Priateľský votrelec
Uprostred rakúskeho mesta Graz vznikla Galéria moderného umenia, ktorá svojím vzhľadom cibrí fantáziu okoloidúcich. Budova vzbudila záujem nielen domácich priaznivcov architektúry a umenia. Ohlas našla aj v medzinárodných kultúrnych kruhoch. Jej stvárnenie je natoľko atypické, že prirovnať ju ako celok k skutočným tvarom nemožno. Pri pohľade z diaľky sa môže zdať akoby lochneská príšera zdvíhala svoj bradavičnatý chrbát. Z výšky pripomína skôr vytŕčajúcu hlavu ropuchy či hrošie mláďa, z boku vzducholoď či ponorku. Autori tejto neobyčajnej stavby, londýnski architekti Peter Cook a Colin Fournier ju prirovnali k priateľskému votrelcovi. A čo vidíte vy?
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
V apríli roku 2000 sa porota po veľkej medzinárodnej súťaži na projekt galérie rozhodla zveriť jej realizáciu dvojici autorov Petrovi Cookovi a Colinovi Fournierovi. „Prvé, na čo sme sa opýtali, keď sme začali navrhovať, bolo, aké umenie bude budova prezentovaťω Jedinečnosť galérie spočíva v tom, že v ňom nebude umiestnená žiadna stála expozícia,“ hovorí Colin Fournier.
Veľká amorfná bublina sa vznáša nad presklenným prízemím s rozľahlou halou, ktorá slúži na organizovanie spoločenských podujatí. Hlavný vstup je z dvoch strán a vedie do variabilného priestoru. Tu je návštevníkom okrem kaviarne k dispozícii aj informačné, komunikačné a záujmové centrum. Nachádza sa tu aj prvý, 30-metrový pohyblivý pás, ktorý návštevníkov vynesie z prízemia do prvého poschodia s výstavnými exponátmi. Druhý pás vedie na vyššie poschodie, pre ktoré je charakteristická štruktúrovaná klenba. Najvyšší bod stropu je vo výške 8 metrov.
|
Charakteristiku galérie ako medzičlánku medzi minulosťou a budúcnosťou umocňuje i jeho vonkajšia fasáda, tzv. mediálna fasáda. Túto 900 m² veľkú fasádu s názvom Bix, možno elektronicky meniť. Vďaka inštalovaným svetelným kruhom jedinečne vystihuje poslanie Kunsthausu či už z estetického, alebo z funkčného hľadiska. Svojským chápaním architektúry a technológie vytvorila fasáda nový medzinárodný štandard opláštenia budov. Podľa konceptu, ktorý vyvinula berlínska skupina realities:united, sa zakomponovalo do každej časti plášťa dohromady 925 kruhových svetielkujúcich trubíc s výkonom 40 W. Tieto svetelné prstence premieňajú modrú bublinu na obrovskú obrazovku s nízkym rozlíšením. Plocha pokrytá svetlami je vysoká približne 20 m a široká 45 m. Každé svetlo možno individuálne a plynulo regulovať. Intenzitu svetla možno nastaviť od 0 % do 100 %. Vďaka digitálnemu riadiacemu systému možno premietať schematické animácie, grafiku i písmo. Systém dosahuje rýchlosť 20 obrázkov za sekundu. Každý kruh kontroluje centrálny počítač.
„Napriek zložitej geometrii objektu a širokému využitiu akrylických materiálov môžeme hovoriť o konštrukčnej hospodárnosti. Vymeraná oceľová kostra a sofistikovanosť využitých nízkoenergetických kontrolných systémov nerobí z galérie manifest high-tech expresionizmu. Na to sme nemali rozpočet ani to nebol náš zámer. Kunsthaus Graz je len lastovičkou medzi budovami, ktoré nás čakajú v budúcnosti, v 21. storočí,“ konštatuje Collin Fournier.
Miesto (obec): Graz, Rakúsko
Objednávateľ- investor: mesto Graz
Projektant: Kunsthaus Graz AG, Pozemné stavby mesta Graz, Hans Lechner GmbH, Viedeň
Stavebný inžinier: Bollinger & Grohmann
Elektronická monitorová fasáda: realities:united, Berlín
Výtvarný dozor: Peter Pakesch
Odborný dozor: Wolfgang Muchitsch
Celková úžitková plocha: 11 100 m²
Výstavná plocha: 2 500 m²
Náklady na stavbu: 40 000 000 eur
Začiatok realizácie: 12. 7. 2001
Koniec realizácie: 27. 9. 2003
Katarína Dudáková
Foto: Niki Lackner, Colin Fournier, múzeum Johanneum, Monika Nicolic