Najradšej spolupracujeme s koncovým zákazníkom (profil spoločnosti Fabrick SK, s. r. o.)
Galéria(5)

Najradšej spolupracujeme s koncovým zákazníkom (profil spoločnosti Fabrick SK, s. r. o.)

Areál predajne stavebnín vo Veľkom Mederi má za sebou úctyhodnú históriu. Za posledných desať rokov sa však ľuďom znalým problematiky vybavuje v súvislosti s ním jediné slovo – tehla. Sídli v ňom totiž spoločnosť, ktorá ponúka sortiment z veľkej časti vyrobený z pálenej hliny. Tento prírodný materiál učaroval konateľovi spoločnosti Fabrick SK, s. r. o., Edmundovi Fábiánffymu, ktorý sa zaoberá najmä predajom komponentov na tehlové fasády, dlažby a obklady.

Sídlite v areáli, ktorý sa s predajom stavebnín spája už dlhé desaťročia…

Máte pravdu, tento areál vznikol už v 50. rokoch minulého storočia pre potreby vtedajšej predajne stavebnín Jednota. Moja mama tu mnoho rokov pracovala ako vedúca predajne a možno práve to ovplyvnilo moje ďalšie životné smerovanie. V roku 1992 sa nám naskytla možnosť areál odkúpiť, čo sme s mojím vtedajším spoločníkom aj zrealizovali. Keď sa v roku 1996 naše podnikateľské cesty rozišli, ujali sme sa s mamou predajne sami, a tak vznikli Stavebniny F & F. V súčasnosti vo firme zavádzame viaceré zmeny, okrem iného meníme aj názov spoločnosti na Fabrick SK, s. r. o. Konečne sa mi tak podarilo uskutočniť svoj dávnejší zámer nazvať spoločnosť jednoduchšie a výstižnejšie.

V čom je názov Fabrick výstižnejší?

Hoci ponúkame aj štandardný sortiment stavebných materiálov, už takmer desať rokov sa špecializujeme na komponenty kontaktných a odvetrávaných tehlových fasád. Preto som rád, že sa tehla konečne dostala aj do mena našej spoločnosti.

Čím vás tehla tak oslovila?

Vždy som inklinoval k hline. Ešte za čias Jednoty sa sem dovážala pálená krytina z Čiech, pálené tehly… Postupne mi ten prírodný materiál nejako prirástol k srdcu a môžem povedať, že čo sa strešných krytín týka, dodnes predávame iba pálené. Asi pred desiatimi rokmi k nám prišiel zákazník, ktorý od nás požadoval lícové tehly na stavbu oplotenia. Objednali sme mu ich z Maďarska. Keď dodávka dorazila a ja som uvidel, o čo ide, veľmi sa mi tento materiál zapáčil. Na Slovensku vtedy nikto lícové tehly nepredával, preto som sa rozhodol, že sa nimi začnem intenzívnejšie zaoberať. Od maďarských dodávateľov sme postupne prešli k anglickým, nemeckým, belgickým a ďalej sme rozširovali sortiment podľa toho, čo si trh žiadal.

Ako ste sa dokázali s takýmito pomerne neznámymi produktmi presadiť na trhu?

Prvé roky neboli z hľadiska predaja príliš slávne, pretože lícové tehly tu takmer nikto nepoznal. Ani architekti spočiatku nevedeli, ako s týmto materiálom pracovať. Trošku nám pomohlo, že takmer v rovnakom čase spustila istá veľká tehliarska spoločnosť na Slovensku osvetovú kampaň na podporu predaja svojich lícových tehál. Začiatky predaja však boli naozaj ťažké. Náš obchodný zástupca vyše dvoch rokov cestoval po celej republike a bol už celý zúfalý, že tehlové fasády tu nikomu nič nehovoria a každému musí celú problematiku znova a znova vysvetľovať. Napokon od nás ­odišiel a to bola smola, pretože o krátky čas k nám začali prúdiť prvé objednávky. Nečudujem sa však, že to vzdal, lebo dovtedy sme predali minimum materiálu a dlhý čas sme tento tovar iba dotovali.

Vy ste to však nevzdali.

Nevzdal, našťastie… Podarilo sa nám vybudovať základy trhu, ktorý sa postupne veľmi úspešne rozbehol. Pribúda nám konkurencia, ktorá nás na jednej strane oberá o potenciálnych zákazníkov, no na druhej strane je dôkazom, že trh je naozaj solídny, keď sa doň odvažujú vstupovať aj ďalšie spoločnosti.

