cyklomost devinska nova ves schlosshof
Galéria(3)

Cyklomost Devínska Nová Ves – Schlosshof

Už vyše mesiaca definitívne slúži verejnosti nový cyklomost cez rieku Moravu. Spája Devínsku Novú Ves s rakúskou obcou Schlosshof, ktorej dominuje najväčší barokový zámok v Rakúsku. Tento zámok už v minulosti spájal s územím dnešnej Bratislavy historický most, pričom nový cyklomost kopíruje polohu toho starého.

dsc 4080 jpg big image
cyklomost devinska nova ves schlosshof 6447 big image
Obstarávateľom cyklomosta je Bratislavský samosprávny kraj, autorom dokumentácie na stavebné povolenie firma Projkon a zhotovovateľom združenie firiem Dopra­stav – Ingsteel.

Most je oceľový s rozpätiami 9 × 30 m + 1 × 120 m + 4 × 30 m + 1 × 15 m, pričom hlavné pole ponad Moravu s rozpätím 120 m je zavesené na predpínaných ťahadlách. Založený je na mikropilótach, pričom spodná časť pilierov je železobetónová a horná časť už oceľová. Stavba je rozdelená na 6 objektov: SO 00 (všeobecné položky), SO 01 (spodná stavba), SO 02 (horná stavba), SO 03 (prístupová komunikácia), SO 04 (prípojka nízkeho napätia) a SO 05 (bleskozvod a uzemnenie). Objekty SO 00, SO 03, SO 04 a SO 05 realizoval Doprastav, ostatné dva objekty, SO 01 a SO 02, boli rozdelené medzi obe firmy tak, že Ingsteel realizoval oceľové časti pilierov a výrobu štyroch z piatich dilatačných celkov nosnej konštrukcie vrátane celej montáže, kým Doprastav zakladanie mosta a celú spodnú stavbu zo železobetónu, výrobu jedného dilatačného celku nosnej konštrukcie z ocele, predpínané ťahadlá, ložiská, zábradlie a finálnu pochôdznu izoláciu nosnej konštrukcie.

Priebeh výstavby
Výstavbu mosta začala spoločnosť Doprastav v októbri 2011 zakladaním mosta na mikropilótach. Zakladanie pilierov v blízkosti rieky Moravy bolo náročné pre výšku spodnej vody v základových jamách. Výstavbe však pomohlo suché obdobie a nízky stav vody koncom roka 2011, ktoré výrazne uľahčilo hlavne zakladanie pilierov č. 10 a 11 na brehu rieky. Následne sa rozbehla betonáž základov a pilierov, a to na oboch brehoch rieky súčasne. Postupovalo sa smerom od rieky ku krajným oporám. Začali sa aj práce na objekte SO 03, a to násyp zemného telesa prístupovej komunikácie. V januári 2012 sa začali dovážať na stavbu prvé časti oceľovej konštrukcie, najprv piliere a následne aj časti mostovky. Ako prvá sa začala montovať inundačná časť mosta na rakúskej strane (dilatačný celok č. 5), po ňom dilatačný celok č. 3 na slovenskej strane. Zároveň sa začali sypať polostrovy do rieky Moravy, na ktorých stáli podperné bárky Pižmo potrebné na montáž hlavného poľa nad riekou. V polovici marca (13. 3. 2012) sa zmontovalo hlavné pole nad riekou a začala sa montáž a predpínanie ťahadiel. Do konca marca sa dokončila montáž celej nosnej konštrukcie mosta a začala sa montáž zábradlia. Dokončil sa násyp telesa prístupovej komunikácie a zrealizovali sa podkladové vrstvy. V apríli sa zrealizovala dynamická zaťažovacia skúška nosnej konštrukcie a na základe výsledku sa pripravil návrh zostavy tlmičov. Zároveň sa likvidovali prístupové komunikácie k pilierom a začalo sa odťažovanie polostrovov. V máji sa zrealizovali finálne vrstvy vozovky a dopravné značenie na prístupovej komunikácii, krycie nátery na oceľovej konštrukcii, osvetlenie cyklomosta a izolačná vrstva mostovky z materiálu Matacryl, ktorej realizáciu skomplikovalo a predĺžilo daždivé počasie. V júni prebehlo preberacie konanie a stavba bola úspešne odovzdaná obstarávateľovi.

Záver
Priebeh výstavby trikrát narušili klimatické podmienky, ktoré sa prejavili v októbri 2011 a v januári 2012 vyliatím rieky a zatopením veľkej časti staveniska a na prelome februá­ra a marca 2012 silnými mrazmi a ľadovými kryhami na rieke Morave. Tieto vplyvy spolu s daždivým májom spôsobili dvojtýždňové oneskorenie dokončenia mosta. Keď­že združenie malo klimatické vplyvy ošetrené v zmluve o dielo, stavebný dozor súhlasil s predĺžením termínu dokončenia stavby.

Pracovné rokovania a kontrolné dni na stavbe boli špecifické tým, že ide o medzištátny most, na ktorého financovaní sa podieľali dve krajiny – Slovensko aj Rakúsko. Všetka komunikácia vrátane povolení a rozhodnutí štátnych orgánov, technických, finančných či mesačných správ o postupe výstavby musela byť dvojjazyčná. Fakturácia objektu bola striktne rozdelená na slovenskú a rakúsku časť a obe boli takisto dvojjazyčné.

Výstavbu mosta za Doprastav zabezpečovalo stredisko VS-4 Ing. Petra Ďuriša, stavbyvedúcim bol Ing. Michal Smrečanský. Svojím dielom prispeli závod Predpínacie technológie, ktorý namontoval a predpínal ťahadlá v hlavnom poli, a závod Oceľové konštrukcie, ktorý vyrobil ložiská, 90 m oceľovej konštrukcie mosta a zábradlie s výplňou z ťahokovu.

TEXT: Ing. Peter Ďuriš
FOTO: Svetozár Horvát

Peter Ďuriš je vedúci strediska VS-4 v spoločnosti ­Doprastav, a. s.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.