový polyfunkčný súbor s názvom New Stein. Predmetom článku je paženie a tesnenie stavebnej jamy tohto súboru stĺpmi Soilcrete a založenie na vŕtaných pilótach.

Cesta I/77 je súčasťou cestnej siete SR a zabezpečuje dopravné napojenie v smere západ – východ. Trasa sa začína v Spišskej Belej, prechádza mestami Stará Ľubovňa a Bardejov a končí sa v križovatke s cestou I/73 vo Svidníku. Cesta I/77 tvorí v danom území základný komunikačný systém, spája okresné mestá a obce severovýchodného Slovenska.

Znečistenú dažďovú vodu je nutné rýchlo a bezpečne zachytiť a zviezť z vozovky, parkovísk, chodníkov, námestí a iných spevnených plôch do kanalizačného systému. Pre projektanta už nie je kritériom len funkčnosť riešenia, ale aj trvanlivosť, nároky na údržbu a, samozrejme, aj estetické hľadisko systému odvodnenia.

Článok prezentuje skúsenosti s kľúčovým objektom rýchlostnej cesty R2 na úseku Pstruša – Kriváň, ktorým je mostný objekt SO 211-00 situovaný v km 6,155 – 6,496 rýchlostnej cesty. Most pozostáva zo 14-poľového pravého a ľavého mosta s celkovou dĺžkou 349,9 m. Bol vybudovaný ako spojitý oceľový štvortrám z ocele S355 so štyrmi oceľovými hlavnými nosníkmi a spriahajúcou železobetónovou doskou.

Spoločnosť AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o., Bratislava začala práce na Štúdii realizovateľnosti stavby I/18 a I/74 Lipníky – Ubľa. Jedná sa o preložky a rekonštrukcie ciest I. triedy v úsekoch I/18 Lipníky - Strážske a I/74 Strážske – Ubľa – št. hr. SR/UA v Prešovskom a Košickom samosprávnom kraji.

Monitorovanie stavieb a konštrukcií na účely sledovania ich konštrukčnej bezpečnosti sa v súčasnosti stáva bežnou súčasťou projektovej dokumentácie a realizácie stavieb, a to nielen vo svete, ale pomaly už aj na Slovensku. Moderné FBG optovláknové snímače nahradzujú, resp. dopĺňajú konvenčné snímače a snímacie techniky, pričom sa vďaka ich unikátnym vlastnostiam dosahuje vysoká modulárnosť celého systému, odolnosť proti elektromagnetickému žiareniu, presnosť či dlhodobá stabilita v čase.

Už viac ako trinásť rokov sa spoločnosť AMBERG Engineering Slovakia, s.r.o. úspešne podieľa na realizácii tých najdôležitejších infraštruktúrnych projektov, či už v pozícii stavebného dozoru, alebo projektanta.

Systém Steelgrid® HR PVC od spoločnosti Maccaferri  je inovatívny komplexný systém používaný na minimalizáciu rizika padania skál a stabilizáciu svahov. Tento kompozitný materiál pozostáva z dvojzákrutovej siete a oceľových lán, ktoré sú do geokompozitu vpletené pri výrobe siete. Antikorózna úprava geokompozitu  je tvorená galvanizáciou materiálom GalMac (zliatina zinku a hliníka) a dodatočnou súvislou vrstvou polymérnej ochrany sietí a lán z PVC,  ktorá ako jediná dokáže zabezpečiť požadovanú dlhodobú návrhovú životnosť.

Diaľnica D1 predstavuje na Slovensku rozhodujúcu dopravnú komunikáciu, ktorá umožňuje rýchle a bezpečné prepojenie jednotlivých častí krajiny, ale aj významný medzinárodný tranzit. Jej kompletné dokončenie je preto kľúčové z hľadiska zabezpečenia trvalého ekonomického a sociálneho rastu dotknutých regiónov, ale aj celého Slovenska.

Skvalitňovanie služieb poskytovaných užívateľom siete diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku úzko súvisí aj s vývojom riešení obslužných dopravných zariadení – odpočívadiel. V článku uvádzame podstatné zmeny v riešeniach odpočívadiel, ktoré priniesli súčasné požiadavky.

Navrhovaná stavba v úseku Svrčinovec – Skalité je v Slovenskej republike súčasťou diaľničného ťahu D3 Žilina (Hričovské Podhradie) – Skalité – štátna hranica SR/PR. Po dobudovaní bude tento diaľničný ťah zároveň súčasťou medzinárodnej európskej cesty E 75. Geologická stavba v predmetnom území je pre túto náročnú líniovú stavbu veľmi nepriaznivá a pri výstavbe si vyžiadala mimoriadne náročné technické opatrenia. Hlboké priečne údolia si vyžiadali zase návrh niektorých pomerne náročných mostných objektov.

Navrhovaný úsek Ruskovce – Pravotice je súčasťou rýchlostnej cesty a medzinárodného európskeho ťahu E 572 v smere západ – východ, ktorý spája centrá dvoch susediacich samosprávnych krajov a z medzinárodného hľadiska zabezpečuje spojenie s Českou republikou. Úsek bude zároveň plniť úlohu obchvatu mesta Bánovce nad Bebravou.

Ambiciózny projekt vybudovania nosného systému MHD ako bratislavskej prepravnej tepny verejnej dopravy cez Dunaj predpokladal rekonštrukciu už nevyužívaného mosta v strede mesta. Most bol postavený ešte v 19. storočí a po viacerých opravách fungoval až do roku 2013, vtedy sa úplne uzavrel z dôvodu havarijného stavu. V súvislosti s potrebami nosného systému MHD padlo pri súčasnej požiadavke na dodržanie minimálneho plavebného gabaritu na Dunaji rozhodnutie nahradiť oceľovú konštrukciu mosta novou, a to s väčším rozpätím hlavného stredného poľa a vyšším uložením na pilieroch.