Správni ľudia sú naším najväčším bohatstvom (profil spoločnosti Geberit Slovensko, s. r. o.)
Galéria(7)

Správni ľudia sú naším najväčším bohatstvom (profil spoločnosti Geberit Slovensko, s. r. o.)

Vyabstrahovaná filozofia spoločnosti Geberit len na jej podstatu znie: „To, čo nás zaujíma, je ako tečie voda. Voda je život, bez nej nebude nič.“ To sú zároveň slová konateľa Geberit Slovensko, s. r. o., Vladimíra Sedlačka zastupujúceho na našom trhu produkty, ktoré vodu bytostne vyžadujú. Áno, ide aj o „ten originálny záchod Geberit“, ktorým spoločnosť prenikla do povedomia verejnosti ako dodávateľ značkových podomietkových splachovacích systémov. Samozrejme, ako s úsmevom hovorí Vladimír Sedlačko, profil spoločnosti je oveľa širší.

Ako sa Vám darí pohybovať sa v naštartovanom stavebníctve?

Myslím, že nebudem ďaleko od pravdy, ak poviem, že ostatné roky, a rok 2006 obzvlášť, bol v slovenskom stavebníctve neúspešný iba pre vyslovených babrákov. Rozbehnuté hospodárstvo, stavebný boom, postupný prílev peňazí aj do iných regiónov, okrem tak často zveličovaného „bratislavocentrického lobbingu“, prináša postupne až akési prehrievanie stavebníctva. A to nezávisle od aktuálne vládnucej politickej garnitúry. Zohnať v dnešných dňoch na Slovensku voľného a pritom kvalitného remeselníka, inštalatéra či zodpovednú firmu, ktorá nielenže vie, ale aj dokáže splniť to, čo sľúbi, je už pomerne veľký kumšt.

Dosiahol Geberit aj napriek tomu predpokladané plány?

S pokojom môžem povedať, že pre našu spoločnosť bolo už koncom októbra 2006 úplne jasné, že ciele, ktoré sme si na tento rok stanovili, budú opäť nadštandardne prekročené. A to napriek tomu, že sme v predchádzajúcom roku zaznamenali mimoriadne dynamický rast predaja i vďaka veľkým investičným celkom, ako boli závody KIA, Peugeot-Citroën či stavby v industriálnom parku v Kechneci na východnom Slovensku.      

Zaostrime na vaše výrobky. Ktoré z nich by ste označili za ťažiskové pre najbližšie obdobie a čím sa prípadne odlišujú od konkurencie?

Ak dovolíte, hodnotenie konkurencie prenechám radšej iným. My konkurenciu vnímame ako užitočného partnera na to, aby nám náš „hrebienok“ nenarástol príliš vysoko. Je to v konečnom dôsledku v záujme nášho zákazníka, ktorý dostáva kvalitné produkty a služby za slušnú cenu. Nemci majú jeden veľmi pekný výraz. Konkurenciu nazývajú „Mitbewerber“ čiže „spoluuchádzač“, t. j. ten, kto s nami súťaží o dobrú pozíciu na trhu. A to je fér.

Vaša výhoda voči ostatným je predsa len v širokom portfóliu produktov.

To je fakt, ktorý nám umožňuje byť úspešnými takmer v každom období. V uplynulých štyroch, piatich rokoch sme dominovali na takmer osemdesiatich percentách odvodnení plochých striech veľkých obchodných centier či výrobných hál s použitím úsporného podtlakového odvodňovacieho systému Geberit Pluvia. Bežná verejnosť nás pozná, ako „ten originálny závesný záchod Geberit“, no a návštevníci dobrých hotelov a reštaurácií, kvalitných obchodných centier či takmer všetkých európskych letísk sú s naším logom kontaktovaní takmer pri každom použití WC.

A rúrové systémy?

Áno, onedlho by sme sa mali naplno presadiť v európskom meradle ako jeden z najstabilnejších producentov a dodávateľov rúrových systémov. Tie sú určené na rozvody rôznych médií, ako sú pitná či teplá voda, ale napríklad aj plyn.

Na vašej internetovej stránke sa hovorí, že Geberit nevyvíja samostatné produkty, ale časti inteligentného systému. Čo to presne znamená?

Naším mottom je „know-how installed“. Na prvý pohľad akoby fráza, no v skutočnosti vyjadruje náš prístup k riešeniam potrieb našich zákazníkov. Motto obsahuje tri základné prvky: vedomosti čiže – know-how (vieme ako), inovácie – každým rokom prinášame na trh nové prvky, ktoré reflektujú potreby rozvíjajúcich sa trhov a našich zákazníkov v nich, integrácia – všetky výrobky musia byť navzájom kompatibilné a začlenené do našich predchádzajúcich fungujúcich systémov.


Mohli by ste pre lepšiu predstavu uviesť príklad integrácie?

