Výstavba mosta s použitím výsuvnej skruže
Galéria(7)

Výstavba mosta s použitím výsuvnej skruže

Obchvat obce Ožďany na rýchlostnej ceste R2 zahrnuje niekoľko mostných objektov, medzi ktoré patrí aj objekt 203. Monolitický most tvorí 11-poľový spojitý nosník z predpätého betónu. Výstavba mostného objektu sa začala v apríli v roku 2005 a nosná konštrukcia sa začala betónovať v októbri 2005. O rok neskôr, v októbri 2006, bol most skolaudovaný a odovzdaný do prevádzky. Vďaka použitiu výsuvnej skruže sa zhotovilo 11 polí nosnej konštrukcie za približne 6 mesiacov.

Zakladanie

Celý mostný objekt je založený hĺbkovo na veľkopriemerových pilótach s priemerom 1 200 mm a s priemernou hĺbkou 15 m. Opory sú založené na 8 veľkopriemerových pilótach a piliere na 15 pilótach. Pretože v čase výstavby mosta bola vysoká hladina podzemnej vody, bolo zakladanie veľmi náročné.

Spodná stavba

Spodnú stavbu mosta možno rozdeliť na dve časti – na základy a mostné piliere. Základy sú železobetónové a sú zhotovené na podkladovom betóne hrubom 150 mm. Pretože prichádzajú do kontaktu so zemnou vlhkosťou, majú ochranný náter, a to 1-krát penetračný a 2-krát asfaltový. Krajné opory tvorí úložný prah široký 3,7 m, vysoký 2 m a dlhý 14,2 m. Na debnenie sa použilo systémové panelové debnenie s hladkým povrchom – preglejka.

Po betonáži základových blokov sa nadviazali vystužovacie koše pilierov, osadilo sa debnenie a prebehla betonáž. Systémové debnenie má rovnako ako pri základoch hladký povrch. Hladký povrch je náročný aj na najmenšie detaily a ukáže akúkoľvek malú chybičku. Preto bolo pri betonáži dôležité postupovať podľa odporúčania projektanta a dodržiavať zásady betonáže. Piliere sa realizovali v dvoch etapách, ktoré sa oddelili pracovnou škárou.

Na všetkých pilieroch a oporách boli osadené hrncové ložiská. Viacsmerné a jednosmerné ložiská sa uložili do plastmalty hrubej 10 mm. Hrncové ložiská boli  natočené smerom na pevné ložiská, ktoré sú uložené v polovici nosnej konštrukcie. Pevné ložiská boli kotvené na pilieri č. 6. Aby nedochádzalo k prenosu bludných prúdov zo spodnej stavby do konštrukcie mosta, oddelilo sa ložisko od spodnej stavby epoxidom.

Výsuvná skruž

Aby sa čas na realizáciu mosta skrátil, zvolila sa na výstavbu nosnej konštrukcie metóda výsuvnej skruže. Pomocná podperná konštrukcia bola zo systému ŽP16. Systém ŽP16 je oceľová konštrukcia, ktorá sa postavila vždy okolo mostných pilierov a v polovici poľa tak, aby sa skruž mohla vysúvať.

Na pomocnú konštrukciu sa osadil priečny nosník – priečnik. Priečnik sa uložil na lisy s nosnosťou 200 t, ktoré zabezpečovali zmenu priečneho aj pozdĺžneho sklonu. Samotné nosníky skruže sa umiestnili tak, aby ležali na minimálne troch priečnikoch. To umožňovalo plynulú zmenu akéhokoľvek sklonu.

 Nosník  Montáž priečnika

Na pripravenú pomocnú konštrukciu a priečniky sa osadili nosníky výsuvnej skruže – štyri samostatné celky s nájazdovými nosmi na obidvoch stranách. Výsuvná skruž bola z oceľovej priehradovej konštrukcie. Na jej vrchu sa nachádzala medzipodlaha z priečnych prvkov so vzájomnou osovou vzdialenosťou 1,5 m, ktoré sa mohli samostatne a nezávisle od seba polohovať. To slúžilo ako jemná rektifikácia debnenia, pretože priamo na tieto prvky sa upevňovalo systémové debnenie. Pretože debnenie vytvára výsledný tvar konštrukcie, opláštenie bolo z hladkej pohľadovej preglejky.

