Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Železničná trať posudzovaná v štúdii je súčasťou V. železničného koridoru a má dĺžku 350 km. Cieľom štúdie bolo transparentným spôsobom zostaviť prijateľné množstvo ucelených variantných riešení, ktoré vstupovali do záverečného hodnotenia pomocou CBA analýzy, a z nich zostaviť konečné poradie a vybrať víťazný variant.

Mostný objekt SO 224-00 Most na D3 v km 10,800 nad preložkou cesty I/11 a Kysucou je jedným z nosných stavebných objektov úseku D3 Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno). Hlavnou úlohou tohto mostného objektu je previesť dopravu na tomto úseku diaľnice ponad cestu na Vranie, rieku Kysucu a vetvu cesty I/11 budovanú v rámci tejto stavby.

Podľa štatistík bezpečnosti cestnej premávky sú najčastejšou príčinou vzniku dopravných nehôd človek a jeho správanie, technický stav a spoľahlivosť vozidla a tretím v poradí je stav cestnej komunikácie a prostredia v jej okolí (návrhové prvky, značenie, pevné prekážky a odvodnenie).

Článok sa venuje električkovej doprave v Košiciach a jej vývoju od pouličnej dráhy k zmodernizovanej infraštruktúre, ktorá sa prispôsobila tak, aby predbehla čas. Táto modernizácia môže byť zároveň začiatkom električkovej dopravy ako nosného dopravného systému v metropole východu.

Video

Zariadenie s váhou 580 ton a dĺžkou 91 m sa využíva pri ukladaní prefabrikovaných nosníkov pri stavbe viaduktov.

Na začiatku tohto roka sme sa navždy rozlúčili s Ing. Gabrielom Tevecom, dlhoročným významným odborníkom v oblasti betónových mostných konštrukcií na Slovensku. Keďže sa svojou prácou hlboko zapísal do povedomia slovenských i českých odborníkov v oblasti navrhovania, projektovania aj realizácie mostov z predpätého betónu, s úctou prinášame krátku rekapituláciu jeho bohatej odbornej činnosti.

Koniec minulého roka bol cieľovou páskou pre Operačný program Doprava 2007 – 2013, v súčasnosti už prebieha Operačný program Integrovaná infraštruktúra, časovo ohraničený rokmi 2014 až 2020. Železnice Slovenskej republiky – ako jeden z najväčších investorov na Slovensku vôbec – boli v oblasti modernizácie železničných tratí, využitia a naplnenia Operačného programu Doprava (OPD) mimoriadne úspešné a svoje ambície naplnili na viac ako 100 %. Rovnako smelé ambície má manažér infraštruktúry aj v novom programovom období.

V decembri minulého roka bol daný do užívania nový úsek diaľnice na východnom Slovensku D1 Fričovce – Svinia s dĺžkou 11,2 km. Tento diaľničný úsek bol postavený podľa tzv. žltej knihy Fidic, čo znamená, že pri dodržaní určitých podmienok mal zhotoviteľ voľnú ruku pri návrhu konštrukcií a mohol hľadať optimálne riešenia. Hlavným kritériom výberu riešenia bola cena, pričom najväčšia možnosť úspory sa núkala najmä pri návrhu mostných objektov.

Vyše hodiny cesty a približne 43 kilometrov od centra hlavného mesta Mexika sa dnes rozkladá územie, ktoré vybrali za novú vstupnú bránu do krajiny.

Základným prvkom, ktorý určuje fungovanie veľkého mesta a jeho okolia, je doprava. Tá sa dá nazvať funkčnou vtedy, keď nemusíte každé ráno stáť v kolónach pri ceste za povinnosťami a špekulovať, kadiaľ by ste sa dostali do cieľa čo najrýchlejšie. Keď je mesto preplnené osobnými automobilmi a v každom druhom sedí len vodič, riešením je „kvalitná" hromadná doprava. V Bratislave je jediným zmysluplným riešením koľajová doprava. V I. časti článku sa budeme venovať ukončenej stavbe električkovej trate Dúbravka v úseku Hanulova – Pri kríži a realizácii Nosného systému MHD v Bratislave, prevádzkovému úseku Janíkov dvor – Šafárikovo námestie.

Hlavná stanica v metropole Štajerska Grazi je považovaná za jeden z najdôležitejších dopravných uzlov v Rakúsku. Pohodlie cestujúcich patrí medzi najvyššie priority.

Navrhovaná diaľnica D1 je súčasťou základného komunikačného systému Slovenskej republiky. Napojením sa na už sprevádzkovaný úsek D1 Široké – Fričovce preberie diaľnica D1 v úseku Fričovce – Svinia podstatnú časť celkovej dopravy z úseku cesty I/18, najmä tranzitnú nákladnú dopravu.

Od 7. marca je v predaji nové číslo časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby č. 1/2016. Jeho hlavnou témou je železničná doprava, v rámci ktorej hovoríme o stratégiách, plánoch či konkrétnych realizáciách a riešeniach na území Slovenskej republiky, veľký priestor pritom dostáva analýza a opis situácie v našich dvoch najväčších mestách – Bratislave a Košiciach.

Výstavba tunela Second Midtown, spájajúceho mestá Norfolk a Portsmouth v štáte Virgínia (USA), napreduje. Tento stavebný projekt sa realizuje v hĺbke 26 m pod vodnou hladinou a pozostáva z jedenástich samostatných segmentov zhotovených na súši v baltimorskom doku. Tunelové segmenty sa transportovali po mori asi 320 km južne k rieke Elisabeth, kde sa zapustili do riečiska.