Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Slávnostným poklepaním základného kameňa ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom (Most-Híd), generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jánom Ďurišinom a ďalšími hosťami sa v utorok pri Prešove začala výstavba rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat, prvá etapa.

Cesta I/65 je cesta I. triedy, spájajúca Nitru a Martin. Začína sa v Nitrianskom okrese križovatkou s cestou I/51 a I/64 a končí sa v Martine križovatkou s cestou I/18. Cesta I/65 tvorí jeden z hlavných komunikačných koridorov v smere juh – sever a je zaradená do siete multimodálnych koridorov TEN – T.

Nový cestný most spája mestá na oboch brehoch rieky Dunaj. Navrhnutý bol hlavne s cieľom pomôcť ich rozvoju a rozvoju priľahlých regiónov a zároveň má uspokojiť požiadavky rastúcej nákladnej, ako aj osobnej dopravy, od ktorej sa mesto Komárno po jeho dobudovaní odľahčí.

Spoločnosť SAT SLOVENSKO, s. r. o., mala príležitosť podieľať sa na realizácii častí stavieb najvýznamnejšieho zamestnávateľa v regióne – VW Slovensko. V období troch rokov participovala na dvoch zaujímavých stavbách, ktoré zabezpečili rozšírenie produkcie svetoznámeho producenta automobilov – konkrétne išlo o stavbu logistickej haly LOZ III, kde sa realizovali práce pre spoločnosť SKANSKA, a. s., v časti HTÚ, a o stavbu haly H3a pre spoločnosť STRABAG, s. r. o.

Negatívne dôsledky klimatických zmien a s nimi súvisiace otázky ochrany životného prostredia sú dôvodom aj na hľadanie spôsobov, akými by každá krajina mohla znížiť nároky na energie a produkciu emisií pri výrobe asfaltových zmesí.

Dňa 13.6.2019 sa za účasti ministra dopravy Arpáda Erséka konala slávnostná prerážka pravej tunelovej rúry tunela Prešov. Tunel Prešov je súčasťou úseku diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh, ktorý spojí už existujúce úseky diaľnice D1, a tým umožní odklon tranzitnej prepravy z centra mesta.

Video

Od roku 1988 sa v Číne postavilo 135 000 km diaľnic a počnúc rokom 2011 sa zrealizuje ročne 9600 km. Pre porovnanie, tempo výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku je v priemere 14 km ročne. V roku 2018 nepribudol ani jeden diaľničný kilometer.

Výstavba D4R7 je v súčasnosti najväčším infraštruktúrnym projektom, a to nielen na Slovensku – aktuálne predstavuje aj jeden z najväčších PPP projektov v Európe. Koncesionárom projektu je spoločnosť Zero Bypass Ltd., ktorá zabezpečí financovanie, výstavbu a 30-ročnú prevádzku budúceho obchvatu Bratislavy. Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., figuruje ako zhotoviteľ projektu a hlavný dodávateľ koncesionára.

Spoločnosť Ostendorf – OSMA, s. r. o., výrobca kanalizačných systémov z plastu, predstavuje novinku. Novinku, ktorá je predurčená na použitie v miestach s vyššími vrcholovými tlakmi (napríklad diaľničné cesty) alebo, naopak, v miestach s vysokou hladinou podzemnej vody a v extrémnych hĺbkach.

Stredisko PREFA Kysak patrí medzi najstaršie prevádzky spoločnosti Inžinierske stavby, a.s., Košice, ktorá je od roku 2004 členom medzinárodnej skupiny Colas so sídlom vo Francúzsku. História produkcie PREFY Kysak siaha ďaleko do minulosti.

Aj keď sa technológia vysúvania používala už v 19. storočí pri výstavbe oceľových mostov, jej rozvoj pri výstavbe betónových mostov umožnil až vývoj materiálov s nízkym koeficientom trenia, medzi ktoré patrí aj polytetraflóretylén (PTFE), známy ako teflón. Teflón nahradil naolejované dosky, čím sa výrazne znížilo trenie, s ktorým súvisí namáhanie pilierov horizontálnou silou pri vysúvaní, ako aj požiadavky na hydraulické výsuvné zariadenia. Vďaka zníženiu trenia bolo možné vysúvať dlhšie a ťažšie mosty aj na pomerne vysokých pilieroch.