2023 25 04 13 29 16 800 800 2 1190004 edit 01
Galéria(11)

Praha buduje štvrtú linku metra: Bude plne automatizovaná a hotová do konca dekády

Pražské metro je jediným metrom v Českej republike a tvorí základ systému mestskej hromadnej dopravy v Prahe. Denne prepraví vyše milión cestujúcich a ročne ho využije niekoľko stoviek miliónov ľudí. Prvých pasažierov prepravilo už roku 1974, pričom vznikať začalo o osem rokov skôr. Dnes sa pražské metro rozširuje o štvrtú linku, ktorá prepojí južnú časť mesta s centrom za obdivuhodných 15 minút.

Pri prvom výkope na Opletalově ulici v roku 1966 sa ešte nevedelo, že výsledkom stavebných prác bude metro. Pôvodne bola zamýšľaná len električková trať, ktorá bola navrhnutá popod centrum. Tento zámer sa však ukázal ako nedostačujúci a o rok neskôr sa rozhodlo o prestavbe projektu na metro. Po nerozhodných začiatkoch je dnes pražské metro jedným z pilierov mestskej hromadnej dopravy v Prahe a pre rozvíjanie metropoly sa neustále rozširuje.

V súčasnosti disponuje tromi linkami – A, B a C. Ako prvá bola v roku 1974 spustená linka C s deviatimi zastávkami, o štyri roky neskôr bola sprevádzkovaná trasa A. Ako posledná sa dočkala otvorenia linka B, ktorá bola verejnosti sprístupnená v roku 1985. Metro, ktoré je na niektorých miestach postavené dokonca pod hladinou rieky Vltava, má celkovú dĺžku až 65 kilometrov. 

2023 25 04 13 29 17 800 800 2 subterrapad1b
Budovanie pražského metra – linka D. | Zdroj: Subterra / Dopravný podnik hlavného mesta Prahy

Túto trasu Praha aktuálne predlžuje o ďalšiu linku – D. Prvé úvahy o výstavbe začali ešte pred Nežnou revolúciou. Finálna podoba projektu však bola schválená až v roku 2013 Magistrátom hlavného mesta Praha, pričom malo ísť o konečnú podobu. So začiatkom výstavby sa počítalo v roku 2021, projekt sa však potýkal s námietkami, žalobami či krízou spojenou s pandémiou Covid-19. Obyvatelia stovežatej sa nakoniec dočkali – výstavba sa spustila v druhom kvartáli roku 2022. 

Trasa štvrtej linky bude začínať východne od námestia Mieru, pod ulicou Sázavská a bude ukončená v Depe Písnice na južnom okraji Prahy. Celkovo je naplánovaných desať staníc metra, ktoré majú zásadne zlepšiť dopravnú situáciu v západnej časti južného okraja mesta, kde býva približne 150-tisíc obyvateľov. Tí môžu ako verejnú dopravu do centra aktuálne využívať iba autobusy a na Káčerove prestup na metro linky C. Nejde tak o vyhovujúce podmienky pre obyvateľov hlavného mesta.

2023 25 04 13 29 17 800 800 2 subterrapad1b
2023 25 04 13 29 16 800 800 2 1190004 edit 01
2023 25 04 13 29 16 800 800 2 1190073 edit
2020 02 10 10 58 37 800 800 2 2019 stanice pankrac pohled z lavky nad nastupistem 01
2020 02 10 10 58 32 800 800 2 2019 stanice pankrac pohled z lavky nad nastupistem
2020 02 10 10 59 55 800 800 2 2019 stanice olbrachtova severni vestibul
2020 02 10 11 12 04 800 800 2 2018 stanice pisnice pohled z eskalatoru k nastupisti
2020 02 10 11 20 27 800 800 2 2015 stanice namesti miru nastupiste prestup na trasu a

Metro má byť plne automatizované a nakúpené budú najmodernejšie automatické súpravy, čo znamená, že metro bude jazdiť bez strojvedúceho. Praha taktiež informuje, že využívané budú certifikované špičkové technológie. Samozrejmosťou bude vysoký komfort, či už samotných súprav alebo novovybudovaných staníc, cez ktoré budú návštevníci metra prechádzať k nástupištiam.

Výstavba štvrtej trasy pražského metra je rozdelená podľa náročnosti do štyroch na seba postupne nadväzujúcich etáp. Práce začínajú na najnáročnejšom úseku, ktorého výstavba potrvá najdlhšie, až sedem a pol roka. Najväčšia stanica metra D má byť situovaná na Pankráci a bude to prvá prestupná stanica v Prahe s bočnými nástupišťami. 

