Petra Marko

Petra Marko: Musรญme byลฅ otvorenรญ aj ลฅaลพkรฝm diskusiรกm

Partneri sekcie:

Radila britskej vlรกde vย otรกzkach rozvoja infraลกtruktรบry. Spoluzaloลพila ateliรฉr mestotvorby aย miestotvorby, pravidelne prednรกลกa na medzinรกrodnรฝch fรณrach a dlhรฉ roky ลพila v zahraniฤรญ, kde aj ลกtudovala. Od januรกra tohto roka prevzala naลกe hlavnรฉ mesto zย pozรญcie riaditeฤพky Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislavy.

Vย Londรฝne ste ลพili 15 rokov. Rodilo sa toto rozhodnutie ลฅaลพko โ€“ vziaลฅ pozรญciu riaditeฤพky Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislavy?

S manลพelom sme priลกli do Bratislavy zhruba pred tromi rokmi. Vย tom obdobรญ (po brexite, covide) to malo svoje dรดvody aj preto, ลพe sa nรกm rozbehlo viacero projektov v ฤŒesku aย na Slovensku. Keฤ uลพ sme boli na Slovensku, vnรบtorne som cรญtila, ลพe by som chcela prispieลฅ k rozvoju tohto mesta aj z pozรญcie verejnej sprรกvy. Bola to vรฝzva, ktorรก ma lรกkala.

Keฤ sa minulรฝ rok otvorilo vรฝberovรฉ konanie na pozรญciu riaditeฤพa/riaditeฤพky metropolitnรฉho inลกtitรบtu, povedala som si, ลพe toto je presne tรก vรฝzva a prรญleลพitosลฅ pomรดcลฅ mestu. Myslรญm si, ลพe aj napriek krรญzam aย sลฅaลพenej situรกcii miest na Slovensku celkovo (ฤo sa tรฝka naprรญklad rozpoฤtu) je tu prรกve teraz obrovskรก prรญleลพitosลฅ posรบvaลฅ Bratislavu dopredu.

Bratislava mรก dnes jednoznaฤnรบ vรญziu aย vedenie mesta, ktorรฉ sa pozerรก na kvalitu ลพivota, verejnรฝch priestorov aย vรดbec na to, ako sa tu ฤพudia cรญtia. Zรกroveลˆ mรก na ฤalลกie tri roky bezplatnรฉ poradenstvo Bloomberg Associates, ktorรญ radili mestรกm po celom svete.

Vย tom som videla ลกancu aj na prepojenie svojich zahraniฤnรฝch skรบsenostรญ. Bratislava sa za poslednรฝch 10 rokov vรฝrazne posunula. Tรญ, ktorรญ sรบ tu dlhodobo, moลพno tento posun do takej miery nevnรญmajรบ. Ale ฤerstvรฝm pohฤพadom zvonka naozaj vidรญm, ลพe veฤพa vecรญ, ktorรฉ tu dlhodobo stรกli, sa podarilo rozbehnรบลฅ a uลพ aj pretaviลฅ do reรกlnej zmeny.

Nรกmestie SNP
Nรกmestie SNP mรก prejsลฅ rozsiahlou rekonลกtrukciou. | Zdroj: Mesto Bratislava

Vย รบrade riaditeฤพky Metropolitnรฉho inลกtitรบtu Bratislavy ste uลพ viac ako pol roka. Akรฝ bol vรกลก ลกtart v tejto รบlohe?

Bol to rรฝchly nรกbeh. Vย podstate som bola od prvรฉho dลˆa v exekutรญve. Metropolitnรฝ inลกtitรบt mรก dnes uลพ pรคลฅ rokov a zo startupu sย veฤพkรฝm entuziazmom a nesmiernou energiou sa stรกva ลกtruktรบrovanรก organizรกcia, ktorรก mรก dรดleลพitรบ รบlohu pozeraลฅ sa strategicky do budรบcnosti aย zรกroveลˆ transformovaลฅ mesto vย reรกlnom ฤase tak, aby ฤพudia naozaj videli nielen vรญziu, ale aj zmenu vย โ€žkaลพdodennomโ€œ fungovanรญ mesta.

