Malý klenot v letiskovej hale
Keby ste poznali z ateliéru Schaufler-Roskovec iba túto netradičnú predajňu šperkov a hodiniek, pravdepodobne by ste usúdili, že výrazné, žiariace tvary a farby sú pre ich tvorbu typické. Autori sa však pre toto riešenie rozhodli okrem iného aj preto, aby kontrastovalo s triezvou letiskovou halou, kde mali na obchod vyhradenú malú obdĺžnikovú plochu.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Na prvý pohľad sa zdalo, že situácia na letisku je opačná: na minimálnej ploche bolo treba umiestniť niekoľko rôznych vitrín, ako aj sklad tovaru. Interiér nechceli deliť ani opticky zmenšovať, práve naopak. Preto ho rozsvietili a otvorili tak, aby zákazníkov prechádzajúcich pomerne chladnou a neosobnou halou nielen prilákal, ale priam vtiahol.
Riešenie našli vo farebnosti, krásne tvarovaných sklenených prvkoch a v dokonalom osvetlení. Zvlnený horizontálny pult svojou krivkou určuje celý pôdorys, efekt znásobuje dvojfarebná sklenená mozaika na podlahe a biela barrisolová fólia zavesená pri strope. Pult dopĺňajú dve vysoké oválne celosklenené vitríny. Biela a vínová farba, pôsobivé a veľmi dobre premyslené osvetlenie celého priestoru vrátane samotného pultu, krivky skla a najmä dizajn precízne zhotoveného stolu a vitrín vytvárajú z predajne malý klenot, plne adekvátny vystavenému tovaru.
Pôdorys interiéru
1 – výklad, 2 – vitrína, 3 – výstavný priestor, 4 – sklad tovaru
Od nápadu k realizácii
Prvé skice doslova lákali k nezvyčajne náročnej realizácii. Autori, samozrejme, tušili, čo môžu od úlohy, ktorú im vlastné zadanie predurčilo, očakávať. Cesta od skice k fungujúcemu a elegantnému detailu bola kľukatá – podobne ako ústredný motív návrhu. Nábytkové korpusy boli vyrobené z MDF dosiek a ošetrené farebným polyuretánovým lakom, ktorého odtieň sa zhoduje s maľbou stien okolitého priestoru. Dve celosklenené vitríny z ohýbaného skla sú bez rámov. Prekvapujúco najnáročnejší však bol pult – jeho navrhnutie aj samotná výroba.
Pri pohľade na výkresovú dokumentáciu, zložitosť riešenia celej nosnej konštrukcie a rezov tela stolu, v ktorom sa skrývajú nielen elektrické zásuvky, ale aj celý systém osvetlenia, má človek pocit, že nejde iba o obyčajný kus nábytku, ale skôr o náročnú stavbu: „Telo pultu bolo skonštruované pomocou štandardných metód navrhovania, čiže ako priestorová a pôdorysná skica, vypracovaná do uchopiteľnej formy – vzájomne na sebe nadväzujúce oblúky vytvárajú plynulú krivku,“ hovorí architekt Radovan Schaufler. „Aby sa dal vyrobiť, museli sme ho rozdeliť na šesť zakrivených úsekov a na jeden rovný úsek. Nevyhnutnou pomôckou pri stolárskej výrobe bolo šesť šablón z oceľového plechu, ktoré boli vypálené laserom podľa digitálnych údajov.
Podnož pultu tvorí nepravidelná priehradová konštrukcia alebo skôr dekonštrukcia, ktorú tvoria šikmé vzpery s rozličnou dĺžkou orientované v priestore pod rôznymi uhlami a kotvené do podlahy aj do vodorovného rámu. Vždy dve vzpery mieria do jedného styčníka na podlahe aj na ráme. Jednotlivé styčníky ležia v oboch spriahnutých rovinách tak, aby konštrukcia podnože bola dokonale stabilná a staticky tuhá. Pozícia bodov styčníkov aj orientácia vzpier v priestore boli vygenerované pomocou pracovného modelu pultu v mierke 1 : 10 a prenesené do výkresov. Tvary jednotlivých styčníkov sa zadefinovali priestorovými osami.
Jednotlivé diely boli vyrobené z nehrdzavejúcej ocele 3D obrábacím strojom a potom pozvárané, pričom každý z nich bol iný. Aj dĺžky diagonál jednotlivých nôh sa zmerali 3D modelom v počítači.“
(hv)
Foto: Ondrej Košík