Novy Istropolis10
Galéria(16)

Lepšie križovatky, cyklotrasy aj pešie ťahy. Nový Istropolis napreduje premenou Trnavského mýta, samotná stavba čaká

Partneri sekcie:

Parcelu na Trnavskom mýte vypĺňal dlhých 41 rokov. Dom odborov Istropolis sa napokon dočkal svojho osudu a chátrajúci kolos v roku 2022 odstránili. Prázdnu parcelu nahradí moderný komplex pod názvom Nový Istropolis, ktorý je dnes v povoľovacom procese. Okrem nových budov bude ale výrazne upravené aj priľahlé okolie vrátane rušnej križovatky v samostatnom povoľovaní, ktoré, ako sa ukazuje, napreduje rýchlejšie než samotná stavba.

Históriu nahradí budúcnosť

To, že na Trnavskom mýte stál Dom odborov Istropolis, vieme. To, že roky chátral, vieme tiež. A vieme aj to, že jeho príbeh sa skončil v roku 2022, keď budovy definitívne asanoval developer Immocap. Príbeh a históriu Istropolisu, jedinečnej stavby, ktorá bola umeleckým dielom, poznáme. A viacerí z nás tušia, že Bratislava sa dočká jeho náhrady v podobe multifunkčného komplexu s výnimočnými parametrami.

Nový Istropolis nakreslili architekti z holandskej kancelárie KCAP v spolupráci s nemeckým štúdiom Cityförster. Projekt, predstavený verejnosti v roku 2020, je pre Bratislavu i celé Slovensko záchrannou loďou v spleti nekultúrnych búrok, aké zažívame posledné mesiace. Priniesť má totiž multifunkčnú sálu s kapacitou až 5-tisíc ľudí (kombinácia sedenia a státia), takže by Bratislava mohla konečne hostiť medzinárodné podujatia, koncerty, ale aj kongresy.

Novy Istropolis5
Budúca podoba Nového Istropolisu na Trnavskom mýte | Zdroj: Immocap

Po zbúraní PKO a pôvodného Istropolisu má Bratislava len minimum priestorov vhodných na organizovanie takýchto podujatí. Možno ich dokonca spočítať na prstoch jednej ruky. Ponúka sa Incheba, Zimný štadión Ondreja Nepelu, Reduta, Národné tenisové centrum, po novom aj Národný futbalový štadión a niekedy sa využije aj budova Starej tržnice.

Tieto stavby však majú jeden spoločný problém – nespĺňajú štandardy na organizovanie kongresov a koncertov medzinárodného formátu. Niektoré majú zastarané priestory, zlý zvuk, žiadnu akustiku, ale najmä nízku kapacitu sál. Nový Istropolis môže tieto problémy vyriešiť, o čom sme informovali aj v nedávnom článku o budúcnosti národného kultúrno-kongresového centra.

Jediná možnosť – postaviť Nový Istropolis

K dnešnému dňu je Nový Istropolis jediným zámerom, ktorý môže dať Bratislave to, čo ako jediné hlavné mesto Európskej únie stále nemá – kvalitné kultúrno-kongresové centrum. S jeho vznikom už otvorene počíta aj hlavné mesto. Tento projekt môže v budúcnosti opäť prilákať na Slovensko aj bezpečnostnú konferenciu Globsec, ktorá sa tento rok prvýkrát neuskutočnila v Bratislave, ale v Prahe.

Sála bude skutočne špecifická. Organizovať tu bude možné napríklad konferenciu a rockový koncert paralelne. A to vďaka individuálnemu usporiadaniu a oddeleniu jednotlivých sál. Kultúrno-spoločenský priestor má byť postavený už v prvej etape, čo bola podmienka mestskej časti v roku 2021. Immocap tvrdí, že oválna sála bude stredoeurópskym unikátom a návštevníkom prinesie akustický zážitok.