Predaj sa teda postupne rozbehol. S akými zákazníkmi prichádzate do styku najčastejšie?

V minimálnej miere obchodujeme so stavebnými firmami, oveľa viac nám vyhovuje koncový zákazník, ktorému ponúkame nielen samotný materiál, ale aj vypracovanie projektu a následnú realizáciu fasády. Spolupracujeme pri tom s architektmi, organizujeme rôzne semináre a osvetové akcie, kde predstavujeme tieto materiály širokej verejnosti. Do veľkých zákaziek sa nepúšťame, radšej sa orientujeme na koncových zákazníkov, ktorým chceme ponúknuť o to solídnejší kompletný servis.

To znamená projekt, predaj i realizáciu?

Presne tak. Spolupracujeme s  architektmi, ktorí zákazníkovi fasádu správne naprojektujú, my mu potom vypočítame potrebné množstvo tovaru, ktorý privezieme vlastnými autami, a fasádu na mieste zrealizujeme. Snažíme sa so zákazníkom komunikovať už pri začatí hrubej stavby, aby sme vedeli predísť prípadným problémom. Tehlová fasáda sa síce dá zrealizovať takmer na každom dome, no ak stavbu treba na ňu dodatočne upravovať, môže sa celý proces zbytočne predražiť. Predávame a realizujeme fasády po celom Slovensku a naši majstri za tých desať rokov zanechali po sebe množstvo krásnych a náročných referenčných stavieb.

Plánujete do budúcnosti aj expanziu na zahraničné trhy?

Myslím si, že v každom štáte je dostatok predajcov týchto materiálov, takže naozaj nemám zahraničné ambície. Skôr chcem firmu rozširovať kapacitne. K súčasným obchodným prevádzkam vo Veľkom Mederi a v Trnave by som rád časom pridal aj tretiu predajňu, zišli by sa mi ďalší realizátori a v neposlednom rade stále pracujem na rozširovaní nášho sortimentu. Toto všetko súvisí so spomínanými zmenami, ktoré v našej spoločnosti momentálne prebiehajú – nové obchodné meno, internetová stránka, propagačné materiály, väčšia dostupnosť našich tovarov a služieb v rámci celého Slovenska…

Už dlhšie sa pohrávam s myšlienkou zaradiť do ponúkaného sortimentu aj kameň. Predaj kameňa však má svoje špecifiká, ktoré si treba naštudovať, preto sa zatiaľ nechcem vrhať do niečoho, čo neovládam. Existuje však reálny predpoklad, že kameň sa v našej ponuke objaví. Veď ani s lícovými tehlami to na začiatku nebolo jednoduché.

Sú dnes lícové tehly na Slovensku dostatočne známe?

Teraz už áno. Tieto materiály propagujeme na veľtrhoch, v odborných časopisoch, cez internet, cez architektov a mnohé za nás povedia aj referenčné stavby. Zákazníci, ktorí boli s našou prácou spokojní, tiež majú svoj okruh známych, ktorým nás odporúčajú. To nás, samozrejme, nesmierne teší.

V čom podľa vás spočíva obľuba tehly ako fasádneho materiálu?

Je to už na pohľad príjemný materiál, ktorý je trvácny a takmer bezúdržbový. Ak je fasáda správne zrealizovaná a chránená, vydrží prakticky neobmedzene. Ak začnú tehly „kvitnúť“ a vznikajú na nich škvrny a mapy, nie je to chyba materiálu, ale zlej realizácie či konštrukčného návrhu. Najradšej realizujeme fasády sami, aby sme všetky úskalia dokázali ustrážiť a zanechali po sebe naozaj kvalitnú prácu. Pretože keď niekto chybne postaví fasádu, ľudia väčšinou neobviňujú realizátora, ale „nekvalitný materiál“ a nadobudnú mylné presvedčenie, že tehlový obklad je nespoľahlivý.

Zdá sa, že s neodbornými realizátormi už máte svoje skúsenosti…

Zákazníkom sa naše ceny za štvorcový meter práce niekedy zdajú priveľké, preto sa radi obracajú na firmy, ktoré ponúkajú hodinové taxy. Ak dotyčné firmy s tehlovými obkladmi v živote neprišli do styku, budú okolo fasády „nacvičovať“ aj tri mesiace, takže výsledná cena bude v konečnom dôsledku vyššia. Netvrdím, že naša práca je lacná, ale je kvalitná. Už sa nám viackrát stalo, že sme lepili nové tehlové pásiky na obklad, čo pokazil niekto iný pred nami.

