S pôvodnou fasádou. Bývalý Prior v Košiciach nahradil obchodný dom Urban

Po viac než ročnej rekonštrukcii, ktorá transformovala bývalý košický obchodný dom Prior, otvorili v apríli jeho aktualizovanú verziu – Obchodný dom URBAN. Rekonštrukcia sa sústredila predovšetkým na optimalizáciu prevádzky a funkcií, ktoré objekt návštevníkom ponúkal, ikonický a ľahko rozpoznateľný vzhľad ostal prezieravo zachovaný.

Popri zachovaní tradičnej maloobchodnej funkcie priniesol rekonštruovaný objekt do lokality nový obsah v podobe zmodernizovaných interiérov a optimalizovanej skladby služieb, ktorá vhodne doplní existujúcu ponuku. Najväčšími zmenami prešiel interiér budovy.

S cieľom presvetlenia priestoru foodhallu bolo medzi 3. a 4. nadzemným podlažím odstránených viac ako sto štvorcových metrov pôvodnej stropnej konštrukcie. Vznikol tak priestor s úplne odlišnou atmosférou – galéria, ktorá presvetľuje priestor foodcourtu. Tomu je venované celé tretie podlažie.

Súčasťou otvorenia je aj pop-up výstava dvoch slovenských súčasných umelcov. Marek Kvetan a Viktor Frešo vytvorili inštaláciu s názvom Vertikály, ktorá je umiestnená v zasklenom vstupnom priestore obchodného domu a vznikla v spolupráci so site-specific festivalom Biela noc.

Výstava bola vytvorená špeciálne pre transparentný vstupný priestor obchodného domu, ktorý pomyselne maže hranicu medzi vonkajškom a vnútrajškom ikonickej budovy. Predstavuje tak prvú kultúrnu lastovičku, ktorá snáď prispeje k obnoveniu kultúrneho života v metropole východu.

Sprievodná výstava je umiestnená v pomyselnom prechode medzi exteriérom a interiérom.
Sprievodná výstava je umiestnená v pomyselnom prechode medzi exteriérom a interiérom. | Zdroj: Arkon

Umelecká fasáda

Kompletnou obnovou prešla aj umelecká fasáda od akademickej sochárky Jany Bartošovej Vilhanovej s typickými obkladovými tvarovkami. Historicky chránená fasáda je typickým prvkom obchodného domu a ku košickému korzu jednoducho patrí.

Fasáda ostala zachovaná v podobe, v akej bola. Odstránený bol len veľký reklamný baner, ktorý do interiéru ulice pridával veľké percento vizuálneho smogu. Koncepcia reklamy bola vytvorená nanovo, aby bola v súlade s pôvodnou architektúrou, a vznikala v úzkej spolupráci s pamiatkovým úradom v Košiciach.

Autorkou umeleckej fasády je Jana Bartošová Vilhanová. Špecifické obkladačky vďaka rekonštrukcii opäť vynikli.
Autorkou umeleckej fasády je Jana Bartošová Vilhanová. Špecifické obkladačky vďaka rekonštrukcii opäť vynikli. | Zdroj: Arkon
Alexandra Müllerová

Článok bol publikovaný v ASB Špeciáli TOP 50 01/2021.