Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov
Železničná trať Nové Mesto nad Váhom – Púchov je súčasťou V. európskeho koridoru. Modernizácia v časti úseku Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša sa začala v novembri 2009 a predpokladaný čas výstavby je 48 mesiacov.
- IV. etapa: žst. Trenčianska Teplá a žst. Dubnica nad Váhom a dva medzistaničné úseky Trenčianska Teplá – Dubnica nad Váhom a Dubnica nad Váhom – Ilava,
- V. etapa: žst. Ilava a žst. Ladce a dva prislúchajúce medzistaničné úseky Ilava – Ladce a Ladce – Beluša.
Etapy IV a V sú rozdelené na osem ucelených častí stavby – UČS 33 až 40.
Priebeh prác
Modernizácia spočíva v znesení starého železničného zvršku, komplexnej sanácii železničného spodku a vo vybudovaní nového odvodnenia tratí a staníc. Novopoložený železničný zvršok je v tvare UIC, má predpäté betónové podvaly v tvare BP 3 a koľajnice v tvare UIC 60. Táto zostava umožňuje traťovú rýchlosť v hlavných koľajach až do 160 km/h vrátane.
Príslušné mosty, podchody, nadjazdy a podobne sú modernizované tak, aby nedochádzalo k úrovňovému kríženiu akýchkoľvek komunikácií s traťou. Trakčné vedenie je vymenené v celom rozsahu, sú vybudované nové trakčné stožiare a na ne zavesená nová zostava vedenia. Zabezpečovacie zariadenie je modernizované na systém SIMIS s plánovanou aktiváciou približne na jeseň roku 2013.
–>–>
V roku 2010 sa realizovali dva medzistaničné úseky: Trenčianska Teplá – Dubnica nad Váhom a Ladce – Beluša. V Dubnici sa vybudoval nový cestný nadjazd s preložkou miestnej obslužnej komunikácie a v časti obce Príles nový podchod pre peších. V roku 2011 sa modernizuje traťový úsek Ilava – Ladce a od leta aj bratislavské zhlavie železničnej stanice Ladce. V traťovom úseku sa rekonštruuje cestný nadjazd v Tunežiciach, v ktorom sa vzhľadom na zmenu trasovania osí koľají pridáva jedno pole mostnej konštrukcie, a v obci Košeca, kde existujúce úrovňové priecestie nahradí nový nadjazd. V tomto roku zároveň prebehnú prípravné práce na mostných objektoch, ktoré sú nevyhnutné na začatie výlukových prác z dôvodu modernizácie koľají v ďalších rokoch.
Pokračovanie žst. Ladce – smer žilinské zhlavie a vybudovanie cestného podjazdu, ostrovných nástupíšť, podchodov pre cestujúcich a podobne je naplánované na jar roku 2012. Súčasne sa bude modernizovať úsek Dubnica – Ilava a celá žst. Trenčianska Teplá. V roku 2013 bude stavba dokončená zostávajúcimi dvoma železničnými stanicami Dubnica nad Váhom a Ilava, ako aj spomenutou aktiváciou zabezpečovacieho zariadenia SIMIS od firmy Siemens.
Investor: Železnice Slovenskej republiky Projektant: REMING Consult, a. s. Zhotoviteľ: Združenie ŽSR – Beluša v zložení: Strabag, s. r. o. – vedúci účastník združenia Viamont DSP, a. s., Porr (Slovensko), a. s., Boegl a Krýsl, k. s. Alpine Slovakia, a. s. Termín výstavby: 11/2009 – 2. kvartál 2014 |
TEXT: Ing. Petr Koval
FOTO: Strabag
Petr Koval je riaditeľom výstavby v spoločnosti Strabag, s. r. o.
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/inženýrské stavby.