Je výhodné, keď stavbu dokončíme skôr
Galéria(5)

Je výhodné, keď stavbu dokončíme skôr

Jednou z hlavných činností Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) je príprava a realizácia opráv a výstavba diaľnic a rýchlostných­ ciest na základe vládou schváleného Plánu rozvoja diaľnic a ciest SR. Jednotlivé investičné akcie sú financované okrem zdrojov zo štátneho­ rozpočtu aj z európskych fondov, úveru a predaja diaľničných nálepiek. O zhodnotení tohtoročných investícií a ďalších plánoch­ sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom NDS, a. s., Igorom Chomom.

Podarilo sa vám v tomto roku naplniť zámery a plány?
Investičné zámery Národnej diaľničnej spoločnosti na rok 2009 sa napĺňajú podľa stanoveného plánu. Vo fáze prípravy, ale najmä realizácie, je výstavba všetkých dôležitých úsekov, ktoré ma v gescii NDS. Ich otvorenie v tomto roku nie je ohrozené vážnejším spôsobom. Napríklad v prípade úseku Žarnovica – Šášovské Podhradie je oficiálne odovzdanie naplánované na máj budúceho roka, no prvá časť úseku sa odovzdá v predtermíne do konca roka 2009. Takisto plánujeme dokončenie úseku Skalité – hranica s Poľskou republikou, i keď táto stavba nebude dostatočne využitá, kým nebude vybudovaný aj predchádzajúci úsek Svrčinovec – Skalité. Robíme však kroky, aby sa celý úsek pripravil z hľadiska dopravy a budúcej výstavby tunela Poľana.

Čo sa týka prípravy, v tomto roku sa nám nepodarí naštartovať výstavbu privádzača Levoča a úseku D3 Brodno – Kysucké Nové Mesto.

Pracujete na zákazkách pre rok 2010. Ako pokračuje ich výstavba?
Na stavbách, ktoré sa majú odovzdať budúci rok, sa pracuje naplno, pričom najdôležitejšou je pre nás stavba D1 cez Považskú Bystricu. Našou prioritou je dokončiť jej výstavbu čo najskôr, ukončenie v termíne máj 2010 vidím reálne. V budúcom roku chceme odovzdať do užívania aj úsek Žarnovica – Šášovské Podhradie, II. časť. Termín je november 2010, hľadáme však možnosti, ako výstavbu urýchliť.

V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi máte na budúci rok naplánovaných menej investičných akcií. Je to z dôvodu začatia výstavby PPP projektov?
Áno, je to jednak kvôli stavebným kapacitám, pretože ak sa rozbehnú prvé dva balíky PPP projektov v tomto roku, okamžite tu bude nedostatok kapacít, ako aj kvôli finančným kapacitám. Projekty PPP sú navrhnuté tak, že je potrebné kontinuálne začať na desiatich až pätnástich úsekoch. Samozrejme, že bude potrebné zapojiť množstvo stavebných firiem, veľkých, stredných aj malých, ktoré budú k dispozícii. A bolo by veľmi dobré, najmä teraz,  v časoch krízy, aby stavali predovšetkým slovenské ruky. Tiež je dôležité, aby sme čím skôr dokončili všetky rozpracované stavby diaľnic.

Druhým dôvodom je skracovanie času výstavby a zakontrahovaných akcií. Predlžovanie termínov, ktoré sa dialo v minulosti, už nepripúšťame. Dnes sa už nevyhýbame ani udeľovaniu pokút tomu, kto si zanedbá svoje odborné povinnosti, či už je to stavebný dozor, alebo zhotoviteľ stavby.

Ako sa takýmto prípadom chcete vyhnúť?
Nové zmluvy na výstavbu diaľnic pripúšťajú predlžovanie termínov pod prísnymi sankciami. Tie sú jasne definované, budeme si nárokovať aj zľavy z ceny pri nedodržaní kvality diela. Všetky termíny chceme dodržať alebo ich skracovať. Ak stavbu dokončíme skôr, je to výhodné tak z hľadiska bezpečnosti premávky, ako aj z hľadiska ekonomickej náročnosti diela. Neukončiť stavbu v termíne je zlé aj pre štát, aj pre verejnosť.

Rozlišujete prípravu a samotnú realizáciu stavieb. Aká je vaša filozofia v otázke pripravenosti?

Čo sa týka prípravy stavieb, veľký objem financií dávame na prípravu jednotlivých úsekov, ktoré sú zadefinované uzneseniami vlády SR. Prebieha predprojektová a projektová príprava, inžinierska činnosť a majetkovo-právne vysporiadanie.

Diaľničná sieť na Slovensku sa raz musí postaviť a nemá význam čakať. Lepšie je mať preto pripravené stavby so stavebnými povoleniami a čakať na financovanie, ako naopak, že prídu financie a my nebudeme mať urobenú prípravu. Takáto je naša filozofia a zatiaľ sa nám darí celkom dobre. 

Tab. 1: Uvedenie do prevádzky v roku 2009


Tab. 2: Začiatok výstavby v roku 2009

Rozhovor pripravila Magdaléna Lukáčová
Foto: archív respondenta, Dano Veselský

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.