Automobilové showroomy na Champs Élysées
Galéria(9)

Automobilové showroomy na Champs Élysées

Partneri sekcie:

Avenue des Champs Élysées je demokratickým bulvárom. Po Eiffelovej veži je to najnavštevovanejšie miesto v Paríži. Odhaduje sa, že tadiaľ prejde 300 až 400-tisíc ľudí. Je to miesto pre bohatých aj chudobných, bielych aj farebných. Parížska radnica si je plne vedomá čara tohto najkrajšieho bulváru sveta. Jeho urbanistická a architektonická hodnota sa nesmie nijako narušiť. Preto tu každá rekonštrukcia objektov prebieha v osobitnom režime a návštevníci Paríža dychtivo očakávajú, aké prekvapenie prinesú nové úpravy. Jednoznačné to bolo v prípade rekonštrukcie objektu spoločnosti Vuitton. Fasádu totiž chránilo lešenie v tvare plastického maxikufra. Veľkým prekvapením pre laikov i verejnosť bolo aj otvorenie showroomu automobilky Toyota na konci roka 2006 a takisto minuloročné dokončenie nových priestorov spoločnosti Citroën.

Čerstvý vietor menom Ora Їto

Pri príležitosti predaja 12 miliónov automobilov na európskom trhu rozhodol manažment Toyoty o úprave interiéru najprestížnejšieho európskeho showroomu, ktorý sa nachádza práve na Champs Elysées. Táto mimoriadna operácia si vyžadovala mimoriadny prístup – a práve ten je typický pre súčasného „enfant terrible“ francúzskeho dizajnu, mladíka menom Ora Їto.

Hoci znie jeho meno po japonsky, ide o čistokrvného Francúza s prastarým otcom, ktorý sa volal Ito Morabito a pochádzal z Neapola. Jeho otec Pascal Morabito je významný dizajnér, strýko Yves Bayard je zasa architekt a spoluautor známeho Múzea moderného umenia v Nice.

Ora Їto nechcel žiť s nálepkou bohatého synáčika. Keď mal 21 rokov, rozhodol sa, že založí vlastnú značku. Jej názov vznikol ako anagram jeho mena. Až neskôr zistil, že v jazyku Siouxov označuje toho, kto stavia sny. Aj keď nedokončil štúdium na vysokej škole, talent grafického dizajnéra ho hnal vpred a umožnil mu realizovať zvláštny projekty, ktorý médiá  neskôr označili za pirátstvo. Vo svojom počítači totiž vytvoril niekoľko virtuálnych produktov známych firiem, napríklad ruksak firmy Vuitton alebo kufrík na prenášanie notebooku pre Apple. Spracoval reklamné kampane týchto produktov a objednávku zavesil na web. Pirátstvo vyšlo najavo vo chvíli, keď sa ozvali klienti a chceli inzerovaný neexistujúci tovar kúpiť. Dané firmy mohli Oru Їto zažalovať, no namiesto toho mu zverili svoje zákazky.

Ora Їto je dôkazom toho, ako možno zhmotniť virtualitu. Navrhuje nábytok pre B & B, elektrospotrebiče pre Gorenje, svietidlá pre Artemide, flakóny pre Adidas, plechovky pre Heineken, mobily pre Sagem, externé disky pre LaCie… slovom, jeho akčný rádius je nekonečný. Je najmladším dizajnérom, ktorý sa dostal do uzatvoreného katalógu Cappellini a  poskytuje najviac rozhovorov z francúzskych dizajnérov. Jeho továrenskou značkou je úplná absencia skromnosti. Absencia pochýb je jeho formou vízie. Pätnásťčlenný pracovný tím s ročným obratom presahujúcim 5 miliónov eur je dôkazom toho, že mnohé možno dosiahnuť intuíciou a odvahou.

 

Toyota v centre pozornosti

Ora Їto vytvoril vo svojom počítači pre Toyotu veľkolepý návrh interiéru v štýle high-tech. Návrh sa realizoval neuveriteľných osem mesiacov. Jeho hlavným znakom je biela farba a uplatnenie princípu vertikality a horizontality. Dominantným prvkom interiéru je široké biele schodisko. Nadväzuje na horizontálne štruktúry ladných kriviek, akéhosi „maisonette“ – vstavaného domčeka. Toto obrovské teleso umožňuje, aby lepšie vyznela ľudská mierka, a zintímňuje priestor celého interiéru. Z hľadiska materiálov sa uplatňuje umelý kameň Corian®. V roku 2006 šlo o najväčšie súvislé dielo z tohto materiálu v Európe. Použil sa na ploche 400 m2 stien, pilierov, schodov a pódií.

