Tunel Horelica po 53 mesiacoch prevádzky
Stavba s európskymi parametrami, cesta I/11 Čadca – obchvat mesta, I. etapa, vizitka 21. storočia, ukážkový príklad kvality v stavebníctve na Slovensku. Aj takto nazývajú šesťstometrový tunel Horelica, dominantu a pýchu zároveň. Presne 29. októbra 2004 po slávnostnom otvorení bola v tuneli spustená prevádzka osobnej aj nákladnej dopravy.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Od spracovania projektovej dokumentácie tunela Horelica v stupni na stavebné povolenie došlo vstupom Slovenska do EÚ k zmene predpisov, noriem a smerníc v oblasti protipožiarneho zabezpečenia tunelov. Z toho vyplývali požiadavky na únikové cesty a komunikáciu v tuneli, ako aj na technologické, oznamovacie, informačné, signalizačné, vetracie, napájacie, zabezpečovacie vedenia a zariadenia. Zároveň vznikli nové požiadavky a prístupové komunikácie na zásah hasičského a záchranného zboru.
Charakteristika stavby

Geologickú stavbu horninového prostredia tvorí tektonicky silne porušené a na dvoch koncoch zvetrané ílovcovo-pieskovcové súvrstvie karpatského flyšu. Všetky banské raziace práce sa realizovali novou rakúskou tunelovacou metódou za nepretržitého geotechnického a geologického monitoringu. Výrub tunela sa budoval vo vystrojovacích triedach TT IV až TT VI a bol zabezpečený primárnym ostením zo zvaraných sietí, priehradových nosníkov a radiálnych svorníkov – samozavrtávacích kotiev zmonolitnených striekaným betónom. Ochranu proti podzemnej vode zabezpečili plášťová polyetylénová izolácia a drenážny systém.

Z hľadiska protipožiarneho zabezpečenia bol tunel vybavený liatinovým požiarnym vodovodom s hydrantmi umiestenými na jednej strane tunela, vo výklenkoch po sto metroch. Vodovod bol napojený cez čerpaciu stanicu v obslužnom objekte na požiarnu nádrž s kapacitou 200 m3, dopĺňaný cez výtlačný vodovod z rieky Kysuca alebo z mestského vodovodu. Na bezpečný únik osôb v prípade havárie, prípadne na príjazd osobného záchranného automobilu sa vybudovala 376 metrov dlhá úniková chodba so šírkou 3,3 a výškou 2,5 metra. Úniková chodba sa viedla v trase budúcej ľavej tunelovej rúry. Dve tunelové spojky na únik osôb boli s tunelom prepojené vo vzdialenosti 180 metrov. Na vstupe do únikovej chodby z tunela aj na východe z nej pri portáli Čadca sa vytvorili požiarne predsiene uzavreté protipožiarnymi dverami.
Súčasťou stavebnej časti tunela Horelica bol združený prevádzkovo-technologický objekt situovaný vedľa portálu Čadca. Ide o dvojpodlažný železobetónový objekt v tvare zrezaného valca, ktorý je súčasnosti prisypaný, ale po dobudovaní druhej tunelovej rúry bude mať charakter podzemného objektu. Nachádza sa v ňom riadiaci centrálny systém – srdce tunela a celého obchvatu Čadce s dĺžkou 5 961 km.
Tunel Horelica bol dlhodobo obojsmerný, preto sa veľká pozornosť venovala bezpečnosti dopravy – tunel sa navrhol ako bezpečný, komfortný a s väčším profilom. Osvetlenie, dopravné značenie, úprava povrchu tunela, jeho architektonické stvárnenie, kvalita a protišmykové vlastnosti vozovky umožňujú užívateľom jazdu v najlepších podmienkach, pohodlí a bezpečí.
Technologická časť tunela

