Estakáda Podzávoz prevádza dopravu na úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Nachádza sa v katastrálnom území Čadca a je súčasťou základného ťahu celoštátnej cestnej siete.
Inžinierske stavby
Na konci minulého roka boli uvedené do skúšobnej prevádzky dva Ejpovické tunely. Ako prvý bol dňa 15. 11. 2018 sprevádzkovaný južný tunel, ktorým o 16.20 h prešiel vôbec prvý nákladný vlak. Severný tunel sa svojho sprevádzkovania dočkal o necelý mesiac neskôr, konkrétne 7. 12. 2018. Sieť železničných dráh SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) sa tak rozrástla o dva tunelové tubusy s dĺžkou presahujúcou v súčte 8 000 m – ide tak o najdlhšie železničné tunely na území ČR.
Za päť desaťročí sa mageba dilatačné závery osvedčili v tisícoch konštrukcií v tých najnáročnejších podmienkach. Tentokrát chceme predstaviť mostný záver, spĺňajúci tie najvyššie nároky na dopravné zaťaženie a pohodlie vodiča.
Lisabonský prístav ročne privíta viac ako 400-tisíc cestujúcich. V ústí rieky Tagus k dvom existujúcim terminálom v minulom roku pribudol tretí, ktorý pod svojím nenápadným výzorom skrýva viac, ako sa na prvý pohľad zdá.
Spoločnosť MACCAFERRI CENTRAL EUROPE s.r.o. bola vybraná ako hlavný dodávateľ a riešiteľ vystužených násypov, oporných a zárubných múrov, mostných opôr a krídiel geotechnických konštrukcií, ako aj stabilizácie zárezov a úprav podložia na úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec. Zhotoviteľom predmetného úseku diaľnice je združenie spoločností STRABAG s.r.o., PORR s.r.o. a HOCHTIEF CZ a.s.. Hlavným projektantom je spoločnosť Amberg Engineering Slovakia, s.r.o.
Výstavba novej železničnej trate na úseku Púchov – Považská Bystrica – Považská Teplá je v plnom prúde a dostáva sa do druhej polovice samotnej realizácie. Líniová stavba sa počas roka 2018 zásadným spôsobom zmenila, a to vďaka tomu, že boli dokončené dve ucelené časti stavby UČS 45 a UČS 46, pričom ostatné UČS sú v značnom štádiu rozpracovanosti.
Energeticky úsporné opatrenia sú súčasťou štandardnej výbavy všetkých moderných budov, najmä nízkoenergetických a pasívnych. Jedno miesto ale stále zostávalo mimo centra pozornosti: otvorený koniec vetracieho potrubia kanalizácie ústiaceho nad strechu. Tento otvor bráni vzniku podtlaku v kanalizačnom potrubí, ktorý by mohol pri spláchnutí toalety vysať vodu zo zápachových uzávierok. Zároveň ale týmto miestom uniká značné množstvo tepla.
Začiatkom tohto roku začali dlho očakávané práce na vypracovaní dokumentácie na územné rozhodnutie (DUR) pre stavbu Cesty I/61 Bratislava – Senec. Vzhľadom na vysoké dopravné zaťaženie dotknutého územia, ide o rozšírenie existujúcej prevádzkovanej cesty I. triedy na 4-pruh.
K vybudovaniu TIP Lužianky viedol zámer výstavby siete terminálov intermodálnej dopravy, ako aj výstavby, rozvoja a rozširovania priemyselného parku v súvislosti so zvyšovaním podielu nákladnej dopravy. Tento zámer sprevádza zároveň dôraz na ekológiu dopravy a znižovanie skleníkového efektu s cieľom prepájať priemyselné parky na železničnú sieť.
Posledné roky sa život v Košiciach nesie v znamení modernizácie električkových tratí. Modernizovať sa začalo v roku 2014 v rámci projektu Integrovanej koľajovej dopravy (IKD), nasledovala Modernizácia električkových uzlov (MEU) a v roku 2016 sa pokračovalo projektom s názvom Modernizácia električkových tratí (MET). Práve poslednú etapu si predstavíme bližšie.
Význam zelene v meste sa s postupujúcou zmenou klímy preklápa čoraz významnejšie z estetickej funkcie na nástroj zmiernenia extrémnych teplôt či dažďov. Nevyhnutná zmena prístupu pri navrhovaní riešenia verejných priestranstiev a silnejúca potreba zvyšovať podiel zelených plôch sa v poslednom období začali prejavovať aj pri technickom návrhu povrchu električkových tratí.
Jedným zo zásadných faktorov, ktoré podmieňujú rozmiestňovanie funkčných aktivít v území, je doprava. Zodpovednosť za životné prostredie, ako aj požiadavky na efektívnosť prepravy by mali smerovať k podpore jej kapacitných a efektívnych foriem, medzi ktoré patrí najmä koľajová doprava. To je jeden z princípov udržateľného rozvoja mesta a konceptu Smart City.
Od 8. marca je v predaji nové číslo časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby č. 1/2019. Jeho hlavnou témou je železničná doprava. Prinášame články o aktuálne prebiehajúcich či ukončených stavbách ako Modernizácia železničnej trate na úseku Púchov – Žilina, Terminál intermodálnej prepravy Lužianky alebo Modernizácia trate Rokycany – Plzeň, Ejpovické tunely.
Z hlavnej železničnej stanice v Bratislave nie je možné urobiť stanicu európskej úrovne. Limituje ju stav aj rozmer. Štát sa preto pripravuje na výstavbu nového uzla. Ako riešenie sa ponúka obnova železničnej stanice Filiálka, kde sa doprava skončila v roku 1985, a stanica odvtedy chátra. Nachádza sa blízko centra mesta, neďaleko Trnavského mýta.
Celý úsek rýchlostnej cesty R2 Šaca – Košické Olšany s dĺžkou 24 km bude po uvedení do prevádzky súčasťou nadradenej dopravnej infraštruktúry a spolu s diaľnicou D1 bude vytvárať juhovýchodný obchvat mesta Košice.