Ora Їto majstrovsky využíva plastickosť Corianu aj v najmenšom detaile výstavného zariadenia a informačného systému. Zaujímavým výtvarným prvkom interiéru je aj znak Toyota vytvárajúci zložité priestorové predely zvyšujúce intimitu pri rokovaní so zákazníkom. Ako ďalšiu dimenziu interiéru zapája autor do procesu svetlo. Prispievajú k tomu aj tisícky elektroluminiscenčných diód inkrustovaných v hlavnom múre pozdĺž schodiska vedúceho na prvé poschodie. Diódy sú umiestnené zospodu panela a uplatňujú sa iba počas svetelnej šou riadenej počítačom.

Všetko je vymyslené do posledného detailu v duchu úplnej harmónie. Interiér je futuristický, nie však chladný. Je vzdušný, biely, mäkký a zmyselný. Pôsobí ako vesmírny koráb, v ktorom sa francúzska estetika snúbi s japonskou technikou. Nablýskané automobily sa rozdeľujú podľa tém na prezentáciu trhových modelov – noviniek, na objasnenie technických problémov a na demonštráciu pretekárskych automobilov. Expozícii dominujú konceptuálne automobily. Kedykoľvek vo dne alebo v noci je tu plno. Návštevníci môžu podľa vôle fotografovať, sadnúť si do virtuálneho interiéru automobilu, prípadne získať ďalšie informácie od personálu v bielych kombinézach. Biela farba interiéru prenikla aj na otvárací večierok, na ktorom sa predávali biele vajíčka s bielou čokoládou a biele krevetové lízanky. Japonská značka prostredníctvom svojej európskej vlajkovej lode vyžaruje v rámci hesla „Today, Tomorrow, Toyota“ neopakovateľnú atmosféru. Nečudo, že zmluvu na rekonštrukciu ďalších firemných showroomov vrátane interiérov výstavných expozícií má v rukách opäť Ora Їto.

Odveta od Citroënu

Futuristický interiér firmy Toyota nedovolil konkurencii dlho oddychovať a už čoskoro veľké lešenie na druhej strane bulváru dávalo tušiť, že ďalšie prekvapenie je na ceste. V auguste 2007 sa o veľký rozruch na Champs Elysées postarala spoločnosť Citroën. Tá však nie je na tomto bulvári nováčikom, práve naopak.

Veľký vizionár a humanista André Citroën (1878 – 1935) objavuje ako zvedavý mladík v Poľsku efektívnu výrobu prevodov v tvare šípového ozubenia. Pozoruje okolitý svet a premýšľa. Keď má 24 rokov, zakladá vlastnú firmu a šípové ozubenie sa stáva jej symbolom. Továreň už čoskoro vyrába 30 automobilov denne. Inzerát uverejnený 2. februára 1919 v Écos de Paris vyvoláva davové šialenstvo: nový model 10 HP Citroën sa predstavuje na Champs Élysées v objekte prvého koncesionára spoločnosti Grands garages de Citroën. André Citroën, inšpirovaný Taylorom a Fordom, rozvíja svoje sny o popularizácii automobilu. Auto má byť predmetom dennej potreby a radosti. Preto zakladá sieť koncesionárov, predáva na úver, zabezpečuje poistenie vozidiel a služby po predaji, buduje jasle pre deti zamestnancov, zamestnáva hendikepovaných, vypláca 13 platov…

Rozvoj obchodu vedie v roku 1927 k vybudovaniu prvej predajne na Champs Élysées číslo 42. V roku 1932 sa predajná plocha zväčšuje na 370 m2 a obrovský oceľový rám s nadpisom Citroën vysoký 175 cm sa stáva symbolom industriálneho avantgardizmu. Rovnaký nápis zdobí až do roku 1934 aj Eiffelovku. Ďalších 50 rokov je potom Citroën neoddeliteľnou súčasťou „Champs“.

V novom šate

V roku 1984 sa mení filozofia predaja automobilov Citroën „à la française“ – showroom sa zlučuje s reštauračnou prevádzkou, a tak sa vo vzniknutom zariadení Hippo Citroën v budove s podlažnou plochou 1 150 m2 objavuje reštaurácia pre 220 osôb. Otvorené je denne až do druhej ráno.