Potrebovala som sa rรฝchlo zorientovaลฅ vย agende metropolitnรฉho inลกtitรบtu, ale aj vย nadvรคznostiach na jednotlivรฉ sekcie magistrรกtu, lebo spoluprรกca sย magistrรกtom je veฤพmi รบzka. รštvar hlavnรฉho architekta je gestorom pre novรฝ metropolitnรฝ plรกn aย pre ฤalลกie รบzemnoplรกnovacie stratรฉgie aย dokumenty, ktorรฉ sa vytvรกrajรบ na sekcii รบzemnรฉho plรกnovania v metropolitnom inลกtitรบte.

Aย aj mnoลพstvo ฤalลกรญch zadanรญ vychรกdza priamo od mesta. Takลพe to nie je len orientรกcia vย organizรกcii samotnรฉho MIB-u, ale aj orientรกcia vo fungovanรญ mesta, mestskรฝch ฤastรญ aย v celom spektre โ€žstakeholderovโ€œ, ktorรญ sa na rozvoji mesta podieฤพajรบ. Je to komplexnรฝ systรฉm.

Akรฝ je najvรคฤลกรญ problรฉm Bratislavy? V ฤom sa musรญ dramaticky zlepลกiลฅ?

Zย mรดjho pohฤพadu je v Bratislave najvรคฤลกรญ problรฉm suburbanizรกcia, resp. rozvoj mimo hranรญc mesta. To je nieฤo, ฤo je uลพ dlhodobรฝ ลกtrukturรกlny problรฉm. Tรฝka sa mnohรฝch oblastรญ, priฤom nedostatok dostupnรฉho bรฝvania vย meste (v rรกmci jeho hranรญc) vytlรกฤa potrebu bรฝvania tam, kde ho nechceme.

Satelity, odkiaฤพ ฤพudia dochรกdzajรบ na dennej bรกze do mesta, vytvรกrajรบ extrรฉmny tlak na infraลกtruktรบru a vzhฤพadom na nedostaฤujรบcu koฤพajovรบ dopravu zahlcujรบ mesto autami. Dรกta ukazujรบ, ลพe v Bratislave sa poฤet รกut za poslednรบ dekรกdu zdvojnรกsobil โ€“ to je neudrลพateฤพnรฝ model.

Bratislava zdedila zย minulรฉho storoฤia aj rรดzne priemyselnรฉ brownfieldy, obrovskรฉ sรญdliskรก sย verejnรฝmi priestormi, ktorรฉ sรบ vลกak nekvalitnรฉ, alebo mnoลพstvo povojnovej architektรบry, ktorรบ dnes treba rekonลกtruovaลฅ. Vnรญmate aj toto ako problรฉm, ktorรฝ by mal metropolitnรฝ inลกtitรบt rieลกiลฅ?

Tematike brownfieldov sa aktรญvne venujeme. Urobili sme ลกtรบdiu brownfieldov, ktorรก bola aj aktualizovanรก, aย teraz sme vย procese finalizovania koncepcie rozvoja brownfieldov, ktorรก by mala pomรดcลฅ tvorbe mestskรฝch politรญk s cieฤพom zhodnotiลฅ alebo transformovaลฅ tieto lokality aj vย podobe PPP projektov (Public/Private Partnership, pozn. red.).

Na รบzemรญ Bratislavy je zhruba 580 hektรกrov brownfieldov, zย toho vo vlastnรญctve mesta je iba okolo 11 %. ฤŒiลพe drvivรก vรคฤลกina je vo vlastnรญctve ฤi uลพ sรบkromnรฉho sektora (zhruba polovica), alebo ลกtรกtu, prรญpadne inรฝch subjektov.

