Americká verzia francúzskej klasiky. Módny dom Balmain odráža dušu New Yorku

Pôvod asociácie lesku a slávy newyorských avenue by sa mohol pokojne pripisovať veľkorysým luxusným výkladom. Dlhé roky je ich súčasťou aj značka Balmain Paris, ktorá pomyselným hrdinkám (a hrdinom) Sexu v meste prináša exkluzívnu francúzsku módu.

Pierre Balmain založil rovnomennú značku v roku 1945. Na univerzite síce študoval architektúru, no väčšinu času trávil navrhovaním šiat. Jeho rukopis bol špecifický zlatými akcentmi, záľubou v geometrických ornamentoch, jednoduchými priamočiarymi strihmi a klasickými siluetami, ktoré vychádzali zo záľuby vo francúzskej renesancii a záhradných labyrintoch.

Šaty Balmain nosili známe osobnosti, ako sú Brigitte Bardot, Marlene Dietrich, prvá dáma Nikaraguy alebo herečka Ruth Ford. Dnes je značka celosvetovo obľúbená, okrem módy produkuje aj parfumy a odevné doplnky.

Interiér je rýdzo newyorský – vzdušný ako loft a uhrančivý ako galéria.
Záhadná čierna vo výklade necháva vyniknúť vystavenú konfekciu.
Zlatý vstup rámcuje medzipriestor, ktorý funguje ako galéria.
Signifikantný vzor Balmaina pozostáva z písmen P a B.
Veľkorysé skúšobné miestnosti umožňujú úpravu na mieru priamo v butiku.
Predajňa je celkovo otvorenejšia a menej intímna.

Zo súkromného do verejného sektora

Združenie troch mladých architektiek, ktoré tvoria Studio AMV, začalo spoluprácu s Balmainom netradične. Prvou zákazkou bol návrh súkromnej rezidencie kreatívneho riaditeľa značky Oliviera Rousteinga. Ten si rukopis štúdia zamiloval natoľko, že ich poveril vytvorením série interiérov pre vlajkové predajne.

Nachádzajú sa pocelom svete – vo Francúzsku, v Taliansku, Číne, Katare a v USA. Predajňa v New Yorku je špecifická tým, že bola opätovne otvorená na 50. výročie založenia značky.

Interiér je rýdzo newyorský – vzdušný ako loft a uhrančivý ako galéria.
Interiér je rýdzo newyorský – vzdušný ako loft a uhrančivý ako galéria. | Zdroj: Studio Tom Sibley

Návrat na Upper East Side

Prvý butik v New Yorku otvoril Pierre Balmain v roku 1970. Pôvodný dizajn interiéru sa pretavil aj do toho súčasného – americká verzia francúzskej klasiky. Okoloidúci si cez obrovské výkladové okná butiku ako prvé všimnú charakteristický celočierny priestor. Táto dlhá a otvorená „veranda“ s rozlohou 45 m2 funguje ako prechod medzi ulicou a predajnou časťou.

Medzipriestor bude fungovať ako galéria, v ktorej budú neustále aktualizované výstavy prezentujúce diela a výtvory od Rousteingových obľúbených autorov alebo predstavenia najnovších kampaní, spoluprác a zbierok. Hlbšie v dispozícii sa nachádzajú prepojené miestnosti, každá zameraná na oblasť univerza značky – od tašiek po konfekčné oblečenie.

Pre cvičené oko bude badateľná zmena oproti klasickej dispozícii butikov. Predajňa je celkovo otvorenejšia a menej intímna. Mnoho signifikantných parížskych prvkov – zlaté ozdoby, klasické lustre, elegantné lišty – bolo nahradených alebo modernizovaných, aby lepšie odrážali odvážneho moderného a mestského ducha New Yorku.

Veľkorysé skúšobné miestnosti umožňujú úpravu na mieru priamo v butiku.
Veľkorysé skúšobné miestnosti umožňujú úpravu na mieru priamo v butiku. | Zdroj: Studio Tom Sibley

V newyorskom lofte

„Milujem New York a som fascinovaný jedinečným štýlom a vkusom mesta,“ vysvetľuje Olivier Rousteing.

„A preto som vedel, že nemôžeme jednoducho vystrihnúť a vložiť parížsky dekor do moderného prostredia Manhattanu. V spolupráci s tímom architektiek AMV sme zabezpečili, že náš nový priestor odráža skutočnú dušu New Yorku. Naším cieľom bolo vytvoriť priestor, ktorý je rovnako otvorený a pôsobivý ako newyorský loft – a rovnako pútavý ako newyorská galéria.“

Záhadná čierna vo výklade necháva vyniknúť vystavenú konfekciu.
Záhadná čierna vo výklade necháva vyniknúť vystavenú konfekciu. | Zdroj: Studio Tom Sibley

VLAJKOVÁ PREDAJŇA BALMAIN

Miesto: Manhattan, New York, USA
Investor: Balmain Paris
Architekti: Studio AMV
Úžitková plocha: 325 m2
Realizácia: 2019

Alexandra Müllerová

Článok bol publikovaný v časopise ASB 05/2021.