V roku 2001 je vypísaná medzinárodná súťaž na využitie objektu výhradne pre značku. Do finále súťaže sa dostanú projekty takých celebrít, ako sú Zaha Hadid, Christian de Portzamparc, Frank Gehry, Jean Nouvel, Renzo Piano a ďalší. Jury je však unesená návrhom Manuelle Gautrandovej.

Nie je to nijaká začiatočníčka. Na konte má realizácie divadla v Béthune, kultúrne stredisko v Saint Louis, byty v Rennes, mýtne stanice A16, vo výstavbe Múzeum moderného umenia v Lille, biznis centrum v Saint Etienne, hudobný palác Gaité v Paríži, jej projekty sa realizujú v Thajsku, Vietname či v Dánsku a získali rad prestížnych vyznamenaní.

Motto projektu Manuele Gautrandovej je: Objaviť, spoznať a pochopiť automobil podľa Citroënu. Budova na Champs Élysées číslo 42  bola dosiaľ oveľa nižšie ako okolitá zástavba. Rekonštrukcia budovu výškovo zladila s okolím, na rozdiel od objektu spoločnosti Toyota došlo ku komplexnej prestavbe a dostavbe. Historická fasáda objektu je reinterpretovaná v zmysle využitia šípového ozubenia – symbolu značky – a vyjadruje puto minulosti s budúcnosťou – využitie stavebných technológií na montáž priestorového skleneného plášťa s plochou 650 m2 a hmotnosťou 86 ton. Devätnásť sklených pyramíd plášťa znázorňujúcich šípové ozubenie vytvára veľké origami. Na plášti sa takisto uplatňuje červená firemná farba.

Prekvapenie uprostred

Po vstupe do interiéru návštevníkov čaká ozajstná bomba. Dominantou interiéru je osemúrovňová červená točňa ukončená zrkadlami na spodnej ploche. Na každej plošine sú nainštalované autá, ktoré sa majú obmieňať podľa tzv. sezón.

Témou 1. sezóny je trvalo udržateľný rozvoj, a preto návštevníci na jednotlivých plošinách objavia ikony firmy, ktoré poznamenali obdobie svojho vzniku avantgardným dizajnom a použitými technológiami.

V showroome žiaria aj najnovšie automobily z radu Citroën, napr. komerčne úspešný monospas C4 Picasso model 2007, ktorého sa za 6 mesiacov predalo 100 000 kusov alebo concept car Airplay prezentovaný v roku 2006 v Ženeve s technológiou Stop + štart, umožňujúcou značnú úsporu pohonných látok pri zastavení na križovatkách. Nablýskaný červený krásavec C Métisse, concept car Autosalónu 2006 s hybridným dieselelektrickým motorom, vyvoláva v návštevníkoch davové šialenstvo bez ohľadu na pohlavie. 

Firemné know-how kráča naprieč točňou ruka v ruke s inováciou a dizajnom. Točňa je nezávislá od stavebnej konštrukcie objektu a plášťa a výmenu vozidiel umiestnených na jednotlivých plošinách zabezpečuje dokonale kamuflovaný výťah. Zrkadlá nainštalované na spodnej časti točne vytvárajú dynamickú hru odleskov detailov automobilov a kontrastujú so subtílnym skleným plášťom a bielou vzdušnou konštrukciou obvodových stien. Umelý kameň umožňuje plastické stvárnenie najmenších detailov interiéru vrátane informačného systému a strediska. Farebné automobily kontrastujú s jeho bielou farbou a mozaiku farieb dotvára dynamický faktor samotných návštevníkov. Reálne exponáty dopĺňajú multimediálne informácie dokumentujúce bohatú históriu značky. Pobyt vo vzdušnom interiéri poskytuje najmä na horných podlažiach neopakovateľné výhľady na Champs Élysées.

„Fantomasov voz“ Citroen DS skrýva výťah pre dopravu exponátov Najvyššie podlažie karuselu ponúka konfrontáciu modernej architektúry a histórie automobilizmu

Návšteva predajne prináša nevšedný zážitok zo sveta, kde využitie nových konceptov a technológií pri zachovaní najvyšších požiadaviek na funkčnosť, bezpečnosť a pohodlie kráča v duchu progresívnych myšlienok zakladateľa firmy André ­Citroëna. Dá sa očakávať, že na reakciu konkurenčných firiem nebude treba dlho čakať. Na ťahu je showroom Renault.

Ing. arch. Ludvika Kanická, CSc.
Foto: autorka