Nenápadný Piano
The High Museum v Atlante v Spojených štátoch amerických sa môže popýšiť dvoma tvorcami zvučných mien. Po Richardovi Meierovi, ktorý múzeum v roku 1983 postavil, prichádza s dostavbou taliansky architekt Renzo Piano.
Dávid a Goliáš
Parter múzea je zasklený a prepája tak exteriér s interiérom. Spojenie s pôvodnou Meierovou budovou zasa zabezpečuje niekoľko mostov zo skla a železa. Hlavným prvkom budovy je nesporne viac ako tisíc svetlíkov, ktoré do posledného poschodia galérie privádzajú priame slnečné svetlo. „Chceli sme zachytiť severné svetlo, ako slnečnica, ktorá sa otáča za slnkom,“ vysvetľuje použitie svetlíkov Renzo Piano. „Tú chvíľu, ktorú nazývam magrittovská, keď sa začína stmievať a vy už musíte zažať svetlo. Svetlo pomáha vytvárať atmosféru pokoja a intimity, ktorá je pri vnímaní umenia taká dôležitá.“
Stropy spodných poschodí sú kazetové zo sadrokartónu so skleneným vláknom. Pozostávajú z necelých troch tisíc prvkov a zastrešujú viac ako päť metrov vysoké výstavné priestory s oknami cez celú stenu.
Na priestranstvo piazzy vedie niekoľko vchodov a uličiek zo susedných ulíc. Južnej strane námestia dominujú bresty vysádzané na pôdoryse štvorca a tvoriace akési zelené kvádre. Sú súčasťou múzejnej reštaurácie, pričom jej návštevníkom poskytujú prirodzenú ochranu proti slnku. V celom komplexe záhradní architekti uplatnili aj ďalšie druhy stromov, okrem iného tu nájdeme jablone, cédre, krušiny, magnólie alebo čerešne. „Piazza je moje najobľúbenejšie miesto. Nejde ani tak o tento konkrétny priestor, ale o prvok námestia všeobecne. Ikonický priestor, kde sa strácajú rozdiely, kde sa taví skúsenosť, kde sa stretávajú ľudia,“ vyznáva sa Piano.
Južný pohľad
Architekt múzeí
Južný rez
Spoluautor parížskeho Centre Georges Pompidou opäť nesklamal. Nie, márne budeme hľadať červené výťahy, modré rúry a biele väzníky centra, nenaďabíme ani na krivky ďalšieho z jeho múzeí – Zentrum Paul Klee. Renzo Piano a jeho spolupracovníci nesklamali najmä v prístupe k miestu, v citlivosti, v jednoduchých nápadoch. „Keď začínam na niečom pracovať, nevychádzam z niečoho, čo by sa dalo nazvať mojím štýlom. Mám rád ľahké materiály, transparentnosť, prirodzené svetlo a väčšinu z toho naozaj nájdete v mojich veciach. No vo chvíli, keď mám novú zákazku, púšťam sa do nového dobrodružstva. Aj keď je to opäť ďalšie múzeum.“
Názov stavby: High Museum Expansion Woodruff Arts Center Expansion
Miesto: Atlanta, USA
Adresa: 1280 Peachtree Street
Investor: Woodruff Arts Center Expansion, High Museum of Arts „A village for the Arts“
Architekt: Renzo Piano Building Workshop
M. Carroll, v spolupráci s Lord, Aeck & Sargent Inc. (Atlanta)
Charakteristika: novostavba
Tím: E. Trezzani, S. Ishida, S. Colon, D. Patterson, A. Symietz, F. Elmalipinar, G. Longoni, M. Maggi, A. Parigi, R. Sproull, E. Suarez, J. Boon, J. Silvester, S. Tagliacarne, B. Waechter, M. Agnoletto, S. Chavez, D. Hlavacek, R. Supiciche, A. Vrana; M. Ottonello, G. Langasco, D. Cavagna, F. Cappellini, S. Rossi
Projektant: HDR/WLJorden
Statika: Ove Arup & Partners + Uzun & Case + Jordan & Skala
Akustika: Arup Acoustics
Osvetlenie: Arup Lighting
Záhradná architektúra: Jordan Jones & Goulding
Dizajn interiérov – reštaurácia: Bergmeyer Associates
Dizajn interiérov – prenájmy: Brand + Allen Architects
Začiatok realizácie: 2003
Koniec realizácie: 2005
Náklady na realizáciu: 1 784 mil. USD
Funkcia: múzeum, kancelárie, reštaurácia, parkovanie, študentský domov
Plocha pozemku: 35 688 m²
Zastavaná plocha: 28 985 m²
Opis:
Chronológia:
jún 2000 – zadanie zákazky
január 2001 – návrh
október 2003 – projekt
Technické údaje
Fasáda: betón, hliníkové panely natreté nabielo
Materiály: tyčová oceľ, sklo, umelý mramor
Strešná krytina: hliník natretý nabielo
Dlažba: betón, kameň
Podlahy: biely dub
Generálny dodávateľ: Skanska-Russell
Subdodávatelia:
La Farge North America (betón)
Harmon / Linel (hliníkové panely)
AAA World Floors (podlahy)
Viracon (strešné okná)
Trane (vzduchotechnika, vykurovanie)
Arquati / Resstende (slnolamy)
IGuzzini (osvetlenie galérie)
Lithonia Lighting (ovládanie svetiel)
Hana Roguljič
Foto: Michel Denancé