Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Úsek diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité je súčasťou diaľničného ťahu D3, ktorý tvorí jednu zo severojužných dopravných trás v Slovenskej republike. Zároveň je súčasťou multimodálneho koridoru č. VI Gdaňsk – Grudziadz/Warszava – Katowice – Skalité – Čadca – Žilina.

Na Slovensku máme kvalitnú pitnú vodu, pre ľudí v zahraničí a ani v Európe to však nie je bežný štandard. Aby sme si ho zachovali, treba dbať na udržiavanie a obnovu jestvujúcich vodovodov a budovať nové, kvalitné siete. A práve to je jednou z nosných náplní firmy Combin z Banskej Štiavnice. Pre časopis Inžinierske stavby sme sa porozprávali s jej riaditeľom a spoluzakladateľom Ing. Vladimírom Gallom.

Za účasti Ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Árpáda Érseka, generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraja Valenta, prezidenta obchodnej jednotky Skanska Česká republika a Slovensko Michala Jurku, ako i zástupcov Košického samosprávneho kraja a priľahlých obcí sa včera pri obci Vajkovce na východe Slovenska uskutočnilo slávnostné symbolické poklepanie základného kameňa diaľničného úseku D1 Budimír – Bidovce.

Spoločnosť D4R7 Construction s.r.o., (konzorcium), zhotoviteľ projektu Obchvat Bratislavy D4R7, hľadá slovenských subdodávateľov pre rozsiahle dodávateľské činnosti pri realizácii projektu diaľničného obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7. Výzva je otvorená pre malých a stredných podnikateľov i etablované veľké spoločnosti, ktoré majú záujem o spoluprácu.

Na jar v roku 2014 sa začali raziace práce na železničnom tuneli de Champel v Ženeve. Tunel je súčasťou projektu novej dvojkoľajovej železničnej trate CEVA, ktorá zabezpečí prepojenie hlavnej ženevskej železničnej stanice Cornavin s pohraničným francúzskym mestom Annemasse. Projekt má celkovú dĺžku 16 km, pričom veľká časť tunelového profilu (106 – 128 m²) sa razí v hustej mestskej zástavbe s nízkym nadložím. Zamestnanci spoločnosti TuCon razia najdlhší úsek etapy projektu s dĺžkou 927 m západne od stanice Gare Eaux Vive smerom k budúcej stanici Hôpital. Projekt má byť odovzdaný do užívania v decembri 2019.

V rámci rekonštrukcie severnej časti hradného areálu sa realizoval aj podzemný objekt garáže, ktorá vyrieši problém parkovania množstva vozidiel v areáli Hradu. Bude slúžiť návštevníkom Hradu aj potrebám NR SR.

Počas realizácie stavebných konštrukcií je potrebné nainštalovať meracie body a monitorovacie zariadenia na konštrukciu alebo do konštrukcie tak, aby bolo možné už počas výstavby diela sledovať odchýlky fyzikálnych parametrov od projektovaného predpokladu a následne je možné realizovať aj dlhodobý monitoring stavby. Dodatočné inštalácie snímačov už nemusia spĺňať požadovanú kvalitu monitoringu.

Tunel Ovčiarsko je súčasťou diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Na základe dĺžkovej kategórie podľa príslušných technických noriem sa radí medzi stredne dlhé tunely. Tvoria ho dve samostatné tunelové rúry, každá pre jeden smer jazdy, navrhovaná rýchlosť je 100 km/h.

Účelom obchvatu bolo vybudovať novú cestnú komunikáciu s parametrami zodpovedajúcimi dopravnej intenzite, ktorá by vytvorila podmienky na odklon tranzitnej dopravy mimo zastavaného územia mesta Bardejov. Vybudovaním obchvatu sa zároveň sledovalo zlepšenie životného prostredia a zvýšenie bezpečnosti obyvateľov v centre mesta Bardejov, ako aj poskytnutie vyššieho dopravného komfortu užívateľom komunikácie.

Príspevok sa venuje vybraným geotechnickým konštrukciám oporných múrov na diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (ide o vystužené horninové konštrukcie s lícom z gabionových a betónových prvkov) vrátane sanácie podložia násypu na neúnosnom podloží pomocou vysokopevnostných geomreží.

Cestný most pozostáva z piatich polí. Hlavné stredné polia premosťuje zavesená nosná oceľová konštrukcia s jedným pylónom vejárovej sústavy, na ktorú sú z obidvoch koncov pri brehoch pripojené spojité nosníky. Rozpätie polí je 600 m (66 m + 252 m + 120 m + 96 m + 66 m). Usporiadanie pylónu je asymetrické, ide o oceľový pylón v tvare písmena L stojaci na návodnej strane, naklonený nad most v priečnom smere. Jeho výška nad niveletou po kotvenie najvyššie položeného závesu je 90,5 m. Výstavba mosta sa má realizovať v rokoch 2016 až 2019.