Vizualizácie úpravy hradeckého námestia.
Galéria(6)

Z námestia už nebude až také parkovisko. Hradec Králové pozná koncept projektu centra mesta

Partneri sekcie:

Kritizované historické Veľké námestie v Hradci Králové, ktoré dnes slúži viac autám ako obyvateľom, by sa malo po plánovanej rekonštrukcii vrátiť ľuďom. Autá však z centra úplne nezmiznú.

Cieľom rekonštrukcie námestia v historickom centre mesta je vytvoriť zdieľanú zónu. Tá by sa mala stať miestom pre chodcov, cyklistov, zeleň, nové verejné osvetlenie či konanie podujatí, ale aj automobily. Nový projekt s ich odstránením neráta, zníži sa len kapacita parkovacích miest z terajších 230 na plánovaných 65.

Upravený projekt rekonštrukcie námestia zverejnilo mesto na svojich oficiálnych stránkach s tým, že do tvorby podoby nového centra sa zapojila aj široká verejnosť.

Image (3)
Vizualizácia návrhu nového námestia v Hradci Králové.
Pohľad z Bielej veže
Vizualizácie úpravy hradeckého námestia.
Upravený projekt rekonštrukcie námestia zverejnilo mesto na svojich oficiálnych stránkach s tým, že do tvorby podoby nového centra sa zapojila aj široká verejnosť.

„Mesto chce pôvodný projekt upraviť a doplniť o nové prístupy a perspektívy. Architekti v koncepte zohľadnili aj výstupy z participatívneho projektu s verejnosťou, v rámci ktorého sa k novej podobe Veľkého námestia vyjadrilo tisíce občanov,“ uviedla v tlačovej správe hovorkyňa mesta, Kateřina Rohlíčková. Dokumentácia projektu bude v najbližších dňoch predstavená zastupiteľom aj širokej verejnosti.

Premena centra mesta je na stole už niekoľko rokov. Mesto si na jar minulého roka nechalo posúdiť možnosti ďalšieho postupu v príprave revitalizácie Veľkého námestia, pričom do úvahy prichádzalo hneď niekoľko variant.

Najmä pre finančné a časové kapacity sa vedenie mesta rozhodlo „prepracovať projektovú dokumentáciu na základe upraveného pôvodného konceptu a následne predložiť novú žiadosť o územné rozhodnutie,“ uviedla primátorka mesta Pavlína Spirngerová.

Pohľad z Bielej veže
Pohľad z Bielej veže | Zdroj: architekti chmelík & partneři

Doprava by sa mala upokojiť, chodci však prednosť mať nebudú

Prevádzka celého územia je navrhnutá v režimu zdieľanej zóny s obmedzenou rýchlosťou vozidiel a možnosťou len na vyhradených miestach. Zdieľaná zóna v praxi znamená, že žiadna forma dopravy nie je uprednostňovaná.

„Chodci, cyklisti aj automobily sú si rovní. Vznikne tak otvorený priestor a príjemná zóna pre návštevníkov Veľkého námestia. V návrhu je kladený dôraz na bezbariérovosť celej plochy námestia, všetko sa odohráva tak, ako to bolo historicky, celé námestie bolo jednotnou vydláždenou plochou,“ doplnil jeden z autorov nového konceptu štúdie architekt Jiří Krejčík.

Hradecké námestie je neslávne známe tým, že v historickom centre parkujú stovky áut, čo nie je úplne v súlade s tvorením a plánovaním miest pre ľudí. Preto sa nemožno čudovať, že medzi najčastejšie podnety zapojenej verejnosti patrilo zníženie počtu parkovacích miest a snaha vrátiť námestie späť občanom ako miesto stretávania. V pôvodnej verzii sa počítalo pôvodne so 60 parkovacími miestami, nová štúdia ju však mierne navýšila.

Súčasná situácia v Hradci Králové.
Súčasná situácia v Hradci Králové. | Zdroj: Google Maps

S náhradou parkovacích miest sa začalo už v ostatnom období výstavbou parkovacích domov v Regiocentre Nový pivovar a v Gayerových kasárňach, kde sú k dispozícii voľné kapacity. „Ďalšie parkovacie miesta v historickom centre navrhujeme na Komenského ulici, kde by malo prísť k zmene profilu ulice a vybudovaním zhruba 90 kolmých parkovacích miest naviac,“ povedal architekt Jaromír Chmelík.

Všetky získané dáta pozbierané online dotazníkovým šetrením i osobne slúžili ako jeden z podkladov pre vypracovanie konceptu štúdie. Tú spracovávalo združenie ARN studio s.r.o – architekti chmelík & partneři s.r.o.

Zeleň aj zachytávanie zrážkovej vody

Projekt si dáva za cieľ prispôsobiť toto historické miesto súčasným potrebám a očakávaniam súčasných i budúcich generácii. V súlade s touto myšlienkou dokument detailnejšie rozpracováva riešenie priestoru, súčasné i nové prvky.

„Kladieme dôraz na zmenu klímy a elimináciu tepelných ostrovov, oproti pôvodnej verzii projektu na námestí pribudli stromy. Navrhujeme ale ďalšie opatrenia k spríjemneniu klímy v priestore. Pôjde napríklad o špeciálny systém zavlažovania a hmlových prvkov založených na kolobehu dažďovej vody, ktorá by sa zachytávala z plochy námestia a po následnom prefiltrovaní sa použila na ochladzovanie celého priestoru námestia, vrátane zavlažovania navrhovaných alejí stromov,“ opísal zámer Jaromír Chmelík.

Revitalizácia historického centra v Hradci Králové sľubuje zlepšenie a vytvorenie verejného priestoru pre ľudí. Otáznym však ostáva, či nový koncept návrhu nie je trochu málo ambiciózny z pohľadu súčasných znalostí urbánneho plánovania a potrebnej adaptácii.

Mesto má jedinečnú šancu dostať z historického centra autá úplne, ale podľa návrhu sa ju zatiaľ rozhodlo nevyužiť. Koncept štúdie Veľkého námestia však bude v najbližších týždňoch prejednávaný s hradeckými zastupiteľmi, komisiami, výbormi, verejnosťou, podnikateľmi aj rezidentmi. Až po zapracovaní relevantných pripomienok by mal vzniknúť čistopis štúdie. Výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie mesto plánuje až na záver roka.

Upravený projekt rekonštrukcie námestia zverejnilo mesto na svojich oficiálnych stránkach s tým, že do tvorby podoby nového centra sa zapojila aj široká verejnosť.
Upravený projekt rekonštrukcie námestia zverejnilo mesto na svojich oficiálnych stránkach s tým, že do tvorby podoby nového centra sa zapojila aj široká verejnosť. | Zdroj: architekti chmelík & partneři