Partneri sekcie:
  • Deceuninck

Kórejská mekka módy. Obchod Givenchy dominuje nákupnému bulváru svojou fasádou

Kvalitná móda a architektúra majú niekoľko spoločných čŕt – ideálne je, keď sú šité na mieru, obklopujú nás na každom kroku a za exkluzívne návrhy si priplatíme. Seriál módne domy približuje spojenie týchto dvoch fenoménov v kontexte jedinečnosti a prestíže stelesnenej vo vlajkových obchodoch svetoznámych návrhárov.

Haute couture sa datuje už do 17. storočia, no naplno sa rozbehla až po druhej svetovej vojne, keď sa z nutnosti šiť vojenské uniformy stala potreba tvoriť módu ako spôsob umeleckého prejavu. Zastrešenie komplexných procesov zrodu módy muselo korešpondovať s obrovským estetickým indexom návrhárov. Preto je architektúra módnych domov hlavne o prestíži.

Vzniká v úzkej spolupráci kreatívnych riaditeľov značiek a nesie výraznú stopu filozofie samotnej značky. Urbanisticky častokrát ide buď o exponované nárožia, alebo radovú zástavbu na nákupných bulvároch. Pretože keď zaujme objekt, zaujme aj obsah.

Kórejská mekka módy

Realizácia milánskeho architektonického štúdia Piuarch – vlajkový obchod Givenchy – sa nachádza v hlavnom meste Južnej Kórey. Vznikala v úzkej spolupráci s umeleckým riaditeľom Maisonom Riccardom Tiscim. Spoločným menovateľom konceptu návrhu a filozofiou značky je dielo jej umeleckého riaditeľa, ktorého tvorba je prešpikovaná odkazmi na talianske umelecké hnutia 60. rokov minulého storočia.

Kubický objekt bol postavený v lukratívnej nákupnej štvrti Gangnam-Gu. Butik sa rozkladá na 400 m² situovaných na troch nadzemných podlažiach, na ktorých ponúka expozíciu dámskej aj pánskej módy a doplnkov. Zhmotňuje jedinečnú víziu luxusného mestského i módneho konfekčného oblečenia. Budova na prvý pohľad zaujme nezvyčajnou fasádou a minimalistickým interiérom, ktorý reflektuje filozofiu a príťažlivosť značky.

Interiér prevádzky sa podobá skôr na umeleckú expozíciu než na obchod
Interiér prevádzky sa podobá skôr na umeleckú expozíciu než na obchod | Zdroj: Shin Kyungsub

Leštená koža namiesto fasády

Prvá korelácia s krajčírstvom je badateľná už na fasáde budovy – má evokovať strih „T“ charakteristický pre francúzsku značku. Opakuje sa na fasáde, kde z neho vystupuje mosadzný roh – zamatový prvok používaný v módnych kolekciách značky. Je akcentom ako v módnej rovine, tak aj architektonickej.

Povrch predsadenej fasády je vyrobený z leštených oceľových dosiek, ktoré reflektujú dopady svetla v interakcii s okolitou krajinou. Krycie panely fasády boli vyrobené v Južnej Kórei, pričom bola na tento účel vyvinutá špeciálna technológia. Lisovaná liatina bola vyformovaná iba z jednej strany pomocou vodného lisovania.

Fasádna krytina je vyrobená zo štvorcových modulov s rozmermi 110 × 110 cm a hrúbkou 1,5 cm. Každý modul má päť otvorov s priemerom 5 cm a štyri výčnelky s priemerom 14 cm. Každý z nich vystupuje z roviny panela dopredu i dozadu o 8 cm. Reliéfny povrch oceľových dosiek má galvanickú povrchovú úpravu, vďaka čomu pripomína leštenú kožu objavujúcu sa na doplnkoch Givenchy.

Jednotlivé moduly sú pripevnené na rám z nehrdzavejúcej ocele kotvený k zadnej rúrkovej konštrukcii. Zadné osvetlenie je vyrobené z optických vlákien pre bodové zdroje svetla a je umiestnené na dostupných miestach kvôli ľahkej údržbe. Vďaka svojej vizuálne stimulujúcej povahe a špecifickej stavebnej technike robí z konceptu fasády unikát nielen na nákupnom bulvári, ale aj vo svete obvodových plášťov.

 

Mosadzný akcent vystupujúci z „T“ – strihu na fasáde
Mosadzný akcent vystupujúci z „T“ – strihu na fasáde | Zdroj: Shin Kyungsub
Pôdorys
Pôdorys | Zdroj: Shin Kyungsub

Mramor na druhú

Extravagantný a exkluzívny výraz objektu je výrazným orientačným bodom ulice. Prispieva k tomu aj jeho nárožná poloha. Prvé nadzemné podlažie je zasklené a pôsobí skôr ako výstavný priestor než ako obchod. Dizajn interiéru sa sústredí na kvalitné materiály povrchov: mramor calacattu, salanoir, kamenný čadič, ktorých kombinácia dodáva jednotlivým priestorom elegantný a zároveň moderný nádych. Výrazným solitérom je vnútorné schodisko lemované čiernym mramorom Sahara noir v kontraste s bielym mramorom podnože a zlatými prvkami mobiliáru expozície.

OBCHOD GIVENCHY

Miesto: Soul, Južná Kórea
Investor: Givenchy Group
Architekt: Piuarch
Rok realizácie: 2014
Plocha: 404 m²

TEXT: Alexandra Müllerová
FOTO: Shin Kyungsub