Seslong, technológia sedenia
Najvznešenejšou úlohou pre dizajnéra je vraj navrhnúť stoličku. Ak navrhuje „dlhú stoličku“, je táto úloha ešte dvakrát podčiarknutá.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Asi najznámejšia je Chaise Longue Le Corbusiera. Stroj na dokonalý odpočinok odvodil autor z obrazu amerického kovboja, ktorý sedí na stoličke s nohami vysoko opretými o kozub, hlavu má položenú a fajčí fajku. Veľmi sofistikovaný nábytkový kus vytvoril v päťdesiatych rokoch aj Osvaldo Borsani pre svoju firmu Tecno. Vo svojej dobe veľmi známe ležadlové kreslo P 40 možno ohýbať, vystierať, nakláňať a pritom v každej pozícii ostáva veľmi pohodlné. Napriek všetkému inžinierstvu dokázal návrhár vtlačiť svojmu dielu veľmi elegantný tvar.
Seslong Daniela Bartáka všeličo z Borsaniho návrhu uplatňuje po viac ako päťdesiatich rokoch znovu. Predovšetkým je to zaujatie pre hru s technickými systémami. Kreslo možno nastaviť do mnohých rozličných polôh, a to tak celé sedadlo, ako aj jednotlivé opierky.
Okrem spodného nastavovacieho kĺba, ktorým sa ovláda pohyb celého telesa, sú ale všetky technické detaily skryté v čalúnení. Seslong si preto zachováva eleganciu, krivka, ktorá pripomína logo firmy Nike, je skvelým tvarovým abstrahovaním pohybu.
Daniel Barták (*1978)
Navrhovanie nábytku má v rodine Bartákovcov dlhú tradíciu, a tak sa prirodzene aj najmladší potomok vydal rovnakým smerom – vyštudoval návrhársky odbor na Fakulte výtvarných umení VUT v Brne. Jedna z prvých prác, ktoré ako študent Ateliéru produktového dizajnu vytvoril, získala v roku 2001 ocenenie Vynikajúci dizajn (udeľuje ju Design centrum Českej republiky).
Spolu s bratom Alešom založili značku ad design, ich najznámejšou realizáciou sú stojany na noviny a časopisy Saurus a Tsunami. Od roku 2004 pracuje vo firme Form, s. r. o., a zameriava sa predovšetkým na čalúnený sedací nábytok do kancelárií aj na oddych. Príklady tvorby Daniela Bartáka sú zastúpené v zbierkach Moravskej galérie v Brne.
Čo ťa baví na dizajne?
Najväčšou dizajnovou záhradou je príroda – neprekonateľná, dokonalá a rozmanitá súhra tvarov, funkcií a konštrukcie. Príroda je môj najväčší zdroj inšpirácie. Preto, keď som dobre naladený a inšpirovaný, nápady chodia jeden za druhým. Až je niekedy problém si vybrať. Samozrejme, bez bozku od múzy to nejde, ale keď nastane takáto súhra okolností, potom skicujem a čmáram. Samotný vznik – to sú asi chvíle, ktoré ma najviac napĺňajú a bavia.
Čo je podľa teba hlavnou úlohou, ktorú musí spĺňať dobrý nábytok?
Nábytok, ktorý má ambície byť dobrým nábytkom, musí spĺňať tri základné úlohy. Prvé dve požiadavky sú ergonómia a technológia výroby. Poslednou požiadavkou, a v dnešných časoch kľúčovou, je design. Najviac oceňujem dosiahnutú eleganciu, hravosť a vtip skĺbený s nejakým zaujímavým konštrukčným či materiálovým riešením.
Prečo si sa vo svojom projekte zaoberal práve typom chaise longue?
Prvým lákadlom bolo pre mňa navrhnúť stoličku, ktorá je základným kusom sedacieho nábytku – to bola asi najväčšia výzva. Niekoľko som ich už navrhol, niektoré sa vyrábajú a idú celkom na odbyt. Druhé veľké lákadlo je popasovať sa s chaise longue. V interiéri je to solitérny kúsok, a preto sú na tento typ sedenia kladené nemalé estetické požiadavky. Solitér je skrátka veľká výzva pre väčšinu dizajnérov. A zlákala aj mňa.
Martina Straková
Foto: archív Daniela Bartáka a Moravskej galérie v Brne
Autorka pracuje v oddelení užitého umenia v Moravskej galérii v Brne.