Celé riadenie dopravných, požiarnych a technologických stavov zabezpečujú redundantné automatické jednotky SIEMENS – PLC Simatic S7 na pracovnej úrovni riadenia. Pomocou komunikačného rozhrania a programového prostredia v jednotlivých procesných úrovniach sú riadené všetky stavy tunela a celého úseku. Vizualizačný hardvér a softvér umožňujú sledovanie a riadenie všetkých procesov a stavov v reálnom čase a na redundantných serveroch je archivovaný celý dátový skutočný stav. Centrálny riadiaci systém je cez optické linky prepojený s dispečingom hasičského a záchranného zboru a so SSC – správou a údržbou rýchlostných ciest Čadca, kde sa distribuujú všetky vizuálne, hlasové a dátové informácie on-line.
Všetky technologické zariadenia sa napájajú na elektrickú energiu z dvoch nezávislých zdrojov. V prípade výpadku elektrickej energie sa celá činnosť tunela napája záložnými zdrojmi UPS na 15 minút s okamžitou reakciou a dieselgenerátorom pre prípad výpadku elektrickej energie na dlhší čas. Všetky zariadenia technológie sa ovládajú automaticky centrálnym riadiacim systémom. Prevádzku tunela Horelica kontrolujú dvaja operátori v obslužnom objekte, kde je operátorské stanovisko.
Poznatky z výstavby a prevádzky tunela
Stavebné a technologické riešenie tunela vyhovuje požiadavkám európskych pravidiel bezpečnosti. Zásady bezpečnej premávky a prevádzky tunela spočívajú v:
- okamžitom informovaní vodiča o nebezpečí,
- urýchlenom poskytnutí pomoci v nasledujúcich minútach,
- poskytnutí možnosti úniku vodičom,
- privolaní prvej pomoci (SOS skrine),
- úniku osôb (únikové spojky a chodba),
- veľkosti profilu a protipožiarnej vybavenosti tunela – musí umožniť jednoduchý a rýchly zásah záchranárov, najmä hasičského záchranného zboru a lekárskej prvej pomoci,
- kvalifikovanom, vybavenom a vycvičenom riadiacom a záchrannom personále.

V letnom období bola hladina rieky Kysuca nižšia, ako bol zrealizovaný odber do odberného objektu, ktorý zásobuje vodou požiarne nádrže umiestnené pod plochou pred obslužným objektom – dispečingom. Preto sa musel pod miestom odberného objektu zrealizovať kamenný prach na zdutie hladiny rieky Kysuca, a teda zabezpečiť požiarnu vodu za akéhokoľvek počasia.
Počas polročnej skúšobnej prevádzky prebiehalo zaškoľovanie operátorov a ich oboznamovanie sa s technológiou a obsluhou tunela. Závery zo skúšobnej prevádzky potvrdili, že tunel Horelica je spôsobilý na bezpečnú prevádzku cestnej dopravy. Technologické, oznamovacie, zabezpečovacie a riadiace zariadenia tunela sa ukázali ako bezproblémové a fungujú stopercentne dodnes. Jediným menším problémom boli snímače požiaru v únikovej chodbe. Do niektorých zatekala voda z ostenia štôlne, ktorá je dočasná a nemá plášťovú izoláciu, pretože v mieste únikovej chodby bude v budúcnosti druhá tunelová rúra. Každý snímač bol teda zabezpečený strieškou z plechu. Z tohto vyplýva, že snímače by mali byť v ďalších tuneloch vodotesné.
Počas 53 mesiacov prevádzky tunela sa prečisťovalo pozdĺžne odvodnenie po stranách ostenia tunela z čistiacich šachiet krtkovaním. V jednom mieste sa použilo frézovanie v dĺžke 5 m, nakoľko drenáž bola upchatá. Ďalej sa popod vozovku prečisťovali priečne drenáže, ktoré sa zanášali sedimentmi okolitej horniny a výluhmi zo striekaného betónu.

Ďalším problémom boli poklopy na kanalizačných šachtách v tuneli a mimo tunela, ktoré sú na kraji jazdného pruhu a niekedy pri prejazdoch ťažkých kamiónov vyskakovali aj napriek tomu, že sa navrhli a osadili atypické, veľmi ťažké liatinové poklopy vyplnené betónom s váhou asi 360 kg. Tento problém sa vyriešil priskrutkovaním každého poklopu k rámu.
Geologické problémy
Pri razení tunela v 280 metroch spôsobila pozemná voda v dôsledku nevhodnej geológie v misovite uložených vrstvách zával a vznikol otvor až na povrch. V tomto mieste malo nadložie 15 m. Pre veľmi nevhodnú geológiu, geotechnické poruchy a podzemnú vodu flyšového pásma sa zaistilo primárne ostenie tunela ihlovaním, samozavŕtavacími kotvami, arkusmi a striekaným betónom. V mieste závalu najmä v jarných mesiacoch vzlínala na ostenie a obslužný chodník podzemná voda, preto sa v dvoch vedľajších čistiacich šachtách urobili odvodňovacie vrty. Podzemná voda sa tak vpustila spoza ostenia a chodníka do kanalizácie.
Význam tunela
Cez tunel dnes prejde priemerne až 800 vozidiel za hodinu. Doprava sa tak vyhne obciam Oščadnica, Horelica a mestu Čadca, pričom dochádza k zníženiu nehodovosti na danom úseku, k bezpečnejšiemu a rýchlejšiemu prejazdu. Odľahčilo sa centrum Čadce, znížilo sa ohrozenie chodcov a účastníkov premávky a zlepšila sa vnútromestská doprava.
Ing. Peter Máša
Foto: VÁHOSTAV-SK
Peter Máša pracuje v spoločnosti VÁHOSTAV-SK, a. s., Žilina, kde pôsobí ako projektový manažér významných vodohospodárskych a dopravných stavieb.
Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.