Môžu nimi byť napríklad systémy na rozvody vody pomocou lisovaných spojov Geberit Mapress. Keď koncom roku 2004 koncern Geberit akviroval nemeckú firmu Mapress (predtým Manesmann), výrobcu systémov pre lisované spoje, získali sme touto akvizíciou značne iný systém lisovaných spojov, ako sme mali dovtedy. Dnes, v priebehu necelých dvoch rokov, sú produkty navzájom kompatibilné, pomocou systémov spojok môžete prepojiť naše ľubovoľné rúrové systémy. Takto sa Geberit stáva významným európskym výrobcom najprogresívnejšej technológie spájania pomocou systémov lisovaných spojov. Tomu hovoríme integrácia, tomu hovoríme know-how installed.


Vaša spoločnosť zdôrazňuje aj systémový prístup. To je ťažisko všetkých inštalácií značky Geberit?

O systematike vo vývoji a výrobe som už hovoril. Dôležitou je systematika aj v práci s našimi zákazníkmi. Poznáte tento žartík? Neexistuje žiadny natoľko dobrý výrobok, aby ho „odborník na všetky problémy – chrobák Truhlík“ nedokázal pokaziť. Preto sa snažíme nenechať nič na náhodu. Náš tím odborníkov – technikov pôsobiacich regionálne po celom Slovensku je pripravený poradiť v každej situácii, vyškoliť každého inštalatéra či odborne diskutovať s projektantom alebo architektom. V tom je naša najväčšia sila, v tom je naša systémovosť.   


Spomínali ste diskusie s architektmi a dizajnérmi. Do akej miery je táto spolupráca pre vás dôležitá?

Veľmi. Bez nich by sme nemohli dosahovať také úspechy. Architekt je prvým, ktorý napĺňa predstavy svojho klienta, a preto môže veľmi veľa ovplyvniť. Preto si vysoko vážime tých, ktorí sa seriózne zaujímajú o naše systémy alebo si aspoň úprimne dajú poradiť bez toho, aby sa snažili dostať do polohy tých „chrobákov Truhlíkov“, ktorí všade boli a všetko vedia. Myslím si, že moji kolegovia – skúsení odborníci im majú čo povedať a vedia odborne poradiť. No a spolupráca s projektantmi zdravotechniky je ozaj na veľmi dobrej úrovni. Veď sa aj pravidelne, aspoň raz do roka, niekde spolu v pohode stretneme a pri dobrom víne preberáme okrem odborných otázok aj otázky „nesmrteľnosti chrústa“.

Sanita ako dizajnérsky produkt má aj svoj estetický náboj, ktorý má blízko k módnosti. Meníte sortiment aj podľa tohto premenlivého kritéria?

Dizajn je záležitosť skôr výrobcov keramiky či kúpeľňového nábytku. My sme skôr orientovaní na kvalitu vnútri steny. Pravda, náš neporovnateľne najširší sortiment ovládacích tlačidiel splachovacích systémov sa stal akýmsi finálnym dotvorením estetiky kúpeľne či WC.

Geberit je synonymom pre inštalačné systémy vyššej triedy. Je už Slovensko pripravené na prijatie nadštandardnej výbavy do svojich bytov?

Dávno. Slovensko je krásnou krajinou plnou dobrých, schopných a skromných ľudí, ktorá má šancu a aj snahu dobehnúť zameškané. Len si musíme dať pozor na veľkohubých tárajov, ktorým ide iba o vlastný prospech. Slovensko je v Európe a Európa dorazila na Slovensko. A to, čo ešte občas u nás nazývame nadštandardom, sa tak ako vo vyspelej Európe aj u nás zakrátko stane bežnou záležitosťou.     


Často zdôrazňujete ekologickosť vašich výrobkov. Ako sa vám ju podarilo dosiahnuť a ako sa vaša spoločnosť stará o ochranu životného prostredia?

Dali by sa citovať celé traktáty z našej filozofie ochrany životného prostredia. Spomeniem však iba jeden. To, čo nás zaujíma, je ako tečie voda. Voda je život, bez nej nebude nič. Aj preto sa snažíme vyvíjať také technológie, ktoré dnes, ale aj v budúcnosti budú maximálne šetriť vodou.

Ako sa to premietne do praxe?

Napríklad všetky naše splachovacie systémy môžu splachovať iba s tromi (malá), respektíve šiestimi (veľká) litrami vody a na trh už bol uvedený aj systém Geberit UP-Powerflush, ktorý dokáže „odplaviť“ všetko iba so štyrmi litrami. Viete si predstaviť, koľko vody ušetríme napríklad v takej Číne či Indii? To nie je žart, ten, kto bol v Šanghaji, iste chápe, o čom hovorím. Celosvetové problémy s vodou sa nás všetkých budú onedlho bytostne dotýkať.

Slovensko je vašim obchodným teritóriom. Ako vnímate jeho súčasný stav? Má ešte slovenský trh potenciál ďalšej absorpcie?

