Riešenie debnenia pre administratívny komplex Lakeside park v Bratislave
Galéria(7)

Riešenie debnenia pre administratívny komplex Lakeside park v Bratislave

Partneri sekcie:

Súčasná výstavba 22-poschodovej veže komplexu Lakeside park v bratislavskej mestskej časti Nové Mesto predstavuje prvú zo štyroch etáp. Súbor budov s celkovou plochou 88-tisíc m2 bude po dobudovaní slúžiť ako obchodné a administratívne centrum. Stavba tohto komplexu je charakteristická náročnosťou nielen pri dodávaní materiálu na stavbu, ale aj pri riešení zadebňovania jednotlivých konštrukcií.

Objekt sa skladá zo štyroch dilatačných celkov. Výšková časť budovy má 22 nadzemných podlaží a nízka časť 8 podlaží. Zvislým nosným systémom tohto administratívneho bloku je železobetónové jadro a sústava železobetónových stĺpov. Tie podopierajú monolitické bezprievlakové dosky s hlavicami, v nízkej časti bez hlavíc. Podzemné parkovisko s 2 NP a 3 PP tvorí väčšiu časť spodnej stavby. Jeho nosným systémom je skeletová konštrukcia so stĺpmi a bezprievlakovými stropnými doskami s hlavicami. Parkovací dom je jednopodlažný. Strop s hlavicami má v tejto časti hrúbku 200 mm. Zvislé nosné prvky tvoria stenové piliere 2 × 0,3 m. Výška objektu je asi 83,5 m. Výstavba jednotlivých dilatačných celkov prebiehala súčasne s určitým vzájomným časovým posunom.

Medzi prvými sa na stavbu dodalo ručné stenové debnenie vysoké 2,4 m, pomocou ktorého sa zhotovila základová doska hrubá 2 m. Na zvislé konštrukcie stien i stĺpov sa použilo veľkoplošné rámové debnenie. Stĺpy kruhového prierezu sa debnili oceľovým debnením s výškou 8 a 13 m a s priemerom 800 mm. Betonáž prebiehala v jednom výškovom zábere. Debnenie stropných dosiek sa riešilo pomocou stropného debnenia i podperného systému, ktoré sa zvolili na základe výšky podlaží, zložitosti tvaru a umiestnenia debnených konštrukcií. Na stavbu sa ďalej dodali tieto systémy: skladacie plošiny, schodisková veža a bezpečnostné prvky.

   
 Pohľad na rozostavaný objekt Lakeside Park  Použitie oddebňovacích rohov – pohľad na vonkajšiu stranu debnenia

Najzložitejšou z hľadiska debnenia bola výšková časť budovy. Tá bola špecifická napr. stropmi s hlavicami, ktorých výškové úrovne sa menili na jednom podlaží i niekoľkokrát, šikmými konštrukciami rámp s veľkými svetlými výškami, otvormi v stropoch alebo presahom stropnej dosky oproti spodnému podlažiu o 900 mm. Takisto bolo treba niektoré stenové konštrukcie medzi stĺpmi (vysokými až 2 m) podoprieť ako prievlak podperným systémom.

Použité debniace systémy na stavbe:

  • ručné stenové debnenie Frami,
  • veľkoplošné rámové debnenie Framax,
  • stĺpové kruhové debnenie RS,
  • stropné debnenia Dokaflex,
  • podperný systém Staxo,
  • skladacie plošiny K,
  • samošplhacie debnenie Ske 50,
  • nosníkové stenové debnenie Top 50.

Novinkou, ktorá mala na tejto stavbe premiéru, bolo samošplhacie debnenie nasadené na jadro výškovej stavby. Dôvodom jeho nasadenia bol nedostatočný počet žeriavov (dva vežové a dva autožeriavy) a snaha skrátiť termín výstavby. I keď sa na vertikálny presun debnenia vnútorných šácht použili žeriavy, značnú časť presunu (debnenia veľkej vnútornej časti a obvodu jadra) riešila hydraulika.

 Debnenie jadra výškovej časti  Plošina vytvorená zo šachtových teleskopických nosníkov, na ktorej je položené debnenie menších vnútorných šácht

Toto samošplhacie debnenie pracuje nezávisle od žeriava i od počasia na stavbách rôznych tvarov a výšok. Podľa členitosti pôdorysu možno konzoly debnenia umiestniť podľa potreby a vytvoriť z nich jednu plošinu. Každá z konzol má únosnosť 5 ton. Debnenie sa posúva vždy o jeden betónovací záber (maximálna výška záberu 5,5 m). Pomocou vytvorenej šplhacej konštrukcie možno presúvať nosníkové stenové i rámové debnenia. Šplhacia konštrukcia je po celý čas ukotvená v betóne. Bezpečnosť a rýchlosť zvyšujú široké a uzatvorené pracovné plošiny. Zdvíhanie stenového debnenia uloženého na šplhacej konštrukcii zabezpečujú šplhacie automaty s hydromechanickým pohonom. Princíp šplhania spočíva v posunutí šplhacieho profilu, po ktorom sa následne zdvihne šplhacia konštrukcia.

Pre steny jadra výškovej časti sa navrhlo nosníkové stenové debnenie v kombinácii s oddebňovacími rohmi (debnenia na celé jadro 900 m2, výška debnenia 4,0 m a výška záberu betonáže 3,7 m). Vo vnútorných menších šachtách sa debnenie položilo na šachtové plošiny vytvorené zo šachtových teleskopických nosníkov. Pri vnútornej veľkej šachte a obvodových stenách jadra sa debnenie umiestnilo na šplhacie debnenie, ktoré sa posúvalo od 3. do 20. NP. Tvorilo ho 25 konzol s 25 šplhacími automatmi. Jeden výškový záber trval 6 až 7 dní. Celé jadro sa odlievalo naraz. Pri uvedenom cykle bolo možné dosiahnuť predstih jadra oproti stropom 2 až 3 podlažia. Montáž panelov pomocou nosníkového stenového debnenia prebiehala priamo na stavbe.

 Pohľad na samošplhacie debnenie  Jednostranné debnenie steny opornými kozami

Dodávke materiálu na stavbu Lakeside parku predchádzalo vypracovanie projektov správneho nasadenia debnenia. Táto stavba bola charakteristická náročnosťou nielen pri riešení zadebnenia jednotlivých konštrukcií, ale aj pri servise a dodávaní materiálu – či z hľadiska času, alebo množstva.

Základné údaje o stavbe:

Developer: TriGránit
Realizátor: Skanska PS, a. s.,  ­Bratislava
Začiatok výstavby: september 2006
Predpokladané ukončenie 1. etapy: prvý štvrťrok 2008

Text a Foto: Doka