2020 02 10 10 58 37 800 800 2 2019 stanice pankrac pohled z lavky nad nastupistem 01
Stanica Pankrác s bočnými nástupišťami, pohľad z lávky. | Zdroj: Dopravný podnik hlavného mesta Prahy

Dnes, približne rok od zahájenia výstavby, boli ohlásené novinky. Vyrazených bolo približne 1,6 kilometra tunelov a do výstavby investovaných 1,8 miliardy českých korún (približne 76 miliónov eur). Ražby na prvom úseku metra D (Pankrác – Olbrachtova) budú prebiehať ešte necelé tri roky, do prelomu rokov 2025 a 2026. Predpoklad začatia výstavby druhého úseku od stanice Olbrachtova po Nové Dvory je tento rok na jeseň. Zastávka Olbrachtova bude taktiež výnimočná, pôjde totiž o prvú stanicu v Prahe s nástupišťami v oblúku trate.

K aktuálnemu stavu výstavby metra sa vyjadril aj Bohuslav Svoboda, primátor mesta Praha: „Stavba metra D je nie len jednou z priorít nového vedenia pražskej radnice, ale bezpochyby aj najväčším dopravným projektom v metropole v tomto desaťročí.” Ide pritom o najväčšiu pražskú investíciu tohto storočia.

„Pokiaľ všetko pôjde ako má, prví cestujúci sa v autonómnych vozidlách bez rušňovodičov prejdú už na konci roku 2029,” informoval prvý námestník primátora, Zdeněk Hřib. Ten v minulom roku dokonca stavbu zahájil, keďže bol primátorom Prahy. „Déčko dáme do dekády!” hrdo informoval Hřib.

2021 22 10 09 10 53 800 800 2 2021 20 10 13 23 23 800 800 2 2021 stanice nemocnice krc vestibul jih
Stanica Nemocnice Krč – vestibul juh. | Zdroj: Dopravný podnik hlavného mesta Prahy

Výstavbou metra D majú v Prahe vzniknúť aj nové mestské byty či podnikateľské príležitosti pre obyvateľov mesta. Na Nových dvoroch pripravuje mesto výstavbu mestskej štvrte krátkych vzdialeností s dvetisíc bytmi, školami, škôlkami a tiež kultúrnym centrom. Dôležitosť vybudovania metra tkvie aj v znížení emisií v doprave a v zlepšovaní kvality životného prostredia.

„Je skvelé sledovať, ako každý mesiac pribúdajú ďalšie metre vyrazených tunelov a stavba prvého úseku metra D naberá na obrátkach. Raziť sa bude ešte necelé tri roky a v celkovom súčte je pred nami ešte minimálne rovnaká porcia štôlní, ale najmä razieb oboch staníc a hĺbenie ich vestibulov. Dĺžkou sme zhruba v polovici, ale objemovo na asi štvrtine razieb prvého úseku metra D,” dodal o aktuálnom stave budovania metra Petr Witowski, predseda predstavenstva a generálný riaditeľ Dopravného podniku hlavného mesta Praha (DPP). 

Witowski zároveň potvrdil, že mesto intenzívne pracuje na automatizácii trasy D a pripravuje verejné zákazky na zakúpenie automatických vlakov a dopravného systému. Štvrtá linka tak má potenciál prekonať doterajšie štandardy pražského metra. Celkové náklady na výstavbu celej trasy sa odhadujú na 97,79 miliárd českých korun (vyše 4 miliardy eur).

2020 19 10 11 06 14 800 800 2 graf000
Stanica Nemocnice Krč – nástupište. | Zdroj: Jiří Černický / Dopravný podnik hlavného mesta Prahy

Dopravný projekt významne zlepší život obyvateľom Prahy a po dokončení sa môže stať aj jednou z najmodernejších liniek metra v Európe. Plán správádzkovania v roku 2029 je síce mierne optimistický, v tomto prípade ale nejde o Slovensko, kde pri dopravných projektoch takmer pravidelne nastávajú problémy.

Je teda nanajvýš pravdepodobné, že obyvatelia i návštevníci Prahy sa už o 7 rokov prevezú štvrtou linkou metra, zatiaľ čo Bratislava nemá ani zrekonštruovanú Hlavnú železničnú stanicu.