Aย prรกve tie brownfieldy sรบ lokalitami, kde je potenciรกl pretransformovaลฅ ich na zmieลกanรฉ ลกtvrte a bรฝvanie s verejnรฝmi priestormi a komunitnou vybavenosลฅou. Mnohรฉ sรบ vลกak environmentรกlne zaลฅaลพenรฉ, takลพe so sebou prinรกลกajรบ urฤitรบ nรกroฤnosลฅ. Mesto preto musรญ prรญsลฅ sย procesmi a incentรญvami aj pre investorov a vlastnรญkov, aby boli reรกlne schopnรญ tieto รบzemia transformovaลฅ, a zabezpeฤiลฅ pritom, aby bol chrรกnenรฝ verejnรฝ zรกujem v zmysle rozvoja inkluzรญvneho mesta.

Myslรญm si, ลพe toto je veฤพkรฝ potenciรกl, ktorรฝ vie pomรดcลฅ skompaktniลฅ mesto a zabrรกniลฅ nekontrolovanรฉmu rozvoju v satelitoch na predmestรญ. Dobrรฝm prรญkladom je Novรก Cvernovka a lokalita Palmy, kde sa rysuje ฤalลกie lokรกlne centrum. Keฤ sa Novรก Cvernovka presลฅahovala, tak si vลกetci mysleli, ลพe tam nikto nebude chodiลฅ, lebo to uลพ je naozaj ฤaleko.

A dnes je to jedno zย najpopulรกrnejลกรญch miest vย rรกmci kultรบry vย Bratislaveโ€ฆ

รno. Aย prรกve to ukazuje potenciรกl, ลพe Bratislava mรดลพe byลฅ polycentrickรฉ mesto.

Ja by som medzi mรญnusy Bratislavy zaradil aj tรฉmu automobilizmu, ktorรก vย druhej polovici minulรฉho roka naozaj zarezonovala. Aย to vย dรดsledku vรฝstavby segregovanej cyklotrasy na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ. Zย tejto cyklotrasy sa stal akรฝsi boj vodiฤi vs. cyklisti, aลพ zย toho ลฅaลพili dokonca politickรฉ strany. Akรฝ je na to vรกลก pohฤพad?

Je veฤพmi neลกลฅastnรฉ, ลพe sa ideologizuje tรฉma udrลพateฤพnej dopravy, teda cyklodopravy a bezpeฤnรฉho peลกieho pohybu. Nedeje sa to iba uย nรกs, deje sa to naprieฤ celou Eurรณpou. Nedรกvno vย Londรฝne naprรญklad zastavili alebo zruลกili niekoฤพko low traffic neighbourhoods (pokojnรฉ ลกtvrte) vย jednej mestskej ฤasti Londรฝna v prospech automobilovej dopravy v dรดsledku zmeny lokรกlneho politickรฉho vedenia. Dejรบ sa aj takรฉto reverznรฉ opatrenia.

Pritom ale mestรก, ktorรฉ upokojujรบ dopravu a integrujรบ viac zelene jednoznaฤne benefitujรบ z kvality ลพivota, atraktivity a konkurencieschopnosti. V Barcelone majรบ systรฉm tzv. superblocks โ€“ uzatvรกrali vnรบtornรฉ kriลพovatky aย menili ich na verejnรฉ priestory, kde pribudla zeleลˆ, laviฤky a bezpeฤnรฝ priestor pre deti z okolia.

Vย Parรญลพi primรกtorka Anne Hidalgo veฤพmi jednoznaฤne podporuje plรกnovanie tzv. 15-minรบtovรฉho mesta. Aj poฤas letnej olympiรกdy sme videli, akรฝ fokus bol na verejnรฉ priestranstvรก mesta, sprรญstupnenie rieky a ฤi aktรญvnu dopravu.

Cyklotrasa Vajanskรฉho
Magistrรกt napokon priznal chyby v projekte cyklotrasy na Vajanskรฉho, ktorรฉ napravil. | Zdroj: Miro Pochyba

Skรบsme sa vrรกtiลฅ do Bratislavy. Z projektu cyklotrasy na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ vznikol vรคฤลกรญ chaos, ako by chcelo mesto ajย metropolitnรฝ inลกtitรบt. Magistrรกt priznal, ลพe urobil vย projekte nejakรฉ chyby, ktorรฉ nรกsledne napravil. Mลˆa zaujรญma, ฤo by ste urobili inak vy?