Novy Istropolis14
Multifunkčná sála v Novom Istropolise (hore) a možnosti usporiadania sály (dole) | Zdroj: Immocap

Spolu s ňou bude postavená aj súvisiaca budova kongresového hotela. Súčasťou Nového Istropolisu bude aj rezidenčná a kancelárska funkcia, zelené námestia, dvory pre ľudí, zóna bez áut či dominanta s výškou 102,5 metra (pôvodne až 116 metrov), ktoré budú postavené v druhej etape. Celkovo má v projekte vzniknúť viac ako 200 bytov a 1 239 parkovacích miest, pričom všetky detaily sme opísali v tomto článku.

Nový Istropolis čaká, žiadosť museli doplniť

Dnes, teda štyri roky od predstavenia projektu, je Nový Istropolis stále v povoľovacom procese. Posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) zabralo tri roky, vlani s projektom súhlasilo hlavné mesto a v lete tohto roku požiadal developer o územné rozhodnutie. Konkrétne išlo o dve žiadosti – na zónu A (prvá fáza) a na zónu B (druhá fáza).

Konanie sa ale zatiaľ nezačalo. Žiadosť totiž nebola kompletná, čo nám potvrdil Jakub Lazarčík z referátu komunikácie mestskej časti Nové Mesto. „Zatiaľ nedošlo k oznámeniu konania, keďže si stavebný úrad vyžiadal doplňujúce podklady. Tie boli doručené na konci augusta 2024, a tak stavebný úrad ďalej pokračuje vo vybavovaní predmetnej žiadosti,“ ozrejmil pre redakciu ASB pred niekoľkými dňami.

Developer Immocap nateraz stále počíta s myšlienkou postaviť projekt s pôvodne odprezentovanou kapacitou 5-tisíc miest a akékoľvek zmeny nepripúšťa. Otázkou je zatiaľ financovanie, keďže podľa dokumentácie EIA má projekt stáť až 200 miliónov eur. Spoločnosť aktuálne hľadá rôzne formy financovania a vedie diskusie s potenciálnymi partnermi a investormi zo Slovenska aj zo zahraničia.

Nové križovatky, oddelené cyklotrasy aj pešie ťahy

Na rozdiel od samotného komplexu, v povoľovaní postupuje úprava okolia Nového Istropolisu vrátane rušnej križovatky Trnavského mýta. Mestská časť zverejnila oznámenie o začatí územného konania na úpravu komunikácií a súvisiacej infraštruktúry Nového Istropolisu. Z dokumentácie vyplýva, že Immocap musel žiadosť podanú v júni doplniť ešte v auguste.

Novy Istropolis3
Zmenená križovatka na Vajnorskej ulici a Škultétyho | Zdroj: Immocap

Konanie rieši infraštruktúru časti Šancovej, Vajnorskej, Škultétyho, Kukučínovej ulice i na križovatke Trnavské mýto. Súčasťou dokumentácie je tiež zastávka mestskej hromadnej dopravy na Šancovej ulici, chodníky pre peších i nové cyklotrasy. Projektovú dokumentáciu vypracovala známa architektonická kancelária Pantograph.

Nový Istropolis dostane upravené hneď tri križovatky. Prvou je Kukučínova ulica – Trnavské mýto – Šancová. Navrhované je rozšírenie časti Šancovej a úprava radiaceho priestoru na ramene Kukučínova. V križovatke sa doplní samostatný pruh na odbočenie vľavo zo Šancovej ulice na Kukučínovu. Doplnia semafory, čo znamená, že po novom pôjde o svetelnú križovatku.

Druhou križovatkou je Škultétyho – Kukučínova za Domom techniky, ktorý zatiaľ nebol asanovaný. Cesta sa tu z oboch strán rozšíri o samostatné pruhy na odbočenie vľavo. Treťou križovatkou, resp. jej časťou, je veľká svetelná križovatka na Trnavskom mýte, konkrétne pruh na odbočenie vpravo z Vajnorskej na Šancovú ulicu.

Jazdné pruhy sa tu zúžia z 3,25 metra na 3 metre, čo umožní vybudovanie obojsmernej cyklotrasy za vstupným objektom do podchodu na Trnavskom mýte. Zároveň sa upraví pruh pre autobusy. Zastávka MHD na Šancovej ulici sa zmodernizuje podľa manuálu Metropolitného inštitútu Bratislavy a doplní ju aj cyklostojan.

