
Záujem o nové bývanie s rastúcim vekom klesá. Pri kúpe rozhodujú najmä cena a lokalita
Na Slovensku žije aktuálne vo vlastnej nehnuteľnosti takmer 94 % obyvateľov. Záujem Slovákov o reality neutícha a podľa prieskumu spoločnosti Ipsos plánuje počas najbližších piatich rokov kúpu nového bytu či domu 23 % Slovákov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
V roku 2023 bývalo vo vlastnej nehnuteľnosti až 93,6 % Slovákov a Sloveniek. Po Rumunsku (s podielom 95,6 %) je to druhý najvyšší podiel v EÚ, pričom viac ako 90 % dosahujú ešte Chorváti a Maďari. V EÚ ide v priemere o 69,2 % obyvateľov. Podiel Slovákov žijúcich vo svojej nehnuteľnosti dlhodobo osciloval okolo úrovne 90 %, avšak od roku 2020 zaznamenal relatívne dynamický nárast na aktuálnych takmer 94 %. Dáta tak poukazujú na rastúci záujem Slovákov o vlastné bývanie a o kúpu nehnuteľnosti.
Aktuálny vývoj cien bytov a domov v SR:
Národná banka Slovenska zverejňuje na kvartálnej báze vývoj cien nehnuteľností určených na bývanie v SR. V poslednom štvrťroku 2024 predstavovala cena za 1 m2 nehnuteľnosti 2 596 eur a medziročne tak prišlo k jej nárastu o 6,7 %. Na rekordne vysokú cenu spred vyše dvoch rokov (k 3Q 2022) na úrovni 2 714 eur za 1 m2 to ale nestačilo. Priemerná cena za jeden štvorcový meter bytu dosahovala v štvrtom kvartáli 2024 úroveň 2 896 eur, v prípade domu išlo o 1 978 eur. Najdrahšie nehnuteľnosti sú v Bratislavskom kraji s priemernou cenou 3 316 eur/m2. Naopak, najlacnejšie vychádzajú byty a domy obyvateľov Nitrianskeho kraja a to v priemere na 1 404 eur/m2.
Aktuálny prieskum prináša odpovede na otázky týkajúce sa plánov a rozhodujúcich kritérií Slovákov a Sloveniek ohľadom kúpy nehnuteľnosti v horizonte 5 rokov. Spoločnosť Ipsos realizovala prieskum na reprezentatívnej vzorke 1 003 respondentov a respondentiek starších ako 18 rokov v dňoch 27.10. až 1.11.2024 pomocou on-line zberu dát.
Počas najbližších 5 rokov plánuje kúpu nehnuteľnosti 22,6 % Slovákov a Sloveniek. Ide najmä o byty s podielom 10,1 % a domy s 9,0 %. Stavať dom plánuje 2,3 % opýtaných, zaobstarať si rekreačnú chalupu alebo chatu 1,2 % respondentov. Nové bývanie plánujú viac muži (24,8 %) ako ženy (20,7 %), v oboch prípadoch prevláda záujem o byty a domy. Avšak ženy oproti mužom vo väčšej miere túžia po novostavbách či po výstavbe domu.
Nové bývanie chcú najmä mladí
Záujem o nové bývanie s pribúdajúcimi rokmi, resp. rastúcim vekom, klesá. Vo vekovej kategórii 18 až 24 rokov si plánuje zaobstarať nové bývanie 52,2 % opýtaných, pričom ide prevažne o byty. Vysoký záujem bol vykázaný aj u respondentov vo veku 25 až 34 rokov a to s podielom 48,2 %. V tomto prípade sú plány zamerané prevažne na kúpu domov, nasledované kúpou bytov. Nadpriemerný dopyt po novom bývaní (na úrovni 27,4 %) vykázali aj opýtaní vo veku 35 až 44 rokov.
Najväčší záujem o novú nehnuteľnosť v horizonte 5 rokov vykázali obyvatelia Bratislavského, Banskobystrického a Trenčianskeho kraja s podielmi 39,5 %, 25,9 % a 22,0 %. Kým v Bratislavskom a Trenčianskom kraji prevláda dopyt po bytoch nad domami, v Banskobystrickom kraji je to naopak a vyšší záujem je o domy ako o byty. Zvýšený dopyt po novom bývaní vykázali zároveň obyvatelia s vyššími mzdami, najmä na vedúcich pozíciách.
Pri kúpe rozhodujú najmä cena a lokalita
Zaujímavé výsledky prináša prieskum aj ohľadom rozhodujúcich kritérií pri kúpe nového bývania. Dominuje cena nehnuteľnosti, ktorú uviedlo až 47,4 % opýtaných. Nasleduje lokalita a poloha s podielom 33,3 %. Ďalšími dôležitými faktormi sú výška vlastných úspor (12,7 % ), energetická náročnosť (11,7 %), ale i súkromie či dostupnosť služieb (občianska vybavenosť) zhodne s podielmi 10,3 %.
Medzi pomerne častými odpoveďami (s podielmi v rozpätí 7 až 8 %) sa nachádzali dopravní dostupnosť, možnosti financovania (hypotéka a výška úrokov, stavebné sporenie), či veľkosť a dispozícia.
Ženy častejšie označili dôležitosť ceny a lokality v porovnaní s mužmi. U mužov zase oproti ženám bola vo väčšej miere evidovaná možnosť parkovania. U mladých ľudí do 24 rokov viac rezonuje lokalita ako cena a pre túto vekovú kategóriu je dôležitejšia aj dopravná dostupnosť. U starších nad 66 rokov oproti ostatným vekovým kategóriám dominuje energetická náročnosť.
Zdroj: WOOD & Company