Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Na začiatku tohto roka sme sa navždy rozlúčili s Ing. Gabrielom Tevecom, dlhoročným významným odborníkom v oblasti betónových mostných konštrukcií na Slovensku. Keďže sa svojou prácou hlboko zapísal do povedomia slovenských i českých odborníkov v oblasti navrhovania, projektovania aj realizácie mostov z predpätého betónu, s úctou prinášame krátku rekapituláciu jeho bohatej odbornej činnosti.

Koniec minulého roka bol cieľovou páskou pre Operačný program Doprava 2007 – 2013, v súčasnosti už prebieha Operačný program Integrovaná infraštruktúra, časovo ohraničený rokmi 2014 až 2020. Železnice Slovenskej republiky – ako jeden z najväčších investorov na Slovensku vôbec – boli v oblasti modernizácie železničných tratí, využitia a naplnenia Operačného programu Doprava (OPD) mimoriadne úspešné a svoje ambície naplnili na viac ako 100 %. Rovnako smelé ambície má manažér infraštruktúry aj v novom programovom období.

V decembri minulého roka bol daný do užívania nový úsek diaľnice na východnom Slovensku D1 Fričovce – Svinia s dĺžkou 11,2 km. Tento diaľničný úsek bol postavený podľa tzv. žltej knihy Fidic, čo znamená, že pri dodržaní určitých podmienok mal zhotoviteľ voľnú ruku pri návrhu konštrukcií a mohol hľadať optimálne riešenia. Hlavným kritériom výberu riešenia bola cena, pričom najväčšia možnosť úspory sa núkala najmä pri návrhu mostných objektov.

Vyše hodiny cesty a približne 43 kilometrov od centra hlavného mesta Mexika sa dnes rozkladá územie, ktoré vybrali za novú vstupnú bránu do krajiny.

Základným prvkom, ktorý určuje fungovanie veľkého mesta a jeho okolia, je doprava. Tá sa dá nazvať funkčnou vtedy, keď nemusíte každé ráno stáť v kolónach pri ceste za povinnosťami a špekulovať, kadiaľ by ste sa dostali do cieľa čo najrýchlejšie. Keď je mesto preplnené osobnými automobilmi a v každom druhom sedí len vodič, riešením je „kvalitná" hromadná doprava. V Bratislave je jediným zmysluplným riešením koľajová doprava. V I. časti článku sa budeme venovať ukončenej stavbe električkovej trate Dúbravka v úseku Hanulova – Pri kríži a realizácii Nosného systému MHD v Bratislave, prevádzkovému úseku Janíkov dvor – Šafárikovo námestie.

Hlavná stanica v metropole Štajerska Grazi je považovaná za jeden z najdôležitejších dopravných uzlov v Rakúsku. Pohodlie cestujúcich patrí medzi najvyššie priority.

Navrhovaná diaľnica D1 je súčasťou základného komunikačného systému Slovenskej republiky. Napojením sa na už sprevádzkovaný úsek D1 Široké – Fričovce preberie diaľnica D1 v úseku Fričovce – Svinia podstatnú časť celkovej dopravy z úseku cesty I/18, najmä tranzitnú nákladnú dopravu.

Od 7. marca je v predaji nové číslo časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby č. 1/2016. Jeho hlavnou témou je železničná doprava, v rámci ktorej hovoríme o stratégiách, plánoch či konkrétnych realizáciách a riešeniach na území Slovenskej republiky, veľký priestor pritom dostáva analýza a opis situácie v našich dvoch najväčších mestách – Bratislave a Košiciach.

Výstavba tunela Second Midtown, spájajúceho mestá Norfolk a Portsmouth v štáte Virgínia (USA), napreduje. Tento stavebný projekt sa realizuje v hĺbke 26 m pod vodnou hladinou a pozostáva z jedenástich samostatných segmentov zhotovených na súši v baltimorskom doku. Tunelové segmenty sa transportovali po mori asi 320 km južne k rieke Elisabeth, kde sa zapustili do riečiska.

Spoločnosť Amberg Engineering, s. r. o., spracúva dokumentáciu na realizáciu stavby mostného objektu na D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka s názvom 206-00 Most na D1 nad poľnou cestou a potokom v km 37,781. V súčasnosti sa na stavbe dokončujú niektoré prvky spodnej stavby a montujú sa prefabrikáty nosnej konštrukcie ľavého mosta.

Približne v polovici roku 2013 boli zahájené práce na výstavbe dosiaľ najdlhšieho podmorského cestného tunela na svete. Tunel Solbakk je súčasťou ambiciózneho a náročného projektu Ryfast, ktorý pozostáva z dvoch podmorských cestných tunelov (Solbakk a Hundvåg). Predpokladané ukončenie prác je na prelome rokov 2018 a 2019 a náklady na celý projekt by mali dosiahnuť úroveň 6,199 miliárd nórskych korún (približne 753 miliónov eur).

Rýchlostná cesta R2 Ruskovce – Pravotice je časťou rýchlostnej cesty R2, ktorá bude v predmetnom úseku plniť zároveň funkciu cestného obchvatu mesta Bánovce nad Bebravou. Tým, že tranzitná doprava nebude musieť prechádzať cez mesto, skvalitnia sa podmienky nielen v rámci medzinárodnej a vnútroštátnej dopravy, ale zlepšenie pocítia aj obyvatelia mesta.

Razenie tunela Novou rakúskou tunelovou metódou v podmienkach flyšových hornín nie je nič výnimočné. Dvojrúrový diaľničný tunel Považský Chlmec s dĺžkou 2,2 km má však  výnimočne krátke termíny  a prísne míľniky. Navyše je razený tunel v strede prerušený hĺbenou časťou, ktorá na jednej strane komplikuje postup z hľadiska razenia (nízke nadložie, ťažšie triedy), na strane druhej dáva možnosť na razenie z ďalších portálov. Článok opisuje spôsob, ako sa s tým zhotoviteľ vyrovnal, zároveň opisuje súčasný stav prác, technológiu razenia, nasadenie kapacít a organizáciu samotného razenia.

Video

Kruhový most na južnom pobreží Uruguaja umožňuje šoférom spomaliť jazdu a ponúka tak panoramatický pohľad na okolitú scenériu (Rafael Viñoly Architects)

Hlavným prvkom začiatku úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité, ktorý je významným dopravným projektom tejto oblasti spájajúcim Žilinu s poľskými Katovicami, je križovatka Svrčinovec, ústiaca do tunela Svrčinovec. Križovatka sa nachádza v k. ú. Svrčinovec, v okrese Čadca. Tvorí ju 6 oporných a spevňujúcich múrov, množstvo prístupových ciest a 4 mostné objekty – SO 237-10, SO 237-20, SO 237-30, SO 237-40, ktoré sú predmetom článku. Priestor dostane aj SO 242-00 Most „Vŕšok“, ktorý je takisto súčasťou úseku D3 Svrčinovec – Skalité.