Aplikácia predpínacieho systému Dywidag na mestskej estakáde v Považskej Bystrici
Súčasťou II. úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer v km 4,9 – 9,595 začínajúceho v križovatke Považská Bystrica – centrum a končiaceho napájacou vetvou križovatky Vrtižer je most SO 206-02b ako druhý dilatačný celok objektu SO 206. Na tomto úseku s dĺžkou necelých 5 km je navrhnutých celkovo 13 mostov. Na všetko predpätie mostnej nosnej konštrukcie sa použil lanový predpínací systém Dywidag, ktorého realizátorom bola spoločnosť SM7.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Realizácia predpätia nosnej konštrukcie
Technológia výstavby metódou postupného vysúvania si vyžiadala prispôsobenie predpätia zaťaženiu nosnej konštrukcie vo fáze vysúvania pomocou centrických káblov umiestnených vnútri betónového prierezu a následne pre fázu používania pomocou voľných káblov umiestnených mimo betónového prierezu a vedených deviátormi a priečnikmi vnútri komory.
Pracovníci spoločnosti SM7 sa podieľali na technológii výsuvu a aj na samotnej realizácii prikotvenia výsuvného nosa na priečnik prvého betonážneho postupu. Pripnutie sa realizovalo pomocou celozávitových predpínacích tyčí Dywidag s označením 36WR a pevnosťou ocele 950/1050 MPa uložených v oceľových vinutých rúrach DN 50 mm. Na jeden mostný objekt sa použilo spolu 104 kusov tyčí s celkovou hmotnosťou asi 3,3 tony uložených vo zvislom a vodorovnom smere s dĺžkami jednotlivých tyčí približne 4 až 5 m (obr. 2). Náročnosť realizácie priečnika na prikotvenie nosa sa zvyšovala potrebou uloženia mäkkej výstuže, ako aj kotvenia súdržnej výstuže, osadením mŕtveho kotvenia a kotvením voľných káblov s priechodkami na voľné káble. Na predpätie tvorené súdržnými a voľnými káblami sa použilo predpínacie lano s priemerom 15,3 mm s pevnosťou 1570/1770 MPa.
Ako centrická súdržná výstuž hlavných trámov sa použili predpínacie vložky v počte 8 × 15 lán v dolnej doske a 16 × 12 lán v hornej doske (obr. 3). Káble sa v pracovných škárach spojovali tak, že polovica z nich prechádzala do nasledujúceho betonážneho taktu. V prvých štyroch lamelách zachytávali zaťaženie postupného budovania mosta vysúvaním v stenách nosnej konštrukcie aj 12-lanové predpínacie vložky.
V odbočujúcich vetvách sa použilo 6 × 15-lanových predpínacích vložiek. V miestach, kde sa z hlavného trámu odpája rampa, sa súčasne s betonážou hlavného trámu vybetónovala časť rampy spolu s vinutými oceľovými rúrami bez predpínacej výstuže. Predpínacia výstuž rampy sa následne budovala na pevnej skruži až po vysunutí celého mosta. Predopnutie rámp sa realizovalo z komory vzhľadom na už plánovane existujúce objekty SO 217-01 a SO 217-02.
Pre nesúdržnú výstuž – voľné káble – sa použili predpínacie vložky v počte 6 × 12 lán s priemerom 15,3 mm v úprave monostrand, t. j. lano v HDPE obale vyplnenom tukom. Laná boli uložené v HDPE rúrach a dodatočne ochránené injektážnou zmesou pred napnutím. Súčasťou budovania lamiel bola realizácia HDPE priechodiek do deviátorov a priečnikov s dostatočným presahom na napojenie dráh voľných káblov (obr. 4). Práce na uložení a zváraní HDPE rúr pre dráhy voľných káblov prebiehali až po samotnom vysunutí mosta. Následne sa pristúpilo k osadzovaniu lán typu monostrand. Dĺžky jednotlivých káblov, ktoré prechádzali cez 2 až 3 polia, boli v rozpätí asi 90 až 180 m. Káble dosahujúce dĺžku až 180 metrov boli v miestach prechádzajúcich cez odbočujúcu rampu z hlavného trámu. Tu bolo potrebné na jednom mieste uložiť pozdĺžnu predpínaciu súdržnú výstuž spolu s predpínacou výstužou odbočujúcej vetvy a voľnými káblami. Laná voľných káblov boli po osadení zainjektované a následne obojstranne predopnuté na dosiahnutie požadovaného predpätia.
Celkovo sa na súdržnú výstuž jedného mosta použilo asi 190 ton predpínacej výstuže a na voľné káble asi 55 ton predpínacej výstuže.
Práce na pravom moste sa začali v októbri 2008, kde sa do konca roka vysunuli 4 lamely v celkovej dĺžke asi 120 m. Celý pravý most sa vysunul do konca mája 2009. Následne sa výsuvný nos demontoval a koncom júna sa začali práce na nosnej konštrukcii ľavého mosta. Do konca roka 2009 bol vysunutý aj celý ľavý most. Rýchlosť výstavby dosahovala miestami 90 až 100 m za mesiac. Zmieňovanú rýchlosť postupu prác komplikovalo budovanie odbočujúcich rámp z hlavného trámu.
Pracovníci SM7 sa podieľali na osadení tenzometrov na sledovanie stavu napätosti v konštrukcii na súdržných, ako aj voľných kábloch pravého mosta.
Záver
V súčasnosti sa stavebné práce na nosnej konštrukcii spojené s predpätím mostného objektu SO 206-02b blížia k záveru. Dodržanie termínu výstavby estakády daných parametrov v požadovanej kvalite si vyžaduje výbornú spoluprácu a koordináciu prác staviteľov, ktorá sa odzrkadlila aj v tomto prípade. Termín sprejazdnenia úseku D1 Sverepec – Vrtižer je naplánovaný na máj roku 2010.
Ing. Maroš Demjan
Foto: SM7
Maroš Demjan je vedúci oraganizačnej zložky spoločnosti SM7, a. s., o. z.
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.