Spomínali ste, že chcete zvýšiť ľudské kapacity. Koľko máte momentálne zamestnancov?

V prevádzkach predajní pracuje spolu 17 zamestnancov a pri realizáciách spolupracujeme s tromi partiami po piatich ľuďoch. Každá partia vie mesačne zrealizovať okolo 500 štvorcových metrov obkladu, takže naša mesačná kapacita je asi 1 500 štvorcových metrov, čo ročne predstavuje približne 14 000 štvorcových metrov zrealizovaných fasád. Až do konca roka sme už maximálne vyťažení, takže momentálne nemôžeme prijímať ďalšie zákazky. Preto musíme firmu rozširovať, čo sa nám, dúfam, podarí už počas tejto zimy.

Realizujete viac exteriérové alebo interiérové obklady?

Exteriér predstavuje, samozrejme, väčšie percento našich prác, pretože zakaždým ide o veľké plochy a objednáva si ich väčší počet zákazníkov. V súčasnosti však začínajú pribúdať interiérové realizácie, pretože tehlové obklady sú naozaj pekné. Niekto si myslí, že tehla je drsná, no hotový obklad vyzerá, napodiv, oveľa jemnejšie než hladká stena. Fasáda je paradoxne tým jemnejšia, čím drsnejšie tehly sa na ňu použili. Hladké tehly vyzerajú príliš strojovo, neosobne a technicky, rustikálnejšie tehly zas robia fasádu mäkšou.

Minuloročná zima bola pre stavebníctvo mimoriadne priaznivá. Ak by sa mala situácia v tomto roku opakovať, plánujete realizácie aj v zimnom období?

Tejto myšlienke nie som príliš priaznivo naklonený. Realizácia fasády je mokrý proces, a nech je počasie v zime akékoľvek priaznivé, môže sa veľmi rýchlo zmeniť. Fasáda musí istý čas vyzrievať, a ak začne mrznúť, môžu nastať veľké problémy. Aj naše partie realizátorov si chcú v zime oddýchnuť, aby načerpali sily na ďalšiu sezónu. Ak sa podujmú na nejaké práce v interiéri, napríklad obklady vínnych pivníc, ja im v tom, samozrejme, nebudem brániť. Vo všeobecnosti je však zima pre našich realizátorov bez ohľadu na poveternostné podmienky obdobím zaslúženého oddychu.

Nemali ste problém zohnať kvalitných realizátorov?

Keď som ich pred desiatimi rokmi zaúčal do remesla, nebol ešte taký nával práce, takže sa obávali, či sa rozhodli správne a či sa týmto spôsobom uživia. Dnes už ani nemajú čas rozmýšľať, čo iné by robili, a dokážu si naozaj solídne zarobiť. Nedostatok zručných remeselníkov je však naozaj veľkým problémom. Ako som spomínal, chcel by som túto zimu rozširovať realizačné kapacity firmy, tak dúfam, že sa mi podarí nájsť tých správnych ľudí.

Spomínali ste vyťaženosť do konca roka. Prebiehajúca stavebná sezóna je teda pre vás isto úspešná.

Posledné tri roky nám objem predaja medziročne rastie približne o 15 %. Toto číslo je mierne skresľujúce, pretože niektoré komodity, ktorým sa venujeme len okrajovo, nám poklesli, a, naopak, predaj tehlového sortimentu stále stúpa. Ja som s týmto vývojom spokojný a stále hľadám nové výrobky, ktorými by som mohol doplniť náš sortiment – lícové tehly, tehlové pásiky, keramické dlažby, zámkové dlažby, ale aj veľmi kvalitné maltové a škárovacie zmesi. Venujem sa prioritne tehlovým fasádam a v tomto segmente sa chcem aj zdokonaľovať.   

Prečo by si zákazníci mali vybrať práve vás?

Zákazníkom dokážeme okrem materiálu ponúknuť aj svoje skúsenosti a spomínaný servis. V skladoch držíme dostatočne objemné zásoby materiálu, ktoré priebežne dopĺňame, takže objednávky vieme vybavovať doslova okamžite. Teší ma, že si získavame povesť predajne stavebnín, na ktorú sa zákazník môže kedykoľvek obrátiť s istotou, že zoženie všetko, čo potrebuje.

Milan Bohunický
Foto: autor