Novy Istropolis8
Verejné priestranstvá Nového Istropolisu – námestie pred vstupom do kultúrno-spoločenského priestoru | Zdroj: Immocap

Úpravami prejdú aj samotné ulice. Chodníky budú konečne prepojené, ich poloha upravená a vzniknú aj cyklotrasy. Kukučínova sa rozšíri v dĺžke 243 metrov a v dvoch miestach sa vybudujú nábehy na vjazd a výjazd z podzemných garáží. Pozdĺž Kukučínovej vznikne chodník, ktorý bude od vozovky oddelený pásom zelene a cestou pre cyklistov. Cyklotrasa bude jednosmerná v dĺžke 275 metrov.

Vybudovaný bude aj chodník na Šancovej ulici pri zastávke MHD a pred podchodom na Trnavskom mýte. Spomenutá obojsmerná cyklotrasa bude vedená poza výstup z podchodu tak, aby sa minimalizovalo kríženie chodcov s cyklistami. Pôjde teda o segregovanú cyklotrasu, oddelená bude pásmi zelene.

Vo svetelne riadenej križovatke Vajnorská – Škultétyho nadviaže cesta pre cyklistov na projektovo pripravovanú cyklotrasu v rámci stavby Vajnorskej radiály. To znamená, že okolie Nového Istropolisu bude upravené aj podľa projektu rekonštrukcie električkovej trate, ktorá je dnes v príprave.

V dokumentácii sa uvádza množstvo ďalších úkonov spojených s úpravou priľahlého okolia. Pôvodné osvetlenie bude demontované a nahradí ho uličné LED svietenie na nových stožiaroch. Bude potrebné vybudovať až šesť nových stožiarov na Vajnorskej ulici pre Dopravný podnik Bratislava a preložia sa aj trakčné stĺpy. Uskutočnia sa viaceré sadové úpravy, pribudnú prvky drobnej architektúry a zrealizuje sa viacero inžinierskych úkonov.

Novy Istropolis10
Kancelárska budova Nového Istropolisu s označením O2 popri Vajnorskej ulici, kde bude výrazne zmenené aj okolie | Zdroj: Immocap

Bezpečné miesto pre všetkých

Okolie Nového Istropolisu, ako aj frekventovanej križovatky Trnavského mýta, bude konečne bezpečné pre všetky druhy dopravy. Pešie chodníky a cyklotrasy budú v harmónii, čo znamená, že projekt môže zmeniť systém miestnej mobility. Ľudia môžu nechať auto doma a do Nového Istropolisu prísť na bicykli, pešo alebo MHD.

Dnes je prvá menovaná možnosť skutočne náročná, až nebezpečná. Plnohodnotné cyklotrasy v lokalite neexistujú a chodníky pre peších sú len akési Potemkinove dediny. Samozrejme, ľudia sem môžu prísť MHD aj dnes, avšak o niekoľko rokov už nevystúpia na škaredej betónovej a počarbanej zastávke, ale na plnohodnotnom vydláždenom nástupišti.

Štandard Trnavského mýta, ale aj priľahlých ulíc sa dramaticky skvalitní, čo platí aj o samotnom meste. Bratislava dnes potrebuje Nový Istropolis viac ako kedykoľvek predtým. Jeho výstavba príde pravdepodobne až v roku 2025, keď sa dočká stavebného povolenia. To je v roku 2025 možné očakávať aj pre úpravy verejného priestoru.

Novy Istropolis5
Novy Istropolis13
Novy Istropolis12
Novy Istropolis11
Novy Istropolis1
Sála prierez scaled
viz istropolis offices 02
Novy Istropolis10

Nový Istropolis, Bratislava – Nové Mesto

Developer: Immocap
Architekti: KCAP, Cityförster
Projektová dokumentácia na úpravu komunikácií a súvisiacej infraštruktúry: Pantograph
Realizácia: 2025 – 2028
Rozpočet: 200 miliónov eur
Stav: v príprave