Potenciál na Slovensku je pre nás stále obrovský. Dá sa povedať, že potenciál pre naše produkty zatiaľ využívame asi tak na dvadsať percent. S rastom životnej úrovne obyvateľstva budú rásť aj nároky na kvalitné bývanie a k nemu naše systémy bytostne patria. Verte mi, úprimne sa na tých niekoľko budúcich rokov v Geberite teším. A potom budem chytať ryby na Morave, bicyklovať sa popri hrádzi s mojimi synmi a chodiť na hríby niekam do Kuchyne na Záhorí.

To sú vaše obľúbené relaxačné činnosti? Máte aj nejaké ďalšie?

Času je málo a na tie ryby sa ešte iba chystám. Teraz mám však malé osobné potešenie – začínam stavať menší dom pre seba, svojich blízkych a svojho budúceho psa. Inak je mi ľúto, že som musel minulý rok skončiť s tenisom pre roztrhnutú achillovku. Ale potešiť sa viem aj inak. Mám dobrých kamarátov, ktorí majú chalupy ďaleko v kopcoch, kam sa žiadnym „teréňákom“ nedostaneš a treba chodiť pešo. Skoro každý druhý z nich je muzikant, takže si zahráme a zaspievame, ako sa páči nám, no a na zimu sa už opäť teším na lyže. Azda tá šľacha vydrží.

Vráťme sa ešte k obchodom. Trhy sú napĺňané konkrétnou stratégiou obchodovania. Aká je tá vaša?

Trvalo udržateľný rozvoj! Naozaj nemáme záujem zodrať z kože každého zákazníka iba preto, že sa rozhodol kúpiť naše produkty. Našou najväčšou satisfakciou je zákazník, ktorý je ozaj spokojný – lebo ten prinesie ďalších. No a s naším úspechom sa chceme podeliť, t. j. chceme, aby aj naši obchodní partneri slušne profitovali a rástli spolu s nami.

Ako vyzerá systém vášho predaja? Uskutočňuje sa cez stavebniny a stavebné spoločnosti alebo máte aj vlastnú maloobchodnú sieť?

Systém predaja je zásadne prostredníctvom špecializovaných obchodných partnerov ponúkajúcich sanitárny tovar. Vlastnú sieť nemáme a ani nechceme mať.

Prečo?

Lokálny vzťah obchodného partnera je najväčšou devízou. My tieto vzťahy podporujeme. Pravda, platia férové a pomerne prísne obchodné pravidlá. Chceme aktívne spolupracovať s tými, ktorí tiež chcú aktívne spolupracovať s nami. „Majstri sveta“, veční frfloši či neplatiči u nás nemajú na ružiach ustlaté. A práve platobná disciplína je najdôležitejším faktorom dobrých vzťahov. Radšej obchod nespravíme, ako by sme mali vytvárať fiktívny nárast obratu. Takýchto partnerov pokojne prenecháme našej konkurencii.    


Ako sa u vás uskutočňovala certifikácia v rámci Európskej únie?

Všetky produkty sú certifikované v rámci EÚ, takže s tým nie sú žiadne problémy. Samozrejme, pokiaľ špeciálne slovenské predpisy vyžadujú aj špeciálne certifikáty, okamžite ich posúvame na otestovanie patričným certifikačným ústavom.


Ako prebieha komunikácia s vašou materskou firmou vo Švajčiarsku? Ponecháva vám voľné ruky pri zvolení si vlastnej filozofie pôsobenia na Slovensku?

V posledných asi troch rokoch došlo k značnej zmene filozofie koncernu Geberit, a to v prospech centralizovaných rozhodnutí. V zmenenom hospodárskom, značne globalizovanom prostredí sa ani inak nedá. Úspešné svetové firmy a ich lokálni manažéri musia chápať, že firemná disciplína nie je iba povinnosť, ale najmä zodpovednosť. Bez správnych globálnych strategických rozhodnutí majú spoločnosti iba malé šance na udržanie sa. Našťastie, naše vedenie vo Švajčiarsku zatiaľ robí správne kroky, čoho výsledkom je neustály, veľmi dynamický rast kurzu akcií spoločnosti na svetových burzách. Napriek tomu nám však centrála poskytuje dostatok priestoru a kreatívnej slobody na naše „lokálne hry“ – a to mňa osobne aj veľmi baví a teší.

Ako vyzerá ďalší vývoj vašej spoločnosti? Čo všetko robí Geberit preto, aby sa stále zdokonaľoval?

Donedávna sme mali také krédo, ktoré sa používalo takmer v každej medzinárodnej firme. Citujem: „Ľudia sú tým najväčším bohatstvom firmy“. Šéf nášho koncernu, Albert M. Baehny, prišiel s malou, ale veľmi dôležitou korekciou tejto vety: „Správni ľudia sú naším najväčším bohatstvom“. Myslím si, že trafil klinec po hlavičke!

Ľudo Petránsky
Foto: Geberit Slovensko, s. r. o.