Skruž sa vysúvala pomocou tlačných lisov, pričom každý hlavný nosník mal jeden lis. Skruž sa hydraulicky vytláčala po klzných teflónových saniach a premiestňovala sa spolu s debnením na vopred pripravenú pomocnú konštrukciu. Potom sa položila výstuž. Použitím tejto technológie sa dosiahla obrátkovosť 14 dní. To znamená, že každých 14 dní sa betónovalo pole dlhé 40 m.

 Hotová skruž  Tvrdá výstuž

Nosná konštrukcia

Nosná konštrukcia mosta je monolitická, z predpätého betónu, bez vnútorných podperových priečnikov. Staticky je to 11-poľový spojitý nosník s rozpätiami polí v osi nosnej konštrukcie 28,0 + 9 × 40,0 + 28,0 m. Výška nosnej konštrukcie je 2,50 m a po celej dĺžke mosta je konštantná. V priečnom smere má nosná konštrukcia mosta otvorený dvojtrámový priečny rez s osovou vzdialenosťou trámov 7,5 m. Trámy sú zošikmené a ich šírka sa zmenšuje smerom nadol (od 1,55 m do 1,25 m). Horná doska má šírku 14,40 m a hrúbku 0,3 m až 0,48 m. Vyloženie konzol je 2,65 a 2,75 m a ich hrúbka rastie smerom k trámom od 0,25 m do 0,48 m. Priečny sklon je jednostranný. Jeho hodnota sa po dĺžke mosta mení v rozsahu 2,5 až 4,5 m. Koncové priečniky majú hrúbku 2,0 m. Celková dĺžka nosnej konštrukcie v osi mosta je 418,0 m.

Postup pri realizácii nosnej konštrukcie mosta

Po uložení debnenia sa do trámov položila najprv mäkká a potom tvrdá výstuž. Káble pozdĺžneho predpätia sú zložené z 18 lán s priemerom 15,7 mm s veľmi nízkou relaxáciou. Po uložení káblov sa položila vrchná výstuž dosky a potom sa začalo s betonážou, ktorá prebiehala vždy proti smeru posunu skruže, to znamená od najnižšieho miesta po najvyššie. Po dokončení betonáže a patričnom zavädnutí betónu sa  povrch betónu vyhladil pomocou hladičiek. Potom sa horná betónová doska prikryla geotextíliou, aby sa betón mohol ošetrovať. Na zrýchlenie postupu prác sa použil betón s rýchlym nábehovým časom pevnosti, ktorý po troch dňoch od dňa betonáže dosahoval pevnosť 33 MPa. Betónová konštrukcia sa po dosiahnutí tejto pevnosti mohla predopnúť, oddebniť a skruž sa mohla vysunúť.

 Systémové debnenie  Betonáž mostného piliera

Príslušenstvo

Po vybetónovaní nosnej konštrukcie sa osadilo príslušenstvo mosta. Najskôr sa mostová časť pod rímsami vybavila pečatiacou vrstvou, na ktorú sa uložila izolácia. Potom sa položili a ukotvili rímsové prefabrikáty. Tie sa vystužili a monolitická časť rímsy sa zabetónovala. Po vybetónovaní ríms sa mohlo pristúpiť k osadeniu oceľových mostných záverov.

Na zabetónované rímsy sa po celej dĺžke mosta osadilo zábradľové zvodidlo na úroveň zadržania H2. Na pravej strane – na širšej rímse – sa po celej dĺžke mosta osadilo segmentové zábradlie. Na takto pripravenom mostnom objekte položil finišer po celej šírke strednozrnný asfaltový betón s hrúbkou 45 mm.

V tejto fáze výstavby sa realizovalo i odvodnenie mosta. Miesta odvodnenia izolácie a odvodňovače boli prepojené pozdĺžnym drénom z drenážneho plastbetónu širokého 10 cm na hrúbku vrstvy ochrany izolácie 4,5 cm. Taký istý drén sa zhotovil pozdĺž krajných F-profilov mostných záverov zo strany mosta proti smeru pozdĺžneho sklonu mosta. Až na takto pripravený ABS sa mohol klásť asfaltový mastixový modifikovaný koberec hrubý 40 mm.

Medzi posledné úpravy patrila montáž zvodníc, osadenie odvodnenia pod mostom a opevnenie svahov spolu s vybudovaním terénneho schodiska.

Ing. Matej Nebus
Foto: Stavby mostov Slovakia, a. s.

Autor pracuje na oddelení technickej prípravy v spoločnosti Stavby mostov Slovakia, a. s.