Mesto oย tom, samozrejme, komunikovalo. Myslรญm si, ลพe niekedy treba veci jednoducho spraviลฅ, ten mandรกt vedenie mesta mรก na zรกklade plnenia svojho politickรฉho programu a udrลพateฤพnรก mobilita je aj sรบฤasลฅou plnenia nรกrodnej stratรฉgie Slovenska.

Bolo to tesne pred voฤพbami, na prelome augusta aย septembra. Koncom septembra boli voฤพbyโ€ฆ

รno, situรกcia vย spoloฤnosti bola vtedy veฤพmi vyhrotenรก, akรกkoฤพvek tรฉma sa spolitizovala. Z hฤพadiska naฤasovania to bolo neลกลฅastnรฉ. ฤฝudia naprieฤ celรฝm Slovenskom, ktorรญ moลพno nikdy neboli na Vajanskรฉho nรกbreลพรญ, diskutovali, resp. mali nรกzor na to, ฤi by tam mali alebo nemali byลฅ cyklotrasy, pre mลˆa to prekraฤuje rรกmce kultivovanej komunikรกcie a fungovania vyspelej demokratickej spoloฤnosti.

Myslรญm si, ลพe to je reflexia paralรฝzy, ktorรบ tu spoloฤensky mรกme โ€“ nevieme viesลฅ dialรณg. Do opozรญcie sa dรกvajรบ dva rรดzne nรกzory. Aย tvorba mesta je prรกve o hฤพadanรญ konsenzu a spoloฤenskej dohody. Nie je to jednoduchรฉ, ale je to moลพnรฉ a aj nevyhnutnรฉ, aby sme sa posรบvali, len sa musรญme ako spoloฤnosลฅ cibriลฅ v schopnosti poฤรบvaลฅ sa navzรกjom.

Hlavnรฉ mesto priznalo, ลพe prรญleลพitosลฅ musia dostaลฅ vลกetky druhy dopravy vrรกtane cyklistov, vodiฤov i mestskej hromadnej dopravy. Zverejnilo aj dรกta zย cyklotrasy, ktorรก sa stala nakoniec skutoฤne populรกrnou. Bolo to veฤพa kriku pre niฤ?

Dnes je tรกto epizรณda ฤiastoฤne minulosลฅou. Budeme maลฅ ฤalลกie krรญzovรฉ momenty, ฤalลกie vรฝzvy, strety nรกzorov. Veฤพkรก ฤasลฅ transformรกcie nรกbreลพia je aj o priblรญลพenรญ historickรฉho centra kย rieke. ฤŒiลพe tam je aj dlhodobรฝ hlbลกรญ zmysel, ktorรฝ nie je len oย zredukovanรญ pruhov pre autรก. Iลกlo aj oย bezpeฤnosลฅ chodcov a spomalenie dopravy na nรกbreลพรญ, kde autรก chodievali veฤพkou rรฝchlosลฅou.

Pred transformรกciou prieskum merania rรฝchlosti ukรกzal, ลพe drvivรก vรคฤลกina รกut tu prekraฤovala povolenรบ rรฝchlosลฅ 50 km/h. Bolo to spรดsobenรฉ aj formou komunikรกcie โ€“ dva ลกirokรฉ rovnรฉ pruhy v kaลพdom smere.

Dnes sa tu nedejรบ ลพiadne rely, autรก musia jednoducho spomaliลฅ. Znamenรก to aj menej zneฤistenรฉ ovzduลกie a najmรค bezpeฤnejลกie priechody cez tรบto cestu, kadiaฤพ do centra mesta prichรกdza aj mnoลพstvo nรกvลกtevnรญkov z osobnรฉho prรญstavu a od nรกbreลพia.